سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کدخدایی: شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی که انتخاب می‌شود را تضمین کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبیعتا شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود را تضمین کند.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان اعلام کرد: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اخیرا در گفتگوی مفصل با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، جوانب مختلف انتخابات را مورد ارزیابی قرار داده و به سوالات مختلف این خبرگزاری پیرامون انتخابات پاسخ داد.

در بخشی از این مصاحبه که خبرنگار AP درباره مشارکت در انتخابات از سخنگوی شورای نگهبان سوال کرده بود، که کدخدایی طبق روال مصاحبه‌های گذشته خود بر مشارکت خوب مردم در انتخابات تاکید کرده و ابراز امیداواری می‌کند که در انتخابات پیش رو مشارکت خوبی را شاهد باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در این مصاحبه در پاسخ به سئوالی درباره مشارکت می‌گوید: "هر کشوری انتظار دارد که مشارکت گسترده‌ای در انتخابات صورت گیرد. انتظار عمومی یا اجتماعی و سیاسی همیشه مشارکت بالایی را می‌طلبد. اما از نظر حقوقی و قانونی همان چیزی است که در قانون آمده است و مشارکت کم هم مشکل حقوقی و قانونی ایجاد نمی‌کند. اما امیدواریم که مردم ایران که همیشه نگران سرنوشت آینده کشور هستند، پای صندوق‌ها بیایند و مشارکت خوبی را شاهد باشیم. "

در این میان خبرگزاری آمریکایی با تقطیع این بخش از سخنان سخنگوی شورای نگهبان، موجب سوءبرداشت شده، به طوری که برخی رسانه‌های داخلی نیز در این مورد دچار خطا شده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در اقدامی غیرحرفه‌ای در حالی که سخنگوی شورای نگهبان حدود ۲۰ دقیقه برای خبرنگار این خبرگزاری درباره موضوعات مورد سوال، به صورت مبسوط توضیح داده بود، این خبرگزاری توضیحات را تقطیع و در برخی بند‌ها تحریف کرده و یا مطالبی را عنوان کرده که با روح کلی این مصاحبه مفصل در تناقض است.

اقدام دیگر غیرحرفه‌ای خبرگزاری AP که موجب برداشت‌های غلط از مصاحبه سخنگوی شورای نگهبان شده، این است که از مجموع سخنان سخنگوی شورای نگهبان، تنها به انتشار چند بند از سخنان وی پرداخته و نسبت به این سخنان، مصداق یابی کرده که این اقدام، موجب جهت دهی خلاف واقع درباره سخنان سخنگوی شورای نگهبان شده است.

پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به منظور تنویر افکار عمومی، متن و صوت کامل این مصاحبه را منتشر می‌کند:

جزئیاتی از روند بررسی تایید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی

خبرنگار: روند مکانیزم تایید صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی در شورای نگهبان را به اجمال توضیح دهید.

کدخدایی: بسم الله الرحمن الرحیم. خدمت شما و همکارانتان خیر مقدم عرض می‌کنم. شورای نگهبان درباره مصوبات ارسالی از سوی مجلس شورای اسلامی نظام واحد رای گیری دارد. رای متفاوت این شورا تنها در زمان تفسیر قانون اساسی است که به رای سه چهارم اعضا نیاز دارد. یعنی ۹ نفر از ۱۲ نفر از اعضای شورای نگهبان باید به آن رای بدهند.

اما در سایر موارد رای اکثریت ملاک است. مثلا اگر درباره تایید صلاحیت‌ها افراد رای گیری می‌شود، یک فرد باید ۷ رای از ۱۲ رای کسب کند. اگر درباره عدم تطبیق مصوبات با قانون اساسی و اصطلاحا مغایرت رای گیری می‌شود، ۹ رای از ۱۲ رای را باید داشته باشد.

اما شاید یک وجهه دیگر سئوال شما این باشد که بررسی صلاحیت نامزد‌ها در این شورا چگونه انجام می‌شود؟ باید گفت که در بحث انتخابات ریاست جمهوری احراز صلاحیت اصطلاحا شرط است؛ بنابراین بحث رد صلاحیت – آن گونه که در جریان انتخابات مجلس وجود دارد- وجود ندارد؛ بنابراین شورای نگهبان پس از بررسی سوابق افرادی که ثبت نام کرده اند به وزارت کشور اعلام می‌کند که این چند نفر واجد شرایط بوده اند و می‌توانند در کارزار انتخاباتی فعالیت کنند.

رای فقهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد مانند حقوقدانان است

خبرنگار: اگر ۵ نفر از فقهای شورای نگهبان هم درباره افراد رای منفی بدهند. آیا این رای تاثیری در آرای بقیه اعضا دارد؟

کدخدایی: خیر این طور نیست. در زمانی که مصوبات شرعی مطرح می‌شود، رای فق‌ها ملاک قرار می‌گیرد. ولی در سایر موارد رای فق‌ها و حقوقدانان برابر است. مثلا اگر همان طور که اشاره کردید در بحث احراز صلاحیت ۵ نفر از فق‌ها نظر منفی بدهند رای مثبت یک نفر از آنان با ۶ نفر حقوقدان ۷ رای مثبت جمع شده و آن نامزد تایید شده تلقی می‌شود.

