سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

تامین منابع مالی، شرط تکمیل و ساخت قطار شهری /آیا دولت به وعده‌های خود عمل خواهد کرد؟

در سال ۹۹ شهرداری مشهد توانست بودجه تخصیص داده شده برای ساخت قطار شهری را تامین کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تمامی برنامه ها، تحولات وچشم انداز قطار شهری مشهد در سال ۱۴۰۰ به تامین مالی بر می‌گردد، سوال اینجاست آیا دولت به وعده‌های خود عمل خواهد کرد و می‌تواند در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲ هزار میلیارد تومانی که در برنامه بودجه برای ساخت قطار شهری تخصیص داده شده (چه از طریق شهرداری مشهد جه برنامه دولت) را تامین کند؟

البته با وجود تاثیرات مثبت غیر قابل انکار و همچنین ضرورت قطار شهری برای کلان شهر مشهد، هنوز هم منتقدینی وجود دارند که معتقدند رقم بالای ساخت قطار شهری صرفه اقتصادی ندارد.


بیشتر بخوانید


صرف نظر ازمبالغ هنگفت برای ساخت قطار شهری راه اندازی قطار شهری یکی از مهمترین راهکار‌های حل مشکل ترافیک و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهاست. ایمنی زیاد، آسایش مسافران، کاهش مصرف انرژی، سرعت مناسب و نرخ پایین حمل مسافر از مزیت‌های قطار شهری است.

در چند دهه اخیر مشکلات حمل و نقل در کلانشهر‌های کشور به صورت بزرگترین معضل شهر‌ها رخ نموده که یکی از عواقب ناگوار آن، پیدایش آلودگی هواست و با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوا، توسعه سیستم حمل و نقل ریلی به عنوان روش پاک و بهینه انتقال مسافر، یک گزینه اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

برای حل معضل ترافیک و تبعات ناشی از آن، حمل و نقل ریلی بیشترین کارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایر موارد حمل و نقلی دارد و این در حالی است که این نوع از حمل و نقل، کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند.


کیانوش کیامرز مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تمامی تحولات و چشم اندازی که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفتیم به شرطی محقق می‌شود که تامین مالی صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه ساخت ایستگاه سلامت خط دو قطار شهری نیز به عنوان آخرین پازل خط دو از نظر سازه به پایان رسیده است، اظهارمی کند: درحال حاضر نیز به دنبال انعقاد قرارداد تجهیز و معماری ایستگاه سلامت هستیم که با هزینه‌ای حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

وی بیان می کند: تنها ایستگاهی که در خط ۲ قطار شهری مشهد به مدار مسافرگیری وارد نشده است ابتدای بولوار فکوری است که در این فاز، داخل دپوی شمالی خط ۲ باقیمانده است وشامل یک سری از تجهیزات و ساخت سوله است که برخی از این موارد به تحریم بر می‌گردد (اجناسی که باید از اروپا می‌آمده و هنوز نیامده است) در قسمت دپوی شمالی خط ۲ مبلغ ۳۰۰ میلیارد بودجه لازم داریم، دور نمای ما برای خط ۲ قطار شهری ۵۰۰ میلیارد تومان است که بتوان در سال ۱۴۰۰ پرونده آن تمام شود.

کیامرز بیان می کند: از ۱۰۰ واگن خریداری شده جهت استفاده در خط دو، تعداد ۳۰ واگن دیگر هم در تهران در حال کامل شدن سیستم است، هم اکنون ۷۰ واگن وارد مشهد شده است که در حال مسافرگیری است و تا آخر تیرماه همه واگن‌ها وارد مشهد خواهد شد.


اتمام حفاری تونل خط سه قطار شهری در جبهه شرقی تا پایان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه تا کنون ۱۱ کیلومتر از تونل خط سه قطار شهری در جبهه شرقی انجام شده است، می‌گوید: درحال حاضر تنها دو کیلومتر ازحفاری تونل خط سه در جبهه شرقی باقی مانده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

کیامرز درخصوص برنامه ریزی‌های انجام شده برای ساخت خطوط قطار شهری در سال ۱۴۰۰ بیان می‌کند: با وجود وضعیت موجود اقتصادی کشور خوشبختانه اکنون کارگاه‌های عمرانی خط دو، سه و چهار قطار شهری مشهد فعال هستند.

وی تصریح می‌کند: اکنون عملیات اجرایی ساخت دسترسی باقی مانده از ایستگاه الندشت خط دو با سرعت مناسب در حال انجام و طبق زمان بندی اواخر خرداد یا اواسط تیرماه امسال آماده بهره برداری خواهد شد.

کیامرز به اقدامات در حال انجام خط سه قطار شهری مشهد اشاره و بیان می‌کند: تا امروز ۱۱ کیلومتر از حفاری تونل خط سه درجبهه شرقی حد فاصل میدان فردوسی تا میدان صبا انجام شده و تنها ۲ کیلومتر از تونل خط سه در این جبهه باقی مانده است که تا پایان سال ۱۴۰۰ با رسیدن دستگاه حفار به شهرک ابوذر حفر تونل در این جبهه به اتمام خواهد رسید.


