سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودروهایی که خودران می شوند!/پای بلاکچین به صنعت خودرو هم باز شد

بی‌ام‌دبلیو، فورد، جنرال موتورز و رنو چند سالی است که تکنولوژی بلاکچین را وارد صنعت خودروسازی کرده اند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای امروز، دنیای داده ها، اطلاعات و ارتباطات است. فناوری نوظهور بلاکچین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است که امکان ارتباط تمام اعضای یک زنجیره را مهیا می‌کند. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریباً غیرممکن است.

تفاوت اساسی بلاکچین با سایر انواع پایگاه‌های داده که موجب شده است محبوبیت آن روز به روز بیشتر شود، این است که هر داد‌ه‌ای که وارد این دیتابیس می‌شود را دیگر نمی‌توان حذف یا دستکاری کرد. با تکیه بر بلاکچین و ویژگی‌های منحصربه فرد آن می‌توان تحول شگرفی در بسیاری از زمینه‌های صنعتی از جمله صنعت خودروسازی ایجاد کرد.

بسیاری از صنایع خودروسازی در جهان در حال کار بر روی فناوری بلاکچین هستند، به طور مثال گروه رنو از سال ۲۰۱۵ در حال کار بر روی فناوری بلاکچین است، این فناوری برای اولین بار در امور مالی ظاهر شد و شاخص‌ترین نکته درباره آن احترام به مالکیت داده هاست و این امکان را برای معاملات در لحظه تحت شبکه فراهم می‌کند تا به اندازه کافی امن باشند، زیرا هیچ خطری برای جعل این اطلاعات وجود ندارد.

بلاک چین ابزاری است که می‌تواند نویدبخش بهره وری، سودآوری و واکنش پذیری برای صنعت خودرو باشد. معاملات شبکه‌ای امن و تأیید شده بین شرکت‌های همکار یا بین اعضای یک اکوسیستم (به عنوان مثال یک شرکت و مشتریان یا تامین کنندگان آن) و مبادلات در لحظه برای پاسخگویی به الزامات واکنش پذیری چیز‌هایی است که فناوری بلاک چین ارائه می‌دهد. به لطف این فناوری، داده‌های موجود در این سیستم قابل تغییر یا جعل نیستند و به روشی مطمئن و غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند.

هوشمند سازی در صنعت خودروسازی بسیار سریع تر از آنچه تصور می‌شده است، در حال توسعه است. پیشرفت‌های اخیر حاکی از آن است که در آیند‌ه ای نزدیک امکان هدایت خودکار در اتومبیل ممکن خواهد بود. تقاطع ها‌ی مدرن، چراغ راهنمایی و چراغ خطر به رانندگان کمک می‌کند تا با خیال راحت از تقاطع‌ها عبور کنند.

با این وجود، آیا منطقی است که اتومبیل به جای انسان با رایانه هدایت شود؟ با توجه به مزایای وسایل نقلیه مستقل هوشمند، کنترل دقیق تر، حسگر‌های بهتر و زمان واکنش کمتر سفر‌های ماشین در آینده می‌تواند نه تنها ایمن‌تر و ساده‌تر بلکه همچنین بسیار کارآمدتر باشد.

تاثیر استفاده از رایانه ها و موتورهای الکتریکی روی خودرو چیست؟

علی قاسمیان کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش استفاده از سیستم بلاکچین در تمام صنایع، گفت:  استفاده از رایانه‌ها و موتور‌های الکتریکی می‌توانند تأثیر منفی وسایل نقلیه بر محیط زیست را کاهش دهند و همچنین استفاده از وسایل نقلیه موتوری خودران که در اموری مانند شتاب گیری و ترمز گیری در آن‌ها به صورت خودکار و هوشمند مدیریت می‌شود، باعث کاهش انتشار ذرات از دیسک ترمز شده و درنتیجه آلودگی زیستی کمتری ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: امروزه عوامل سنتی تولید یعنی نیروی کار، زمین و سرمایه بدون یک عامل مهم دیگر اطلاعات یعنی معنا و ارزش خاصی ندارند، درحالی که عوامل سنتی منابعی محدود هستند و اطلاعات ثانیه به ثانیه در حال گسترش است.


