سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز شمارش معکوس برای افتتاح بزرگترین جاده کوهستانی جنوب کشور

جاده ملی پاتاوه – دهدشت، بعد از گذشت ۲۷ سال از کلنگ زنی آن، تا یک ماه دیگر زیر بار ترافیک می‌رود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، جاده پاتاوه به دهدشت، سال ۷۳ در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ زنی شد، جاده ایی کوهستانی به طول ۱۳۶ کیلومتر که قرار است با بهره برداری از آن انقلابی بزرگ در حوزه راهداری جنوب کشور رخ دهد.

با بهره برداری از این جاده علاوه بر کاهش ۲۰۰ کیلومتری مسافت بنادرجنوبی به مرکز کشور، شهرستان کهگیلویه و بخشی از شهرستان‌های بویراحمد، دنا و لنده از بن بست اقتصادی خارج می‌شود و حدود ۴۰۰ روستای مستقر در مسیر این جاده نیز به یک راه ارتباطی ایمن دسترسی خواهند داشت.

یوسف رحیمی از رانندگان خط دهدشت به یاسوج که بسیارخوشحال به نظر می‌رسد به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گفت: مدت ده سال است که در این مسیر مسافرکشی می‌کنم و برای بازشدن جاده جدید سالهاست چشم انتظار هستم.

سعید جوادی راننده اتوبوس نیز در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج گفت: در حال حاضر برای رفتن به تهران ناچاریم از سمت گچساران عبور کنیم و مدت زمان و بعد مسافت بسیار زیاد است، ولی با بازشدن جاده پاتاوه به دهدشت حداقل ۴ تا ۵ ساعت این مسیر کوتاه‌تر می‌شود.

حداد نمازی از اهالی روستای آبریز که در مجاورت این جاده ملی سکونت دارد نیز با ابراز خوشحالی از افتتاح این جاده درآینده نزدیک می‌گوید: علاوه به روستای آبریز، چندین روستای بزرگ دیگر در شهرستان‌های دنا، مارگون، کهگیلویه و لنده برای همیشه از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌شوند.

بی بی سرو ناز سعیدی بانوی دوران دیده روستای گردنگه هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نیز با بیان اینکه در طول ۸۰ سال زندگی خود، افتتاح این جاده، می‌تواند یکی از بزرگترین اتفاقات خوب در دوران حیات باشد به خاطرات تلخ و سختی تردد برای رسیدن به شهر‌های استان اشاره و تاکید می‌کند شاید عمر من کفاف بهره مندی بیشتری از جاده را ندهد، اما برای فرزندانم و نوه هایم قطعا بسیار مفید خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این جاده خرداد ماه با حضور مسولان کشوری بطورآزمایشی زیر بار ترافیک می‌رود به تشریح جزییات آن پرداخت و می‌گوید: در سال ۷۴ که عملیات اجرایی این محور ارتباطی شروع شد برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.

پژمان نیک اقبالی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج با اشاره به اینکه، ۱۳ دهنه تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده احداث شده است گفت: قطعه اول جاده سال ۸۷ و قطعه دوم نیز به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷ به بهره برداری رسید.

پایان ساخت جاده پاتاوه- دهدشت با هدیه ویژه مقام معظم رهبری

چهار دولت در تمام این سال‌ها به صورت دنباله‌دار تلاش کردند تا احداث این جاده را به پایان برسانند، اما روند بسیار کند اجرای آن در سال‌های گذشته، ساخت آن را به یک مطالبه مردمی تبدیل کرد.

در آخرین بازدید وزیر راه وشهرسازی از این جاده کوهستانی که در سال گذشته صورت گرفت، آقای اسلامی با بیان اینکه هدیه ویژه مقام معظم رهبری برای تکمیل این پروژه، به سرعت روند ساخت آن در یکسال گذشته کمک بسیار زیادی کرد گفت: با بهره‌برداری از این مسیر، علاوه برمحرومیت‌زدایی از منطقه و کاهش محسوس مسافت، شاهد توسعه مناطق گردشگری و تفریحی در این استان خواهیم بود.

بیشترین نفع اقتصادی این جاده برای شهرستان کهگیلویه

شاید شهرستان‌های بویراحمد، دنا و حتی لنده از مزایای این جاده بطور نسبی برخوردار شوند، اما چون بخشی زیادی از طول این مسیر در حوزه جغرافیایی کهگیلویه و خصوصا شهر دهدشت مرکز این شهرستان است، قطعا تحول بسیار جدی در کهگیلویه ایجاد خواهد شد.

شهرستان کهگیلویه با جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر جمعیت بخاطر بن‌بست بودن سال‌های زیادی است که شهروندان آن به لحاظ درآمدزایی و میزان رونق کسب و کار با مشکلات فراوانی روبرو بوده و همین عامل سبب شده تا سالانه افراد زیادی از این شهرستان به استان‌های مجاور مهاجرت کنند.

بن بست بودن کهگیلویه سبب نادیده‌گرفتن و از بین رفتن ظرفیت‌های بالقوه آن شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توجهی کمتری به این شهرستان دارند.

رحمان آذر یکی از شهروندان دهدشتی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان یاسوج می‌گوید بدون شک با بازگشایی جاده دهدشت - پاتاوه شهرستان کهگیلویه به طور کامل از بن‌بست خارج شده و در مسیر ترانزینی قرار گرفته و کسب و کار و رونق اقتصادی در این شهرستان به شکوفایی می‌رسد.

سروش نیک آذر دیگر شهروند دهدشتی هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازگشایی محور پاتاوه به دهدشت سبب اتصال محور‌های ترانزیتی به بنادر جنوبی و تبادل اقتصادی سریع‌تر می‌شود و از سویی سبب اشتغال‌زایی در این شهرستان و حتی استان نیز می‌شود.

گزارش: سید مصطفی گنجی

انتهای پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.