وی تصریح می‌کند: همچنین ادامه حفاری تونل خط سه در جبهه غربی نیز با توجه به انتقال دستگاه حفار به خط چهار قطار شهری توسط نیروی انسانی به زودی از انتهای امیریه آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد به اقدامات درحال انجام برای بهره برداری از فاز اول خط سه اشاره  و ادامه می‌دهد: فعالیت‌ها برای بهره برداری از ۵.۵ کیلومتر از خط سه قطار شهری حد فاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در ۶ جبهه در حال انجام است.

کیامرز می‌گوید: براین اساس عملیات ایجاد دسترسی‌های جانبی و معماری برخی از ایستگاه‌های این مسیر شامل ایستگاه باب الجواد (ع) و پایانه امام رضا (ع) آغاز شده است که برای این بخش به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

کیامرز بیان می‌کند: در خط سه در سال ۱۴۰۰ حفاری جبهه شرقی به طور کامل تمام می‌شود و در سال ۱۴۰۳ حفاری خط سه به طور کامل انجام می‌شود.

مدیر عامل قطار شهری مشهد در خصوص آغاز عملیات حفاری خط چهار قطار شهری مشهد که با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی کلید خورد می‌گوید: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده فعالیت‌ها برای آغاز حفاری تونل خط چهار با ایجاد شفت ورودی و انتقال دستگاه حفار به محل حفاری در انتهای مهر مادر انجام شده است.

وی اضافه می‌کند: مهمترین موضوع برای آغاز حفاری تونل خط چهار برق رسانی به دستگاه حفار بود که این کار انجام شده و در کنار آن سگمنت‌های مورد نیاز نیز برای مرحله اول سگمنت گذاری تونل تولید شده است.

کیامرز در ادامه بیان می‌کند: هم اکنون ۲۷ هزار میلیارد تومان پروژه در این کلانشهر در حال اجراست و طی ۲ سال گذشته حجم عملیات عمرانی در این شهر نسبت به گذشته افزایش قابل توجه داشته است.



شش ایستگاه در خط چهارم در نظر گرفته شده که دو ایستگاه آن در شارستان و نزدیک حرم مطهر رضوی است و علاوه بر آن این خط در میدان شهدا به خط دوم متصل می‌شود که می‌تواند در کاهش زمان سفر درون شهری تأثیر جدی بگذارد و از طرفی بخشی از حاشیه شهر به متن شهر پیوند می‌خورد که آثار آن در رونق منطقه قابل توجه خواهد بود.

وی تصریح می‌کند: امسال اتفاقات خوبی در حوزه قطار شهری مشهد خواهد افتاد و به جز حفاری‌های خطوط سه و چهار، چندین ایستگاه از خط سه نیز افتتاح می‌شود و خط دوم نیز با افتتاح ایستگاه سلامت تکمیل می‌گردد، حوزه قطار شهری هم شعار "زودتر به هم می‌رسیم" را در نظر گرفتیم حداکثرتا پایان سال ۱۴۰۰ با رسیدن دستگاه حفار به شهرک ابوذر حفر تونل در این جبهه به اتمام خواهد رسید.

حرکت لاک پشتی ساخت قطار شهری گلبهار به مقصد خواهد رسید؟

همچنین هومن گریوانی مدیر عامل عمران گلبهار در گفت وگو با خبرنگار ما می‌گوید:اکنون با اتمام ۳۶ کیلومتر زیرسازی این پروژه، توانایی انجام ۳۰ کیلومتر روسازی و ریل‌گذاری وجود دارد که با صدور مجوز انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و تزریق این اعتبارات بزودی اجرای این مراحل را آغاز خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه در قسمت اول پروژه شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی ۳۶ کیلومتر زیرسازی در بخش سیویل (اجرای عملیات خاکی و بنیه فنی) هستیم بیان می‌کند: تملک اراضی قسمت اول پروژه که از ابتدای مشهد تا گلبهار ادامه دارد را به طور کامل انجام داده‌ایم و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

مدیر عامل عمران گلبهار ادامه می‌دهد: بودجه دولت در سال ۱۳۹۹ برابر ۳۴ میلیارد تومان بصورت اوراق بود و این امر در سال ۱۴۰۰ به ۶۰ میلیارد تومان اوراق پیشنهاد شد که از سوی سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی می‌باشد، برآورد اولیه این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با تامین منابع از سوی دولت و منابع داخلی در حال انجام می‌باشد.


گریوانی با اشاره به تحقق  نیافتن فاینانس این قرارداد تاکنون و همچنین رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، از موانع و مشکلات بر سر راه قطار شهری گلبهار می‌گوید: شرکت عمران گلبهار به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرایی پروژه و همچنین توقف  نداشتن آن، از منابع داخلی خود بخش عظیمی از ابنیه فنی و زیرسازی این مسیر را ایجاد کرده  است و امیدواریم با تحقق بودجه لازم، این پروژه با سرعت بیشتری پیش برود. قطعا تامین منابع لازم باعث تکمیل پروژه خواهد شد.

بهره برداری کامل از خطوط قطار شهری مشهد خدمتی بزرگ به مجاوران و زائران حرم مطهر امام رضا(ع) و کلید حل مشکلات ترافیک و آلودگی هوا در مشهد است اما باید دید آیا دولت به تعهدات مالی  خود عمل خواهد کرد یا اینکه باید سوت قطار شهری مشهد در خطوط سه و چهار  و همچنین قطار شهری گلبهار به زمانی دیگر موکول شود.

گزارشگر: فاطمه غلامی

انتها‌ی پیام // ف. غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.