بیشتر بخوانید


قاسمیان گفت: پیشرفت با وسایل نقلیه و نیز ظهور وسایل نقلیه کاملاً خودران در جاده ها، جامعه با مشکلات و چالش‌های جدیدی روبرو خواهد  به عنوان مثال انتقال داده به صورت کاملاً ایمن یکی از مهمترین اقتضائات پیشرفت‌های اخیر  در زمینه هوشمند سازی است. 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: یکی از فناوری‌های جدید که متناسب با پیشرفت دیگر فناوری‌ها بروز و ظهور یافته است و می تواند به عنوان یکی از ابزار‌های یاری رسان  در مواجهه با مشکلات نوظهور به خصوص در موضوعات تبادل و محافظت از داده‌ها مورد استفاده واقع شود، فناوری بلاکچین است.

او گفت: از این رو این باور وجود دارد که همه وسایل نقلیه می توانند مجهز به کامپیوتری کامل شوند که قابلیت نصب برنامه‌های ایمن را با دسترسی به سیستم پیشران و نیز تمامی سنسور‌های خودرو داشته باشند. به عبارت دیگر بلاکچین به عنوان یک راه حل ایمن، بدون اصلاحات سخت افزاری اضافی و کاملاً مقرون به صرفه برای غلبه بر مشکلات عصر جدید فناوری معرفی میشود.

 بلاکچین چیست؟

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بلاکچین اختراعی برجسته و مبتکرانه است؛ زاییده فکر یک فرد یا گروهی از افراد که بانام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می شوند؛ اما از آن زمان که بلاکچین برای اولین بار معرفی شد، این فناوری به موجودیتی بزرگ تبدیل شده است و سؤال اصلی بسیاری از افراد این است که بلاکچین چیست؟

قاسمیان گفت: بلاکچین از 2 کلمه بلاک که در فارسی همان بلو ک گفته می شود و چِین به معنای زنجیره تشکیل شده است. فناوری بلاکچین  از طریق ایجاد امکان توزیع اطلاعات دیجیتال بدون کپی کردن آن، ستون فقرات نوع جدیدی از اینترنت را ایجاد کرده است.

او ادامه داد: در واقع به زبان ساده می توان این چنین بیان کرد که بلاکچین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت همزمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می شود که می توان با بهره گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، انواع تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی را انجام داد.

از جمله مهمترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاکچین در حال حاضر می توان به ارز‌های دیجیتال رمزنگاری شده همچون بیت کوین و نظام‌های مالی و بانکی اشاره کرد. بلاکچین در ابتدا برای ارز دیجیتال بیت کوین طراحی شد، اما در حال حاضر فناوری  اطلاعات در حال پیدا کردن دیگر کاربرد‌های بالقوه برای این فناوری نوظهور است. بلاکچین یک دفتر کل  دیجیتالی غیر قابل تخریب از معاملات اقتصادی است که می‌تواند نه تنها برای ضبط معاملات مالی بلکه تقر یباً برای ثبت هر دارایی ارزشمند استفاده شود.

بی‌ام‌دبلیو، فورد، جنرال موتورز و رنو چند سالی است که تکنولوژی بلاکچین را وارد صنعت خودروسازی کرده اند، این چهار خودروساز بزرگ با یکدیگر در یک تیم قرار گرفتند و کنسرسیوم تحرک ابتکار بلوچین باز (MOBI) را تشکیل دادند تا با تکنولوژی بلاکچین، بر مسدودسازی، کنترل و مدیریت اطلاعات مربوط به صنعت خودرو تمرکز کنند.

با استفاده از این مبانی، آینده خودرو‌های خودران، موضوعات بیشتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مثلا داده‌های محلی می‌توانند با وسایل نقلیه دیگر به طور ایمن به اشتراک گذاشته شود و کاربر می‌تواند از داده‌های روتین محافظت شده، استفاده کند.

در ایران نیز می توان با استفاده از بلاکچین در زنجیره تامین قطعات، هر کدام از قطعات تولید شده را از درب کارخانه و در مراحل اولیه تولید و یا حتی از زمانی که ماده‌ای خام بوده است، مزین به یک پروفایل کرد که تمام اطلاعات شامل تامین کننده مواد اولیه، تولید کننده مواد خام، تولید کننده قطعه، بسته بندی قطعه، توزیع کننده قطعه، خرده فروشان و چرخه بازیافت محصولات در این پروفایل ثبت و ضبط می شوند و به دلیل پیوسته بودن این اطلاعات به هم و نیز قابلیت دسترسی به تمام اطلاعات توسط کاربران، نمی توان تقلبی در هیچ کدام از مراحل انجام داد.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
پس تسلا چی.
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
فقط سایپا ۱۵۱