آمار و تعداد نامزد‌های انتخاباتی افزایش نمی‌یابد

خبرنگار: مدارک حدود ۴۰ نفر از افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند کامل تلقی شده است. آیا آمار و تعداد این افراد افزایش پیدا کرده است؟

کدخدایی: خیر. زیرا شورای نگهبان در مصوبه خود به وزارت کشور اعلام کرد که هنگام ثبت نام باید مدارک خود را تکمیل کنند؛ بنابراین اصطلاحا مرحله تکمیل مدارک پس از ثبت نام وجود ندارد؛ لذا مدارک حدود ۴۰ نفر کامل است که در پروسه بررسی صلاحیت‌ها قرار گرفته اند. اولین جلسه رسیدگی به صلاحیت آن‌ها نیز برگزار شده است. جلسات بعدی هم به تدریج برگزار می‌شود.

شورای نگهبان برای افزایش میزان مشارکت همکاری می‌کند

خبرنگار: رهبر ایران بر مشارکت بیشتر مردم در انتخابات تاکید کرده اند. شورای نگهبان در این باره چه نقشی دارد؟

کدخدایی: اول باید گفت که براساس نظرسنجی‌هایی که دستگاه‌های دولتی انجام می‌دهند، نقش شورای نگهبان در مشارکت بسیار اندک است. اما همه ما در همه بخش‌ها موظف هستیم که تا آن جا که امکان پذیر است در زمینه مشارکت کمک کنیم.

تعدد نامزد‌ها تاثیری در افزایش مشارکت ندارد

خبرنگار: آیا این نکته صحت دارد که تعداد بیشتر نامزد‌ها سبب افزایش مشارکت می‌شود؟

کدخدایی: تنوع در نامزد‌های انتخاباتی ممکن است که چنین حالتی را رقم بزند. اما از نظر تعداد نامزد‌ها فکر نمی‌کنم که چندان تاثیری داشته باشد. مثلا در سال‌های اولیه انقلاب نامزد‌های انتخاباتی ۲ نفر بوده اند. در برخی دوره‌ها هم ۸ نفر تا ۱۰ نفر بوده اند؛ بنابراین تعداد افراد در مشارکت چندان تاثیری ندارد.

البته حضور افراد با گرایشات مختلف احتمالا می‌تواند زمینه افزایش مشارکت را فراهم کند. شورای نگهبان هم این رویه را داشته است که از همه طیف‌ها و گروه‌های فکری در دوره‌های گذشته انتخابات حضور داشته اند و اعلام نظر هم کرده است.

انتقادات و اعتراضات افراد تاثیری در بررسی صلاحیت‌ها ندارد

خبرنگار: اخباری منتشر شده که اساسا پرونده برخی از نامزد‌های انتخابات به خاطر مواضعی که اعلام کرده اند یا سوابق گذشته آن‌ها کنار گذاشته شده است. نظر شما دراین باره چیست؟

کدخدایی: نه اصلا این طور نیست. شما خود در داخل کشور حضور دارید. از این مطالب، انتقادات و اعتراضات با زبان رسا بیان می‌شود. شورای نگهبان به صرف اعتراض و انتقاد لفظی، هیچ وقت ورودی در بررسی صلاحیت نخواهد داشت.

انتظار عمومی این است که نامزد‌های انتخاباتی منافع ملی را در نظر بگیرند

خبرنگار: شما سال‌ها است که در جریان بررسی صلاحیت‌ها حضور دارید. اگر نامزد انتخاباتی در جریان تبلیغات یا مناظرات مواضعی را اتخاد کند که با مواضع گذشته وی مغایرت داشته باشد، شورای نگهبان چه برخوردی می‌کند؟

کدخدایی: می‌توانم بگویم هیچ برخوردی نمی‌کند. چون در طول ادوار گذشته هم شما ببینید که نامزد‌های انتخاباتی در دوره گذشته در سخنرانی‌ها و مناظرات خود مطالب خیلی هنجارشکنانه‌ای هم مطرح کردند و شورای نگهبان هم هیچ اقدامی را انجام نداد.

به هرحال آن مقطع زمان تبلیغات است و نامزد‌ها حس می‌کنند که مطالبی را برای جلب مخاطب اعلام کنند. اما انتظار عمومی این است که اگر کسی می‌خواهد در پست ریاست جمهوری قرار بگیرد از الان منافع ملی را در نظر بگیرد و رعایت منافع ملی در اولویت‌های وی باشد.

