سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استاندار آذربایجان شرقی:

عشایر از ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی هستند

استاندار آذربایجان شرقی گفت: عشایر از جمله مهمترین و موثرترین عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در دیدار رئیس سازمان امور عشایر ایران و تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون عشایر مجلس شورای اسلامی با او گفت: بدون تلاش جمعیت عشایر تامین نیاز کشور به گوشت و محصولات لبنی با مشکل مواجه می‌شود.

او گفت: رسیدگی به مشکلات و مطالبات عشایر، نیازمند یک عزم جدی در بین نمایندگان مجلس و مسئولان دولت است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

استاندار بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب در زمینه تولید محصولات غذایی استراتژیک و خودکفایی کامل در زمینه تولید محصولاتی همچون گوشت، گندم و جو تاکید کرد و گفت: اهمیت این موضوع در زمان‌هایی همچون شرایط کرونایی فعلی دوچندان می‌شود.

علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این جلسه گفت: بسیاری از عشایر کشور، استفاده از آب مجازی را برای کاهش فشار بر سفره‌های زیرزمینی منابع آبی خواستار هستند و خوشبختانه برنامه ریزی‌های مناسبی در این زمینه آغاز شده است.

او تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز توسط عشایر را یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های سازمان امور عشایر ایران دانست و گفت: با اتحادیه مرکزی نیز در این زمینه هماهنگی‌های بسیار موثری انجام شده است.

علایی مقدم با اشاره به تولید ۴۵۰ هزارتنی محصولات لبنی کشور توسط عشایر گفت: محصولات تولیدی عشایر باید نشان سازی شده و با افراد که از نام و نشان عشایر سوءاستفاده می‌کنند برخورد شود.

او همچنین از وجود بیش از ۸ هزار گونه گیاهان دارویی در مناطق عشایری کشور خبر داد و افزود: متاسفانه آن چنان که باید از این ظرفیت در زمینه تامین نیاز داخل و همچنین صادرات به سایر کشور‌ها استفاده نکرده ایم.

او گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد ریال برای تامین آب شرب عشایر و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر آذربایجان شرقی تخصیص می‌یابد و در ماه‌های آتی نیز ۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد ریال در بین عشایر این استان توزیع می‌شود.

تنها ۲ درصد از مجموع جمعیت ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری آذربایجان‌شرقی را عشایر تشکیل می‌دهند اما این قشر تلاشگر حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

انتهای پیام/ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.