سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انشعابات آب غیرمجاز باغ ویلاها، سهم روستائیان را می‌بلعد

برخی از باغ ویلا‌ها در اطراف مشهد از انشعابات آب غیرمجاز استفاده می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یکی از مشکلاتی که همه ساله در آستانه فصل تابستان مواجه هستیم، مسئله کم آبی است؛ چند عامل باعث بروز این مشکل می‌شود که کمبود بارش، پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین مصرف بی‌رویه برخی مشترکین از جمله این عوامل هستند.

امسال این وضعیت را در مشهدمقدس نیز بنظر می‌رسد با توجه به کمبود بارش‌های سال آبی شاهد باشیم و از هم اینک باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال آبی امسال، در شرایط خشکسالی شدید قرار دارد. کاهش میزان بارندگی در ۴ ماهه گذشته، در طول ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

او افزود: همچنین میانگین بارندگی اوج مشهد از میانگین استان پایین‌تر بوده که بیانگر وضعیت حاد این شهر از نظر منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: بخش قابل توجهی از آب مصرفی کلانشهر مشهد وابسته به ذخایر ۴ سد است که آن‌ها تامین کننده اصلی آب شرب ما هستند؛ با توجه به اینکه میزان ذخایر سد‌های ما نیز متاثر از میزان بارندگی است، در این بخش هم با مشکلاتی مواجه هستیم.


بیشتربخوانید



اسماعیلیان بیان کرد: البته در سال آبی ۹۷، ما شرایط حادتر از وضعیت موجود را تجربه و مدیریت کرده‌ایم.

او با بیان اینکه نسبت به سال گذشته میزان بارندگی‌های شهر مشهد با کاهش ۱۰۰ برابری مواجه بوده است، تصریح کرد: از ابتدای مهر سال ۹۹ تاکنون که سال آبی امسال محسوب می‌شود، نزدیک به ۷ میلیون متر مکعب آب در سد‌ها ذخیره‌سازی داشتیم که این میزان در سال آبی گذشته رقمی در حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب مشهد تاکید کرد: به لطف بارندگی‌های خوبی که در ۲ سال گذشته داشته‌ایم، حجم ذخیره سد‌های ما در وضعیت حاد نیست و امیدواریم با کمک مردم این مسئله را در کلانشهر مشهد مدیریت کنیم.

اسماعیلیان اظهار کرد: چندین عامل دیگر از جمله افزایش ۲ درجه‌ای میانگین و کمینه دمای هوا در تابستان و همچنین شرایط کرونایی که با آن درگیر هستیم نیز ممکن است برای ما مشکل‌ساز شوند؛ با وجود اینکه خیلی از مشترکین مصارف آب شرب ما از جمله هتل‌ها در یکسال و نیم گذشته در حالت نیمه تعطیل بوده اند، اما افزایش شست و شو از سوی مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا سبب افزایش میزان مصرف آب شده است.

او درباره احتمال جیره بندی آب شرب مشهد در تابستان افزود: اگر اتفاق غیرقابل پیش بینی رخ ندهد، با کمک و همیاری مردم در بخش مدیریت مصرف آب، ناچار به جیره بندی آب نخواهیم شد؛ تمام دغدغه ما نیز جلوگیری از رخ دادن جیره بندی آب است، زیرا این مسئله، علاوه بر ایجاد مشکلاتی در زمینه توزیع، سبب افزایش مصرف آب شرب خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه در روستا‌ها شرایط تامین آب حادتر است، ادامه داد: به دلیل اینکه منابع تامین آب روستاها، منابع ناپایداری مانند چاه‌های نیمه عمیق و قنوات هستند و در حال حاضر هم با وضعیت خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم، پیش بینی می‌شود بخشی از آب مصرفی ۶۰ روستای اطراف مشهد را از طریق منابع سیار و تانکری تامین کنیم؛ البته همه این‌ها به دو بخش برمی‌گردد که یک قسمتش اقدامات ماست و بخش دیگر آن مربوط به مدیریت مصرف مردم است.

اسماعیلیان بیان کرد: در زمینه فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف هم اقدامات و اطلاع رسانی‌های خوبی با کمک صداوسیما، خبرگزاری‌ها و همچنین شهرداری مشهد صورت گرفته است.

او تصریح کرد: سال گذشته هم شهرداری مشهد موفق به اخذ گواهینامه شهر دوست دار آب از یونسکو شد که این موضوع برای نخستین بار در شهر‌های کشور اتفاق افتاد و امیدواریم در آستانه تابستان نیز با کمک شهرداری مشهد اطلاع رسانی خوبی برای آگاهسازی مردم در راستای صرفه جویی مصرف آب انجام دهیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد درباره وجود برخی انشعابات غیرمجاز در باغ ویلا‌های حاشیه شهر مشهد تاکید کرد: یکی از معضلات اصلی ما بحث انشعابات غیرمجاز باغ ویلا‌ها است که اکثرا داری استخر و مصارف بیش از اندازه معمول هستند.

اسماعیلیان اظهار کرد: با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی، اقداماتی را از ابتدای اردیبهشت ماه به صورت ضربتی شروع کرده ایم؛ قطعا این اقدامات شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز در تامین آب، هم در مشهد و هم به طور ویژه‌تری در روستا‌های اطراف مشهد تاثیرگذار خواهد بود.

او افزود: برخی از این باغ ویلا‌ها مصارف آب شان از یک روستا بیشتر است و عموما این باغ ویلا‌ها علاوه بر انشعاب غیرمجاز حتی بدون مجوز ساخت، بنا شده‌اند.

مدیرعامل آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: همچنین یکی دیگر از خطراتی که این انشعابات غیرمجاز ما را تهدید می‌کنند نیز غیر استاندارد بودن آنهاست که زمینه ساز ورود آلودگی به منابع آب شرب می‌شوند. از مردم تقاضا داریم هرگونه اطلاعات در این زمینه را از طریق سامانه ۱۲۲ شرکت آب و فاضلاب مشهد در اختیار ما قرار دهند تا اقدامات لازم را در مقابله با مصارف غیرمجاز آب انجام دهیم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام//ز.ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.