مشارکت به هر میزان باشد در روند انتخابات مشکلی ایجاد نمی‌کند

خبرنگار: برخی از نظرسنجی‌ها مدعی حضور ۴۰ درصد کمتر یا بیشتر در انتخابات بوده اند. شما در سال‌های اخیر مستقیما درگیر انتخابات بوده اید. انتظار شما از میزان مشارکت در انتخابات آتی چیست؟

کدخدایی: البته هر کشوری انتظار دارد که مشارکت گسترده‌ای در انتخابات صورت گیرد. انتظار عمومی یا اجتماعی و سیاسی همیشه مشارکت بالایی را می‌طلبد. اما از نظر حقوقی و قانونی همان چیزی است که در قانون آمده است و مشارکت کم هم مشکل حقوقی و قانونی ایجاد نمی‌کند. اما امیدواریم که مردم ایران که همیشه نگران سرنوشت آینده کشور هستند، پای صندوق‌ها بیایند و مشارکت خوبی را شاهد باشیم.

میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همواره بالاتر از سایر انتخابات بوده است

خبرنگار: آیا میزان مشارکتی بالاتر از مشارکت انتخابات گذشته را ارزیابی می‌کنید؟

کدخدایی: الان نمی‌توانم خیلی حدس بزنم. در شورای نگهبان خیلی ابزار نظرسنجی نداریم. نظرسنجی‌های دیگر دستگاه‌ها را استفاده می‌کنیم. رویه‌های گذشته حاکی از این است که مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری معمولا بالاتر از انتخابات مجلس بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری بر دیگر انتخابات همزمان تاثیرگذار است

خبرنگار: آیا همزمانی انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورا‌های شهر تاثیری در مشارکت خواهد داشت؟

کدخدایی: نه. چندین دوره انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شورا‌ها و انتخابات خبرگان رهبری با مجلس شورای اسلامی با هم برگزار شده است. در این چند دوره گذشته، خیلی تاثیر ملموسی نداشته است و انتخابات ریاست جمهوری بر انتخابات همراه با این انتخابات تاثیرگذار است.

شورای نگهبان نمی‌تواند آینده رئیس جمهوری که انتخاب می‌شود را تضمین کند

خبرنگار: به نظر می‌رسد که اعضای شورای نگهبان منتقد عملکرد و اظهارات رئیس جمهور مستقر هستند. حال این که او از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده است. چرا به این نقطه می‌رسند؟

کدخدایی: شاید با این مثال موضوع برای مخاطبان این برنامه در خارج از کشور راحت‌تر قابل پذیرش باشد. وقتی رئیس جمهور آمریکا قضات دیوان عالی را انتخاب می‌کند، الزاما آن‌ها در مسیر یا نگاهی که رئیس جمهور آن‌ها را منصوب کرده است، حرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر، انسان به هر حال در حال تحول است. ممکن است که فردی را در پستی تعیین کنید و الان اطمینان دارید که او هم نظر و همراه شما است. برنامه‌های روشنی را دارد. اما بعد از مدتی که در آن پست قرار گرفت، فراموش کند و از مسیری که فکر می‌کردید خارج شود.

این امر عادی در همه پست‌ها - چه انتصابی و چه انتخابی- است.

شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها حداقل‌هایی را به موجب قانون دارد و به موجب آن می‌تواند صلاحیت‌ها را بررسی و اعلام کند.

طبیعتا شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی که انتخاب می‌شود را تضمین کند. این موضوع در انتخابات مجلس خیلی ملموس‌تر است. یک نماینده‌ای که با تایید شورای نگهبان انتخاب می‌شود، ممکن است طی ۴ سال مرتکب تخلفاتی شود. طبعا شورای نگهبان در دوره بعد صلاحیت او را تایید نمی‌کند.

این یک امر طبیعی است که در همه پست‌ها و سمت‌ها ممکن است که اتفاق بیافتد شورای نگهبان هم با حداقل شرایطی که در قانون است می‌تواند ارزیابی کند و غیر از این هم راه دیگری نیست.

روند بررسی پرونده بانوانی که ثبت نام کرده اند در مسیر قانونی طی می‌شود

خبرنگار: آیا بانوان هم در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند؟

کدخدایی: حدود ۴۰ نفر ثبت نام کرده اند.

خبرنگار: آیا پرونده مجموعه آن‌هایی که ثبت نام کرده اند اساسا به مرحله بررسی می‌رسد؟

کدخدایی: بله. پرونده آن‌ها دسته بندی شده و در اختیار اعضای شورای نگهبان قرار می‌گیرد و آن‌ها نظر خود را اعلام می‌کنند.

خبرنگار: آیا تغییری نسبت به دوره‌های قبل رخ داده است؟

کدخدایی: خیر. تغییر خاصی نبوده است. چون منع قانونی برای ثبت نام بانوان در انتخابات وجود ندارد. شورای نگهبان هم به پرونده آن‌ها مانند دیگر پرونده‌ها می‌پردازد.

