سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت محصولات شتوی در شیراز از مزارع جو آغاز شد / برداشت آنغوزه تلخ از قطب تولید کشور

خبر‌هایی از آغاز برداشت هندوانه، شروع برداشت از قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و آغاز برداشت گندم در فسا را در این بسته مرور خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ذبیح الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: برداشت جو از ۴۵۰۰ هکتار اراضی قابل برداشت از ابتدای خرداد ماه آغاز شده است و تا پایان همین ماه نیز ادامه دارد.

او با بیان اینکه بالغ بر ۱۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت جو اختصاص داشته که بیش از ده هزار هکتار به دلیل پدیده‌های اقلیمی از حیز انتفاع خارج شده است، افزود: کار برداشت با حدود ۷۰ دستگاه کمباین انجام خواهد شد.

به گفته سیروسی؛ با توجه به تنش‌های آبی و وقوع پدیده سرمازدگی پیش بینی می‌شود میانگین عملکرد مزارع جو آبی از ۳۸۰۰ به ۲۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و متوسط تولید مزارع دیم قابل برداشت از ۷۰۰ به ۳۵۰ کیلوگرم در هر هکتار کاهش یابد.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بیش از هفت هزار تن جو از مزارع شهرستان شیراز برداشت شود، تصریح کرد: با توجه به کاهش نزولات جوی و کمبود علوفه در سال زراعی جاری، جمع آوری بیش از چهار هزار تن کاه و کلش مزارع به منظور تعلیف دام‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز بر ممنوعیت آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع تاکید و ابراز کرد: این اقدام خلاف قانون علاوه بر نابودی بافت خاک و از بین بردن میکروارگانیسم‌های آن، موجب آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌شود از این رو با جدیت متخلفین شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد.

سیروسی بر ضرورت نظارت دقیق کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز برکار برداشت محصولات شتوی تاکید و اظهار کرد: بیش از پنج اکیپ متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌های تابعه این شهرستان بر کار برداشت و تنظیم کمباین‌ها نظارت دارند.

او به موضوع تامین سوخت کمباین‌های برداشت غلات نیز گریزی زد و اضافه کرد: سهمیه سوخت کمباین‌های بومی به صورت ماهیانه و کمباین‌های مهاجر ۱۵ روزه تخصیص و حواله آن صادر می‌شود به صورتی که برای کمباین‌های سبک به میزان سه هزار لیتر و برای کمباین‌های نیمه سنگین و سنگین تا چهار هزار لیتر اختصاص می‌یابد.

پیش بینی می‌شود در یک ماه آینده و با آغاز برداشت از سطح بالغ بر ۱۸ هزار هکتار مزارع گندم، عملیات برداشت محصولات شتوی در شهرستان شیراز به اوج خود برسد.

آغاز برداشت گندم در فسا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فسا گفت: برداشت گندم در این شهرستان ازاواسط اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

ناصرانصاری تصریح کرد: سطح قابل برداشت گندم در این شهرستان ۸۳۹۲ هکتار است که پیش بینی می‌شود ۲۵ هزارتن محصول از این مزارع تولید وتحویل مراکز خرید شود.

انصاری افزود: به منظور تسریع در عملیات برداشت تعداد ۸۳ کمباین بومی و غیر بومی در کار برداشت گندم در این شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته او؛ به منظور خرید گندم از کشاورزان ۴ مرکز خرید در نظر گرفته شده است که از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب فعال خواهند بود و قیمت مصوب پایه هر کیلوگرم گندم ۵۰۰۰ تومان از کشاورزان خریداری می‌شود.

برداشت جو در مرودشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: برداشت جو آبی از ۱۲ هزار و ۵۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان مرودشت آغاز شده است.

کاووس همتی با بیان اینکه برداشت جو ۱۵ روز زودتر از پارسال آغاز شده است، افزود: پیش بینی می‌شود، بالغ بر ۳۷ هزار تن جو تولید و روانه بازار شود.

به گفته همتی، برای برداشت محصول جو در شهرستان مرودشت تاکنون ۳۳ دستگاه کمباین در منطقه فعال هستند و در اوج برداشت جو در چند روز آینده به ۵۰ دستگاه نیز خواهد رسید.

او افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پخش فراورده‌های نفتی، سوخت مورد نیاز کمباین‌ها تأمین و در اختیار کمباین داران قرار می‌گیرد تا کار برداشت به سرعت انجام شود.

همتی با بیان اینکه حدود ۹ هزار هکتار از مزارع جو زیر شبکه سد دچار خسارت صد درصدی شده اند و از چرخه تولید خارج شده اند، تصریح کرد: به دلیل کاهش آب چاه‌های کشاورزی، کاهش عملکرد مزارع جو آبی نیز حتمی است.

این مقام مسئول ابراز کرد: همانند سال‌های گذشته با تشکیل تیم‌های کنترل برداشت بر فعالیت کمباین ها، کنترل کیفی و معاینه فنی کمباین‌ها نظارت مستمر داریم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، ضمن هشدار جدی به متخلفان آتش زدن کاه و کلش از بهره برداران خواست نسبت به جمع آوری کاه و کلش مزارع خود اقدام کرده و در صورت آتش زدن کاه و کلش مطابق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

شروع برداشت از قطب تولید آنغوزه تلخ کشور

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: برداشت آنغوزه از نیمه اول خردادماه آغاز شده‌است و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد.

