سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برابر انقراض گونه‌ها، انتخاب با ماست انفعال یا اقدام

براساس اعلام نظر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد ۶ گونه جانوری و ۷ گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری در معرض خطر انقراض قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: براساس اعلام نظر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، تعداد ۶ گونه جانوری و ۷ گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری در معرض خطر انقراض قرار دارد.

او افزود: اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)، معتبر‌ترین سازمان اعلام نظر در مورد وضعیت گونه‌ها است.


بیشتر بخوانید


احمدی با اشاره به درپیش بودن روز جهانی «گونه‌های در معرض خطر» اضافه کرد: بشر تاثیر ویرانگری بر خشکی، دریا‌ها و هوا داشته و اکنون بیش از ۱ میلیون گونه در دنیا در معرض خطر انقراض هستند.

او ادامه داد: لیست قرمز (لیست داده‌های سرخ) بر روی ضوابط دقیقی جهت ارزیابی خطر انقراض هزاران گونه و زیر گونه استوار شده است و این ضوابط مربوط به همه گونه‌ها در تمام مناطق دنیا می‌شود.

احمدی هدف از تدوین این لیست را، جلب توجه مردم، تصمیم‌گیران و همچنین اجتماعات بین‌المللی به موضوع حفاظت از طبیعت برای جلوگیری از روند رو به رشد انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری عنوان کرد.

او گفت: صاحبنظران عقیده دارند که امروزه دیگر مفاهیمی، چون سلاح و تجهیزات نظامی، حرف آخر را در تامین امنیت ملی نمی‌زنند و در دنیایی که کشور‌ها برای دسترسی به منابعی، چون آب در تقابل با یکدیگر هستند، ابعاد و ارزش‌های مهم تنوع‌زیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

احمدی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری ۴۱۴ گونه جانوری از ۱۱۵ خانواده وجود دارد.

او ادامه داد: ۲۸۸ گونه پرنده از ۶۸ خانواده، ۴۵ گونه پستاندار از ۲۴ خانواده، ۵۷ گونه خزنده از ۱۴ خانواده، ۴ گونه دوزیست از ۲ خانواده و ۲۰ گونه آبزی (ماهی) از ۷ خانواده در استان شناسایی شده است.

احمدی گفت: براساس طبقه بندی IUCN، تعداد ۱۳ گونه در طبقه‌بندی vu (آسیب پذیر)، ۱۰ گونه در طبقه NT (در آستانه تهدید)، ۶ گونه در طبقه EN (درخطر انقراض) قرار دارند.

او، اردک سرسفید، اردک مرمری، غاز پیشانی سفید کوچک، کرکس مصری، پلنگ و بالابان را جزو طبقه در خطر انقراض عنوان کرد.

احمدی اضافه کرد: در استان ۷ گونه گیاهی مرزه کلاری، گون ایرانشهری، کرفس سفید، موسیر، آنغوزه، باریجه و بن سرخ نیز در معرض خطر انقراض قرار دارد.

او علت‌های بروز چالش خطر انقراض گونه‌های جانوری را در دو دسته انسانی و طبیعی برشمرد و افزود: زیاده خواهی و سودجویی یک جانبه انسان در سایه ناآگاهی یکی از اصلی‌ترین علل بروز این روند به شمار می‌رود.

احمدی تاثیرگذاری عوامل طبیعی شامل تغییر اقلیم، شیوع انواع بیماری‌ها و بروز خشکسالی‌های متناوب را نیز مهم دانست و اضافه کرد: تلاش بر این است با ارتقای ساختار و عملکرد حفاظتی و اصلاح قوانین و مقررات گامی موثر در کاهش این روند برداشته شود.

۳۱ اردیبهشت ماه روز گونه‌های درمعرض خطر به منظور انجام اقدامات آگاهانه برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری اعلام شده است.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.