شورای نگهبان براساس قانون موظف به اعلام اسامی افراد دارای صلاحیت است

خبرنگار: برای این که انتخابات به صورت منسجم برگزار شود. به نظر شما چه تعداد نامزد‌ها تایید صلاحیت می‌شوند. آیا مثلا آن ۴۰ نفر اگر از نظر صلاحیت مشکلی نداشته باشند، تایید می‌شوند؟

کدخدایی: بله به ناچار باید این کار انجام شود. چون قانون محدودیتی برای ما قائل نشده است؛ بنابراین وقتی محدودیتی در این باره وجود ندارد اگر ۴۰ نفر هم صلاحیت کامل را داشته باشند، شورای نگهبان باید آن را اعلام کند. البته عملا تاکنون چنین حالتی در طول انتخابات اتفاق نیفتاده است.

پروسه تایید صلاحیت نامزد‌های انتخابات میاندوره‌ای انجام شده است

خبرنگار: تعدادی از افراد هم برای انتخابات میاندوره‌ای مجلس ثبت نام کرده اند. آیا فرصت برای بررسی صلاحیت این نامزد‌ها کافی است؟

کدخدایی:، چون تعداد آن‌ها اندک است. ظاهرا در ۶ یا ۷ حوزه رقابت انتخاباتی برای ورود به مجلس وجود دارد. اگرچه حدود ۹۰۰ نفر ثبت نام کرده اند، اما پروسه تایید صلاحیت آن‌ها انجام شده و شورای نگهبان در حال حاضر در حال بررسی شکایات و اعتراضات است؛ بنابراین نسبت به انتخابات اصلی مجلس که ۱۶ هزار نفر ثبت نام کرده اند، چندان مشکلی به وجود نیامده است.

کارآمدی یک ویژگی مهم برای انتخاب رئیس جمهور آینده ایران است

خبرنگار: فکر می‌کنید که مهمترین برنامه رئیس جمهور آینده ایران که بتواند ایران را از این شرایط مانند تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی عبور دهد، چیست؟

کدخدایی: اگر به اصل ۱۱۵ قانون اساسی بازگردیم. من فکر می‌کنم که مقنن قانون اساسی خیلی دقیق شرایط را لحاظ کرده است. واژه‌هایی شامل رجل سیاسی، مدیر، مدبر تمام ویژگی‌های فرد را مشخص کرده است؛ بنابراین فردی باید باشد که فراتر یک فرد عادی در حوزه‌های سیاسی و مذهبی باشد و توانمندی لازم را برای سکانداری کلان کشور داشته باشد.

البته این که افرادی که مراجعه کرده اند آیا واقعا این توانمندی را دارند؟ امر دیگری است. رهبر انقلاب هم اخیرا در فرمایشات خود تاکید کرده اند که فریبنده صحبت نکنند و توانمند باشند؛ بنابراین فکر می‌کنم که کارآمدی ضرورت بسیار مهمی برای انتخاب یک رئیس جمهور است که بتواند مشکلات کشور را حل کند.

کلید حل مشکل برجام در دست اروپایی‌ها است

خبرنگار: اجازه بدهید خارج از بحث انتخابات سئوالی را مطرح کنم. مذاکرات ایران و کشور‌های اروپایی در وین در حال برگزاری است. خبر خوشبینانه‌ای تا این لحظه بیرون نیامده است. اگر این شرایط ادامه یابد، واکنش ایران چه خواهد بود؟

کدخدایی: البته وزارت خارجه ایران باید در این باره موضع گیری کند. بنده در این حوزه نمی‌توانم اعلام نظر کنم. اما براساس آن چه که رهبری نظام در این باره تعیین کرده اند مبنی براین که یک بار ایران خلف وعده از آمریکا در قضیه برجام دیده است و کشور‌های اروپایی هم کمکی به ایران نکرده اند، فکر می‌کنم که کشور‌های اروپایی باید تضمین محکم و قابل قبولی برای حل این مشکل ارائه کنند. کلید این مشکل هم در دست کشور‌های غربی است. آن‌ها اگر بتوانند تعهدات خود را به صورت واقعی و دقیق انجام دهند، مشکلی از طرف ایران هیچ وقت نبوده است.

دولت بایدن در مواجهه با ایران تاکنون تفاوتی با دولت ترامپ نداشته است

خبرنگار: ارزیابی شما تا این لحظه از رفتار دولت بایدن نسبت به تعهدات برجامی و هسته‌ای چیست؟

کدخدایی: تفاوت خاصی هنوز مشاهده نشده است.

انتظار ایران از دولت آمریکا بازگشت به توافقات اولیه و انجام تعهدات خود است

خبرنگار: دولت بایدن در قبال ایران چکار باید انجام دهد؟

کدخدایی: براساس آن چه که از سوی رهبری نظام اعلام شده و امر عقلانی هم است، بازگشت آمریکا به توافقات اولیه و انجام توافقاتی که داشته اند، انتظار است.

خبرنگار: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ممنونم.