علیرضا بصیری با بیان اینکه شهرستان نی ریز با سطح یکصدهزار هکتاری آنغوزه در عرصه‌های منابع طبیعی ازدیرباز قطب تولید آنغوزه تلخ کشور و رویشگاه این گیاه به صورت خودرو بوده است، تصریح کرد: بالغ بر ۹۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته که بیش از ۴۰ هکتار آن مثمر است.

او با اشاره به صدور مجوزکاشت ۴۰۰ هزار هکتاری آنغوزه از سوی اداره منابع طبیعی این شهرستان افزود: به‌دلیل کاهش بارندگی در سال جاری پیش‌بینی می‌شود نسبت به سال قبل کاهش ۳۰ درصدی عملکرد و افزایش قیمت این محصول را شاهدباشیم.

بصیری ابرازکرد: هر غده آنغوزه در طول برداشت به‌طور متوسط ۱۸ مرتبه به‌صورت عرضی برش می‌خورد و در مجموع ۸۰ تا ۱۵۰ گرم شیرابه از آن به‌دست می‌آید که به علت نبودن صنایع تبدیلی این محصول در ایران علاوه بر مصارف داخلی به کشور‌های هندوستان، پاکستان، حوزه خلیج فارس، آمریکا، انگلستان و ژاپن صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز اظهار کرد: دوره باردهی این گیاه هر هفت سال یکبار بوده، از این رو به‌منظور افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، بهره‌برداری از منطقه دهچاه نی ریز برای اولین بار در کشور اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از دو سال نشاء را به زمین منتقل کرده که با این روش دوره باردهی دو سال کاهش یافته و سودآوری بیشتری را در پی خواهد داشت.

این گونه نادر گیاهی به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کُما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ساقه نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن دارد؛ ارتفاع آن گاهی به ۲.۵ متر و طول برگ‌های بزرگ و ضخیم آن تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد؛ رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است؛ شیرابه آن مصارف دارویی، صنعتی و خانگی دارد و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش، با کمک اهالی لارستان، شیره آن را به روش "تیغ زنی سنتی" استخراج‌کرد.

گل‌های این گیاه زرد رنگ و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند؛ رنگ میوه‌ها قهوه‌ای تیره است، از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده‌ای به نام "اولئوگم رزین" به دست می‌آید که به "آنغوزه" مشهور و شیرابه آن به عنوان ماده‌ای خلط آور، ضدنفخ و اسپاسم روده‌ای مورد توجه بوده است.

به کار گیری پهپاد در کنترل آفت سن گندم در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از به کار گیری چهار دستگاه پهپاد در کنترل ۱۲۷۰ هکتار از مزارع گندم آلوده به سن غلات در این شهرستان خبر داد.

کاووس همتی اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و مقایسه تاثیر و کارایی سمپاشی با پهپاد نتایج حاصله رضایت بخش است.

همتی با بیان اینکه استفاده از پهپاد و فناوری‌های نوین، امکان سمپاشی مزارع با هزینه کمتر و در زمان کوتاهتر فراهم شده است، افزود: دراین روش به علت نداشتن ارتفاع خیلی زیاد نسبت به محصول، مشکل باد و هدر رفتن سم نیز برطرف شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، سرعت بالای سمپاشی، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سم تا ۲۵ درصد به دلیل همپوشانی و امکان سمپاشی مزرعه بعد از بارندگی را ازمزایای سمپاشی با پهپاد عنوان کرد.

او با تاکید بر اینکه فعالیت‌های ترویجی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تعامل با بخش خصوصی نقش بسزایی در افزایش به کارگیری پهپاد در شهرستان دارد، اظهار امیدواری کرد، با به کار گیری این تکنولوژی در سطح وسیع کمک بزرگی به بخش کشاورزی صورت گیرد.

به گفته همتی؛ افزایش اثر بخشی سموم و هدفمند شدن آن، کاهش زمان مورد نیاز و توجه به سلامت کاربران دستگاه سمپاش از دیگر محاسن استفاده از پهپاد در سمپاشی مزارع خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو موجب خسارت کمی و کیفی بسیار در محصول نهایی می‌شود که این آفت موجب از بین رفتن خاصیت گندم و جو در تولید و مصرف نان می‌شود که به خاطر اهمیت تولید این محصولات استفاده از فناوری در سمپاشی از جایگاه مهمی برخوردار است.

همتی با اشاره به نقش شهرستان مرودشت در تولیدات کشاورزی بخصوص گندم، به عنوان محصول استراتژیک، استفاده از این تکنولوژی را نقطه عطفی در جهت کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری در تولید و نیز ارتقاء سطح درآمد کشاورزان دانست.

آغاز برداشت هندوانه در شهرستان کازرون

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: همزمان با فرارسیدن فصل تابستان، برداشت هندوانه در این شهرستان آغاز شد.

مریم پورحسنی افزود، کار برداشت هندوانه ازسطح ۱۴۰۰ هکتار از مزارع کشاورزان این شهرستان تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

این مقام مسئول میانگین برداشت هندوانه در هر هکتار را ۵۰ تن اعلام و پیش‌بینی کرد: تا پایان فصل برداشت بالغ بر ۷۰ هزار تن هندوانه از اراضی کشاورزی کازرون به بازار عرضه شود.

پورحسینی تصریح کرد: با توجه به کیفیت بالای هندوانه تولیدی در شهرستان کازرون، ۶۰ درصد محصول برداشت شده علاوه بر تامین نیاز کشور به کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: ارقام هندوانه کشت شده در این شهرستان اس جی گالاتا، اس جی سفید، B۳۲ و منارو است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.