سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توقف تلاش دموکرات‌ها برای تعویق فروش تسلیحات به تل آویو

گروهی از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان آمریکا از تلاش برای به تعویق انداختن فروش تسلیحات واشنگتن به تل آویو صرف نظر کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنت آمریکایی پولیتیکو، در بحبوحه تشدید خشونت‌ها میان تل آویو و فلسطینان،گروهی از دموکرات‌های ارشد مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه از تلاش برای به تعویق انداختن فروش تسلیحات آمریکا به تل آویو صرف نظر کردند. این تصمیم نشان دهنده وجود اختلافات درون حزبی بر سر روابط آمریکا و اسرائیل است.

«گریگوری میکس»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد تصمیم گرفته است این درخواست را مطرح نکند که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فروش تسلیحات به اسرائیل، به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار، را متوقف کند. کاخ سفید اعلام آمادگی کرده بود در روز چهارشنبه جلسه اطلاع رسانی برای قانونگذاران برگزار کند.

او دوشنبه شب نشستی اضطراری درباره موافقت دولت آمریکا با انتقال تسلیحات به تل آویو تشکیل داده بود. دموکرات‌ها در آن نشست موافقت کرده بودند با ارسال نامه‌ای به کاخ سفید خواستار تعویق فروش تسلیحات تهاجمی شوند. دموکرات‌ها امیدوار بودند بتوانند کابینه این رژیم را که همچنان در حال مقابله با فلسطینیان است، برای وارد شدن به آتش بس تحت فشار قرار بدهند.

میکس پس از آن گفت: آنچه ما می‌خواستیم این بود که یک گفتگو داشته باشیم. هدف از این نامه در ابتدا اطمینان یافتن از این بود که یک گفتمان وجود داشته باشد.

سخنگوی کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: میکس می‌خواست فرصتی ایجاد کند تا اعضا در یک گفتگوی صمیمی با دولت درباره فروش تسلیحات تعامل کنند. وی افزود با توجه به تعامل کاخ سفید، دیگر نیازی به نامه نیست.

اما منابع دموکرات که از این دیدار اطلاع دارند از نحوه استدلال میکس انتقاد کرده و گفتند محتوای نامه صرفاً اطمینان یافتن از برگزاری یک نشست از طرف دولت نبود. قانونگذاران دموکرات که می‌خواستند به فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی اعتراض کنند، معتقدند زمان بندی آن موجب فرستاده شدن پیامی می‌شود که اشتباه است آن هم در زمانی که دولت بایدن در برابر وارد کردن فشار شدید برای برقراری آتش بس، مقاومت کرده است.

یکی از قانونگذاران که در آن نشست حضور داشت گفت: این سلاح‌ها در هر حال چند ماه ارسال نخواهند شد. مسئله این است که آیا به صلاح است که خبر صدور مجوز اکنون اعلام شود، آن هم در حالی که بمباران ادامه دارد و ما در تلاش برای تشویق به برقراری آتش بس هستیم؟

قانونگذاران همچنین معتقد بودند تعویق فروش این تسلیحات موجب می‌شود کنگره اهرم فشاری نادر را به دست آورد.

مارک پوکان از نماینده دموکرات ایالت ویسکانسین گفت: یکی از معدود اهرم‌های فشاری که ما در اختیار داریم، فروش تسلیحات است و من فکر می‌کنم ما باید در خصوص این که به هر هزینه‌ای که شده است تنش را کاهش دهیم، آن را بررسی کنیم.

رابطه آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر آشکارا موجب خشم دموکرات‌های مجلس نمایندگان شده است. افراد ترقی خواه بیشتری پس از چند دهه حمایت شدید دو حزبی از کابینه صهیونیست‌ها، اکنون به طرفداری از آرمان فلسطین صحبت می‌کنند.

 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.