کدخدایی: برای شما آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم که روز ۲۸ خرداد گزارشات خوبی را از ایران مخابره کنید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
شورای نگهبان دلایل قانع کننده ای برای رد صلاحیتها بایدداشته باشذ وبه اگاهی مردم برساند
دکتر
۰۸:۴۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ولی خودمونیم آقای کدخدایی هم خیلی آدم درست و کار بلد و باخدا و بیطرفیه ها .... من شخصا خیلی بهش اعتماد دارم .
ناشناس
۰۲:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب،ذات‌اشخاص‌باگذرزمان‌تغییرنخواهد‌کرد.مگرفردریاکار
که‌درطول‌تصدی‌پستهای‌قبلی‌اش‌‌ماهیتش‌مشخص‌خواهد‌
شد‌.کافیست‌میزان‌رضایت‌مردم‌‌محل‌خدمت‌‌شخص‌و
نیز‌عملکردوی‌‌مورد‌بررسیقرارگیرد.درضمن‌این‌جمله‌شما‌
واقعا‌مضحک‌است‌‌،چراکه‌بیشترروسای‌جمهور‌کشور‌دودوره
پست‌‌مورد‌نظر‌راداشتند‌وجای‌تعجب‌که‌پس‌از‌چهار‌سال‌‌اهمال،
باز‌توسط‌نهاد‌شما‌‌‌دردوره‌بعدی‌تعیین‌صلاحیت‌شده‌اند!در
کشور‌مامتاسفانه‌ماست‌همه‌نهادها‌شیرین‌است‌وفقط‌این
مردمند‌که‌‌اشتباه‌میکنند!!!!!
ناشناس
۰۲:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتما به آقایان شورای نگهبان بگین که آینده هر کس ریشه در گذشته او دارد نمی شوذ اینطور راحت سرنوشت کشور را بدست هرکس داد؟!!
بصیر
۰۲:۲۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان تائید صلاحیت نمی‌کند...اینگونه نیست شورای نگهبان از وزارت اطلاعات.قوه قضائیه.بانک ها.وچندتا نهاد دیگر استعلام می گیرد
بطور مثال می نویسد وضعیت اخلاقی.اعم ازبدهکاری به بانک ها.میزان ثروت ومحل کسب ثروت.پروتدهای احتمالی.بدهکاری احتمالی به بانک ها.وضعیت اخلاقی درمحل زندگی وکار.وازچندنهاد دیگر استعلام می گیرد اگر رجل سیاسی بود ومدارک لازم را تحویل داد
تائید صلاحیت می شود
خیلی جالب است بدانید درهمه کشورهای جهان نهادی همانند شورای نگهبان وجود دارد البته نگهبان به انتهای آن نام نوشته نشده بطور مثال کشور فرانسه نام نهاد تائید صلاحیت آن «شورای قانون اساسی»نام دارد... حالا این‌ها فقط با نام«نگهبان»مشکل دارن.شنا ببینید شخص روحانی چطور به شورای نگهبان می تازد...مگر میشه شورای نگهبان بی جهت کاندیدی را رد صلاحیت کند؟بعضی ها یاد گرفتن اعتراض خودرا به همه چیز ملت وارد کنند حتی به خط قرمزهای ملت ولایت فقیه
از کاندیدهای اصلاح طلب توقعی نیست آنها هم اغتشاشگر دارن هم معترض هم سپرده خارجی دربانک های انگلیسی وترکیه.خیالتان راحت اعتراض مربوط به کاندیدهای اصلاح طلب است مثال عباس جان خودمان...عباس آقا آخوندی مسکن مهر را تعطیل کرد توقع دارد مردم ایران به او رأی دهند.ما دوستش داریم نمی گوییم بودجه وزارتخانه را برد داخل بازار سکه وارز دلالی خودش را کرد سود لازم را از سکه ۱/۵میلیونی ودلار۴۲۰۰تومانی برد سپس بدهی وزارتخانه خودش را به حساب وزارتخانه برگشت داد دید ثروت خوبی به جیب زده چرا بایستد حرف بشنود فوری استیفاء داد رفت دنبال کاروکاسبی واستفاده ازثروت کلان بدست آورداش.حالا اگر رد صلاحیت شود اعتراض می‌کند خیلی جالب اربابش میرحسین ایران را درخطر دید آمد عباس آقا هم همانند اربابش ایران را درخطر دید تشریف آورد کاندید شد.عباس آقا باید بداند سال۸۸گذشت بروبچهای انقلابی تعدادشان چهارپنجم جمعیت کشور شده چوب توی آستین آدم می کنند گذشت آن دوران.سرور و فرمانده ما را ترور کردن بچه هاعجیب عقده ای هستند مخالفین نظام مقدس جمهوری اسلامی در داخل کشور جای خود دارن بچه ها حاضرندآمریکا واذناب اورا درمنطقه تارمال کنند
