سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهردار تهران: کوچه پشت شهرداری مجددا احیا می‌شود

حناچی گفت: ۸.۵ کیلومتر پیاده راه یا غلبه پیاده بر سواره در میدان امام خمینی تا آخر این دوره مدیریت شهری بهره برداری می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم بهره برداری از پروژه‌های مدیریت سیلاب گفت: یکی از موضوعاتی که ما در این دوره در دستور کار خود قرار دادیم، افزایش تاب آوری شهر تهران بوده است که یکی از موضوعات محوری است و همه کلانشهر‌های جهان آن را دنبال می‌کنند.

وی افزود: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که این سرزمین از دیرباز مشکلات مشابهی داشته است. مثلا داریوش در کتیبه بیستون ۲۵۰۰ سال پیش آرزو می‌کند که این سرزمین از دروغ و خشکسالی در امان باشد. خشکسالی مشکل دیرینه ایران بوده، اما مردم با ظرافت و هنرمندی شیوه استقرار آن در سرزمین و شیوه مقاومت با آن را آموخته بودند و بهشت‌هایی در دل کویر ساخته اند که نمونه‌های آن موجود است.

حناچی افزود: علت اصلی به وجود آمدن تهران  رشته‌ قنات‌های موجود در تهران بود. تعداد این‌ها ۷۵۰ رشته بوده و هم اکنون تنها ۱۵۰ رشته آن باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: سیل و زلزله دو آیتم اصلی تاب آوری تهران هستند. این دو حادثه به طور دائمی این شهر را در معرض تهدید قرار می‌دهند. سابقه تهران در سیل‌های سال ‌های ۴۸، ۶۶ و ۹۸ نشان می‌دهد که هر بیست سال یک سیل و یک بارندگی شدید را تجربه می‌کنیم. ما و همکارانمان تلاش کردیم که با آغاز فصل بارش این هوشمندی را در شرایط بحران فراهم کنیم که سیل‌ها کنترل شوند. توسعه جنگل کاری در حریم شمالی تهران و توسعه آب خیزداری یکی از این کار‌ها بوده که به طور قطع تاثیر گذار بوده است.

او با بیان این که پروژه‌های زیربنایی خیلی در دید نیستند، ادامه داد: در مناطق ۲۱ و ۲۲ و ۵ و مناطقی که بعد از انقلاب توسعه پیدا کرده است به جهت خدمات زیربنایی و هدایت آب‌های سطحی متناسب با توسعه بخش‌های مسکونی و توسعه شهر مورد توجه قرار نگرفته اند. در سال ۹۸ تقریبا تمامی نقاط کشور درگیر مسئله سیل بود، تهران هم درگیر‌ این موضوع بود و ما تا آستانه بستن جاده کرج رفتیم و آب تا زیر عرشه پل بزرگراه تهران کرج بالا آمد، ولی با کاهش بارندگی‌ها این خطر رفع شد. در همان زمان اکیپ‌های امدادی ما در سایر شهر‌ها در حال فعالیت بودند.

حناچی از زحمات خاکریز آب تشکر کرد و گفت: این شرکت تحول ملموسی در این حوزه ایجاد کرد و شورای شهر و شهرداری هم به این تلاش جواب مثبت دادند. علی رغم این که این پروژه‌ها در معرض دید نیست، اما بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند موضوعات را حل کنند.

وی افزود: درخصوص اقداماتی که ما درخصوص عملیات زیربنایی تهران داریم، چیزی حدود ۷۰۰ کیلومتر مسیر‌های اصلی جمع آوری سیلاب داریم چیزی که در نگاه اول اساسا به چشم نمی‌آید. حدود ۵۳۰ کیلومتر از این ۷۰۰ کیلومتر به اجرا در آمده است و مابقی آن  مانده که طبق برنامه، سالانه ۶ کیلومتر به این مجموعه باید اضافه کنیم که امسال نزدیک ۸ کیلومتر این اتفاق افتاده است و در سه سال اخیر هم همینطور، سالی ۸ کیلومتر کار شده است. مناطق ۲۱، ۲۲ و ۵ در این زمینه عقب هستند.

حناچی به اعتبارات مدیریت سیلاب اشاره کرد و گفت: در سال ۹۹، ۱۹۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۲۵۰ میلیارد تومان تامین اعتبار کردیم و علت اینکه آبگرفتگی‌ها کم شده اتفاقی نبوده و ما در برنامه‌هایی که شناسایی کردیم  در تهران ۳۸ نقطه بود که به طور دائمی در بارندگی‌های شدید تهران آبگرفتگی داشتیم، در سال ۹۸ اکثر آن‌ها را اصلاح کردیم و کمتر از ۱۰ نقطه دیگر باقی مانده که انشالله تکمیل می کنیم تا در شرایط بحرانی و بارندگی‌هایی که فراتر از حد معمول هستند آبگرفتگی نداشته باشیم.

حناچی ادامه داد: ما چشم اندازی برای تهران داریم که باید فعالیتهایمان در آن راستا باشد. وقتی می‌گوییم «شهر انسان محور» باید پروژه‌ها در این جهت باشد و دیگر شاهد توسعه بزرگراه‌های خارج از مصوبات نباشیم.

او در ادامه به پروژه شارباغ اشاره کرد و گفت: ۸.۵ کیلومتر پیاده راه یا غلبه پیاده بر سواره در میدان امام خمینی که تا آخر دوره بهره برداری شده  و ساختمان بلدیه نیز در حاشیه شمالی تهران بازسازی می‌شود. کوچه پشت شهرداری مجددا احیا می‌شود. همچنین پروژه دیگری که امروز کلنگ آن را زدیم و باعث می‌شود که ساکنان منطقه تردد راحت تری داشته باشند در راستای همین هدف است.

شهردار تهران در پایان درباره میانگین سنی مدیرانش گفت: میانگین سنی مدیران ما در حوزه معاونین حدود ۵۰ و مدیران میانی بین ۴۰ تا ۵۰ است و تلاش کردیم از جوانان در مدیریت‌ها بیشتر بهره ببریم.


بیشتربخوانید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.