سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی عامل مرگی ناشناخته در نمایش «مرگ و استعاره»

پوریا جلال وندی، کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» درباره این اثر توضیحاتی ارائه کرد.

پوریا جلال وندی، کارگردان تئاتر «مرگ و استعاره» در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: نمایش نامه «مرگ و استعاره» داراي موضوعي اجتماعی و فلسفی است که در ژانر پلیسی معمایی اتفاق می‌افتد. محیط نمایش در یک آزمایشگاه است و مکانی نامشخص دارد که می‌تواند هر جايی ائم از داخل و خارج از کشور باشد. زمان این داستان به صورت دقیق مشخص نیست، اما به صورت تقریبی پس از پایان جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد.

وی درباره داستان «مرگ و استعاره» توضیح داد: پروفسوری که سخنران مراسم صلح جهانی است ماده‌ای را کشف کرده و به این ذهنیت رسیده است که همه چیز در این دنیا تکراری است. او به اين درک رسيده است که هیچ چیز جدیدی جز مرگ وجود ندارد. او فقط راه بشر برای جلوگیری از تکرار در این اتفاقات قابل پیش بینی را مرگ می‌داند. در واقع مایعی که کشف کرده است پس از ایجاد حرارت زیاد در خون و افزایش جنب و جوش در حرکات بدن می‌میرد. پس از آن نیز مایع در بدن حل شده و هیچ اثری از آن باقی نمی‌ماند؛ گویی که انسان به مرگ طبیعی مرده است. پس از کشف باز پرسی وارد این آزمایشگاه شده تا از پروفسور سوال کند که اتفاقات به چه شکلی بوده است.

کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» در ادامه بیان کرد: پروفسور در داستان دو نفر یعنی همکار و دوستش را کشته شده است و هنگام تعریف کردن پروفسور از چگونگی قتل آن دو نفر صحنه توسط دیگر بازیگران اجرا می‌شود.  ویژگی خاص این نمایش تداخل زمان‌های گذشته، حال و آینده با هم است. از طرف دیگر مایع شبیه به ویروس کرونا است که هم ناشناخته و هم ساخته دست ابرقدرتان است.

وی درباره دلیل انتخاب این متن از نمایش توضیح داد: موضوع کار بسیار جذاب است و همین طور تداخل زمان‌های مختلف در داستان آن را جذاب‌تر کرده است. حتی در پوستر نمایش نیز ترکیب زمان‌های مختلف را با هم می‌بینیم. مورد بعدی هم همان شباهت مایع با کروناست که در حال حاضر با آن درگیر هستیم و می‌دانیم قدرتمندان برای سوء استفاده آن را به وجود آورده اند و ذهنیت اینکه دنیا باید وارد فاز جدیدی شود.

این هنرمند درباره اجرای نمایش خود در پی تعطیلی سالن‌های تئاتر گفت: قرار بود کار در اواخر فروردین روی صحنه برود که متاسفانه در روز بازبینی اثر با تعطیلی اجباری سالن‌های تئاتر مواجه شدیم. همین تعطیلی مداوم باعث شد تا دو تا از بازیگرانمان تغییر کنند. سپس دوباره در عرض پنج روز به ما اعلام شد که باید آماده اجرا شوید. این اتفاقات پیش بینی نشده هم روند تمرین هایمان را مختل کرد. علاوه بر آن نیز فشار مضاعفی با توجه به اجرای سنگین دکور نمایش و تغییر بازیگر بر ما وارد کرد.

جلال وندی درباره فرم صحنه خود توضیح داد: بستر آزمایشگاه را کاملا تداعی کردیم و مرزی را بین قسمت جلو و راست صحنه  همراه با فضایی تاریک ایجاد کردیم که میز بازرپرس در آنجا قرار گيرد. قسمت چپ صحنه و دیوار‌های آن سفید هستند که با نور مهتابی به زیبایی فضای آزمایشگاه را تداعی می‌کند.

کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» درباره سبک اثر خود گفت: سبک کلی کار، در بستر رئال اتفاق می‌افتد، اما خود ماجرا سورئال است. حتی در ميان بازیگران نيز دو بازیگر به سبک بازی رئال و دو بازیگر به سبک بازی سورئال هستند.

نمایش «مرگ و استعاره» به نویسندگی رضا سرور و کارگردانی پوریا جلال وندی و بازیگری گروه هنری بوژان هر شب ساعت۱۹:۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم در حال اجرا است.

انتهای پیام /

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.