ناشناس
۰۰:۵۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه میخواین یه ادمایی را مثل روحانی تایید کنید در اونجا راتخته کنیدباعث بیچارگی بیشتر مردم نشید
ناشناس
۰۰:۴۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان با تایید یه فرد بی لیاقت یعنی روحانی باندازه ۸ سال در فلاکت مردم کشور سهیمه و باید تک تکشون در محضر الهی پاسخگو باشن
عارفی
۰۰:۲۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمام مسئولیت عملکرد آینده شخصی که شورای نگهبان تائید صلاحیت می کند بر عهده شورای نگهبان است.
مسئولیت پذیر باشید.
ناشناس
۰۰:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
روی نمره گذاری برای احراز صلاحیت ها فکر کنید چون خوب ها فقط باید مسئولیت داشته باشند. هم مجلس باید نمره بدهد و هم مردم
ناشناس
۲۳:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ملت ایران اگر نخواهند ویا نتوانند سیاست مصادره شده را از انحصار عناصر دور از جامعه که صرفا"دغدغه انحصار طلبی دارند خارج کنند مطمئن باشند رسالت اسلامی وانقلابی خود را نیز نخواهند توانست انجام دهند
ناشناس
۲۲:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبیعتا شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود را تضمین کند.
واقعیت همینه،چون که امام راحل فرمودنند که میزان حال فعلی افراد است.
نمونه بارزش هم احمدی نژاد،که در زمان حال صلاحیت هیچی رو نداره!
ناشناس
۰۷:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه تو صلاحیت داری بیا رئیس جمهور بشو
ناشناس
۲۲:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد
ممد
۰۸:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودتو گول نزن احمدی نژاد سابق نیست ؟؟ من خودم از هواداراش بودم شدید > ولی الان تاسف میخورم.....
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی ها هم ممکنه رد صلاحیت کنید که آینده ی خوبی رو میتونستن برای کشور رقم بزنن
ناشناس
۲۲:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بیشترین سود و امتیاز از دوران احمدی نژاد نصیب اسراییل و عربستان شد.و بیشترین ضرر و به ملت و اقتصاد و شان بین المللی ایران وارد شد.فقط قطعنامه بر ضد کشور و تحریم و دزدب و غارت بیت المال حاصل مدیریت احمدی نژاد بود.اسراییل از انتخاب مجدد امثال او با افکار و سخنان او خیلی خوشحال میشود.کابوس اسراییل آمدن ظریف بود که رفع شد.ما ایرانیها هنوز در شناخت خوب و بد خودمون مشکل داریم.آیندگان در مورد ما چه خواهند گفت؟
ناشناس
۲۲:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس ما هم نمی‌تونیم کسی که شما تأیید صلاحیتش میکنید بهش رای بدیم
ناشناس
۲۲:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
توجه داشته باشین ایشون گربه رو دم حجله کشت یعنی هر کسی انتخاب شد کشور ویران کرد به ما مربوط نیست انتخاب خود مردم هست
ناشناس
۲۲:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا کدخدایی عوض نمیشه؟
ناشناس
۲۱:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه به احمدی نژاد
ناشناس
۲۱:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دلم گرفتست چرا ما تو این کشور خوشحال نیستیم؟؟؟؟

اللهم عجل ولیک فرج
ناشناس
۲۱:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید کارنامه فعالیت های قبلی رو هم در نظر بگیرند. نظر مردم هم خیلی مهمه. اگر نمره ای مثلاً بالای 17 می گیرد تایید شود
مهدی
۲۱:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس چطور از مردم انتظار دارید اگاهانه انتخاب کنند. و وضع موجود را به انتخاب نااگاهانه و نادرست مردم نسبت می دهید.
محمد سعدی راد
۲۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینها همین هایی اند که ۴۳ سال تواین کشور دارای پست ومقامن و تمام مشکلات اینروزای کشور تقصیر همین آدمهان بعد میگن ما براتغیر اومدیم چرا تو این ۴۳ سال کاری نکردید اصلا شما آدم جدید تو اینها میبینید همه برای مردم تکراری اند و مردم ازشون نفرت دارند ما این همه اقتصاددان و دکتر و عالم باسوادداریم که میتونن کشور رو ازاین وضع نجات بدن ولی باز مثل سالهای گذشته همین افراد دوباره کاندید میشن واقعا مسخرست۰
ناشناس
۲۰:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا قانون اساسی اصلا باید تغییر کنه
ناشناس
۲۰:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه اصلاح طلب ها ، بلا استثنا بلا استثنا و با قاطعیت باید رد صلاحیت بشن تا دل مردم ستمدیده کمی خنک بشه
ناشناس
۲۰:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جز ایرادای بنی اسرائیلی گرفتن هیچ چیزی رو نمیتونن تضمین کنن
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما نمیخواد آینده رو تضمین کنی از گذشته طرف که آگاهی
ناشناس
۱۹:۱۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرچند از اعضایی که لاریجانی توشونه و نصفشون رو اون انتخاب کرده توقعی جز تایید روحانی و لاریجانی نمیره
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفاً لاریجانی شریعتمداری اسحاق وعباس آخوندی وهمتی را رد صلاحیت کنید
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشکل اینه شما همون گذشته را هم بررسی نمیکنید! دوتابععیتی و مدرک جعلی و ...
ناشناس
۱۹:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
میخواین انتخابات داغ بشه احمدی نژاد تائید کنید
ناشناس
۱۹:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بزرگوار ملت به شما بزرگواران امیدوار است حد اقل کسانیکه دشمن ایرا ن اسلامی هستند و به قانون کشور ملتزم نیستندو یا سابقشان مثبت نیست از فیلتر شما نگذرند چقدر کشور باید خسارت ببیند.شما در پیشگاه خدا مسئولیت
ناشناس
۱۸:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان نمیتونه بکشه کنار پس براچی داره برسرملت حکومت میکند. میتونه خوبم میتونه تضمین کنه ازشون تعهد اعدام بگیره ودررسانه هاهم اعلام کند که ملت ماازاین شخص که رای اورده باتیمش چنین تعهدی داده اند ،،خداراضیه یه عده دیگربیان دوباره همون غارت چپاول زورگویی صورت بگیره نه خیرخداوند وملت راضی نیستند
ناشناس
۱۸:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اونی که به درد میخوره رو رد می کنین. اونم به دلایل واهی و آدمای بی کفایت رو تایید می کنین
ناشناس
۱۸:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب حرفی!!؟؟!!
ناشناس
۱۸:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تحلیل اینه که اگه احمدی نژاد تایید صلاحیت نشه مشارکت ۲۵ددرصد میشه
ناشناس
۰۰:۴۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش مشارکت دور قبل ۱۰ درصد بود ولی یکی مثل روحانی ۸ سال این مملکتو به بیچارگی و بدبختی سوق نمیداد
ناشناس
۱۸:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگرشورای نگهبان نمی تواند آینده کاری ریس جمهور را تضمین کند پس تایید صلاحیت هم معنی ندارد لطفا اجازه دهید مردم با سازوکاری جدید خودشان نامزد مناسب را تعیین کنند
ناشناس
۱۸:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت پس شورای نگهبان چی کارست
بختیاری فرزندی از زاگرس مرکزی
۱۷:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید از بین نخبگان کشوری برای نامزدی ریاست جمهوری کنکوری برگزار شود و این برگزیده های نخبگان و هوشمندان توسط شورای نگهبان باز هم فیلتر و راستی آزمایی شوند و فردی تلاشگر و جهادگر و نخبه و دانشمند ریاست این کشور را به دست بگیرد و حتما میبایست نخبگان و برنامه ریزان و طراحان و نقشه داران بزرگ وارد کار شوند و نه هر سلبریتی بی برنامه و کوته فکری.
ناشناس
۱۷:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تضمین نمی کنین پس شورای نگهبان چی کارست اگه به درد نمی خوره چرا تایید می کنین
ناشناس
۱۷:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا از این ۴۰ نفر فقط امثال احمدی نژاد و رئیسی به درد میخوره
ناشناس
۱۹:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط با احمدی نژاد موافقم
ناشناس
۱۹:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط رئیسی برای چه حرف از احمدی نژاد میزنی. با اینهمه انحرافی که دارد تعجب میکنم چرا در خصوص ایشان مطالعه ندارید باز بی بصیرتی.
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
فقط احمدی نژاد
ناشناس
۱۷:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس برای چه می گویید اینها اصلح می باشند
اصلا چراجلسات شورای نگهبان رازنده برگزار نمی کنید و........
ناشناس
۱۷:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
رسانه های ضد انقلاب دیروز با خوشحالی زده بودن احمدی نژاد رد شده
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
احمدی نژاد بیاد مشارکت بالا میره
ناشناس
۱۸:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله
ناشناس
۱۹:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر احمدی نژادبیاد من از رای دادن منصرف میشودم. باید با این همه انحراف ایشان مقابله کرد.
ناشناس
۰۱:۵۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
گلم...یعنی ایران را برگردانیم به عصر حجر؟
واقعاً بنظرشما فردی بهتر بروزتر درایران نیست وقطع الرجال شده؟
خدا می داند اگر شما درتیم اصلاح طلبان نباشی برای پست ریاست جمهوری ثبت نام کنی قول میدهم به اتفاق خانواده ام به تو رأی بدهم
درست میگی احمدی‌نژاد بیاد.اما۸سال بعدی از1404یاسال1408به بعد دوباره اصلاح طلبان قدرت رابدست میگیرن دوباره همین آش وهمین کاسه همانند هشت سال گذشته بیچاره هستیم.
مگر احمدی‌نژاد سال1388خوب نبود؟چرا اصلاح طلبان ۶ماه کشور را به آشوب واغتشاش کشیدن؟خب معلوم است دیدن احمدی‌نژاد ثروت واقعی کشور را لو داد همه ثروت واقعی کشوررا به ملت نشان داد دیگر اصلاح طلبان نمی توانند غارت کنند به همین دلیل بود آن اغتشاش را راه انداختن.اصلاح طلب باشی ثروت وقدرت باید در دستان شاهزادگان (آقازاده‌ها)حزب تو باشد.همه مخالفان خارج نشین وداخلی ایران اصلاح طلب هستند.همه غلام حدقه بگوش ملکه انگلستان هستند چون قرنها ایران مستعمره انگلیس بوده
هنوز ردپای استعمار واستثمار درایران وجود دارد دو تابعیتی ها.اقازادها.لاکچری ها همه دنبال پادشاهی هستند همانند عربستان آنجا قدرت وثروت عربستان دست شاهزادگان هست مابقی ملت یارانه بگیر درایران معروف هستند به چهار درصدیها
احمدی‌نژاد یارانه دو دلاری را داد اگر بیاید میشویم آقای سه دلاری.
گرانی وتورم موجود نتیجه قانون تصویبی احمدی‌نژاد است هدفمندی یارانه ها تبصره اول رهاسازی قیمت ها.اگر دولت بودجه کم نیاورد ازمحل رهاسازی یارانه بدهد یعنی ازجیب خودمان چندبرابر می گیرن فقط ۴۵تومان میدهند
آه وناله ملت ایران خصوصاً فقرا ونیازمندان ازدست اصلاح طلبان به آسمان هفتم رسیده فقط دعا کن اصلاح طلب نباشی جوابگوی نفرین ها نخواهی بود.
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان کاملا مشخصه آینده ایران با آدمایی مثل جهانگیری و لاریجانی چطوریه شما نمی دونین؟
ناشناس
۲۲:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورا نگهبان با این حرفش خودش را تبرئه کرد.چون میدانند با این کاندیدا ها وضع مملکت خراب تر هم میشه.تعطیل کنید پس
ناشناس
۱۷:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شرمنده اگر نمی تواند تضمین کند پس چرا تایید می نماید از منظر حقوقی مسئولیت تضامنی ایجاد می گردد..
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
منتخبین مردم رو تایید کنین
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
# سعید محمد
ناشناس
۱۳:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
احمدی نژاد
ناشناس
۱۷:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این حرف میخوان کارتون در مورد انتخاب روحانی را توجیه کنید؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بجای عذرخواهی و تغییر روند اشتباه قبلشون بیشتر کشش میدن و توجیحاتی بدتر.
ناشناس
۱۷:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نکنه دوباره میخواین امثال روحانی رو تایید کنین
ناشناس
۲۱:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قانون دست و پاشونو بسته وگرنه این کار رو میکردن
ناشناس
۱۶:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم و طرفداران احمدی نژاد ازش خواستن شرکت کنه ماه هاست دارن میان میرن اگه به فکر مردمین احمدی نژاد رو تایید کنین
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرگز
ناشناس
۱۶:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همون احمدی نژاد رو تایید کنین به بقیش کاری نداشته باشین
ناشناس
۱۹:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیر
ناشناس
۱۶:۵۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ضامن گذشته ش که هستین.
ناشناس
۲۰:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دمت گرم قشنگ گفتی
ناشناس
۲۱:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا
واقعا من نگران این مسئولینم
یعنی مسخره نیست احمدی نژاد رد صلاحیت بشه و لاریجانی تایید صلاحیت؟؟؟؟؟
اگه لاریجانی هم رد صلاحیت بشه یعنی تا الان یک آدم ... 2 سال رئیس مجلس بوده
ناشناس
۱۶:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای محترم نگهبان بایستی اسحاق جهانگیری و شریعتمداری رو که تایید صلاحیتشان بمنزله پاشیدن نمک بر روی زخم جراحات مردم است را با قاطعیت رد صلاحیت کند.
ناشناس
۱۹:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
همینطور پزشکیان رو
ناشناس
۱۶:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب کدخدایی خوب شونه خالی می کنیا
ناشناس
۲۱:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ببینم شما که آدم معتقدی هستی فردا قیامت هم به همین راحتی میتونی شونه خالی کنی و در بری !!!!!!!!!
ناشناس
۱۶:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی مشارکت بالا برا شماها مهم نیست متاسفم
ناشناس
۱۶:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
رد احمدی نژاد باعث خوشحالی دشمنان قسم خورده ایران میشه اصلا منتظر همینن
ناشناس
۱۹:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اصلا و ابدا
ناشناس
۰۲:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
احمدی نژاد خودش یکی از دشمنان قسم خورده نظام شده . ادمی که از این نظام نون خورده بر میگرده میگه اگر من رد صلاحیت شوم این انتخابات را قبول ندارم و در آن شرکت نخواهم کرد
ناشناس
۱۶:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی شماها بعد ۴ سال اول دولت روحانی نفهمیدین نباید تایید بشه
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه