به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حجتالاسلام مرتضی شعبانزاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در هماندیشی گفتمان انقلاب اسلامی فعالان عرصه فرهنگ ویژه فرهیختگان دانشگاهی استان قم که به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، گفت: مهمترین مأموریت سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید، راهبری زیست بوم فرهنگی تبلیغی جمهوری اسلامی از طریق گفتمان سازی و هستههای مردمی است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مفهوم سازی تبلیغ را یکی از الزامات تحقق این مأموریت دانست و افزود: بزرگترین چالش ما در کشور این است که بسیاری از فعالان فرهنگی نمیدانند نظریه فرهنگی حاکم در جمهوری اسلامی ایران چیست؛ ما نیازمند یک نظریه فرهنگی در حرکت فرهنگی هستیم و علت اختلال در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که این شورا فاقد نظریه فرهنگی است.
حجتالاسلام شعبانزاده با تاکید بر اینکه ما برای راهبری که جنس آن مدیریت است اول باید بدانیم که میخواهیم از کدام نقطه به کدام نقطه تحول فرهنگی را رقم بزنیم، ادامه داد: اگر فرض بگیریم اجمال نظریه فرهنگی، نظریه امام و امت است، یعنی اگر رابطه مطلوب بین امام و امت برقرار و وظایف دستگاههای فرهنگی به درستی تعریف شد، قرار است سازمان تبلیغات اسلامی در جایگاه راهبر محیط فرهنگی این نظریه را چگونه تعقیب کند. اینجا نیاز به مفهوم سازی مورد نیاز برای راهبری است؛ بنابراین اولین اقدام این است که اشخاص و سازمانهایی داشته باشیم که بتوانند تأمین کننده مفهوم سازی علمی برای تحقق نظریه امام و امت در محیط فرهنگی و تبلیغی باشند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه گفتمان چند سطح دارد، افزود: گفتمان فقط از طریق بیان نیست. هر ظرفیت هنری و رویدادی که بتواند یک مفهومی را به اذهان و قلوب برساند آن حرکت، گفتمانی است. بسیاری از مفاهیم گفتمانی موقعی میتواند امتداد عینی پیدا کند که فراتر از تبیین نظری بتواند الگوهای تحقق آن مفهوم پیشبینی شود.
حجتالاسلام شعبانزاده گفتمانسازی نهادی را یکی دیگر از الزامات راهبری زیست بوم فرهنگی ذکر کرد و گفت: هر نهادی که میخواهد محیط فرهنگی را هدایت کند نیازمند غلبه گفتمانی در محیط فرهنگی است؛ بنابراین محیط فرهنگی و جامعه را نمیتوان خالی از گفتمان فرض کنیم. علت برخی شکستهای جبهه فرهنگی انقلاب این است که توانایی ایجاد غلبه گفتمانی بر جبهه رقیب را ندارد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم استاندارد گذاری را یکی دیگر از الزامات راهبری در هر محیطی دانست و ادامه داد: نظام بهداشت و درمان برای مهار شیوع کرونا استانداردی به نام ماسکزدن و فاصلهگذاری اجتماعی را تعریف کرد. نهادهای فرهنگی در استانداردسازی و شاخص سازی حضور ندارند.
حجتالاسلام شعبانزاده یکی دیگر از الزامات راهبری زیست بوم فرهنگی را رصد و ارزش گذاری ذکر کرد و افزود: ما برای راهبری زیست بوم نیازمند رصد و ارزشگذاری اقدامات معطوف به حوزه فرهنگ و تبلیغ و یا اقدامات غیرفرهنگی که پیامد فرهنگی دارند، هستیم. به عنوان مثال در مقوله کاهش رشد جمعیت اگر ناظر فرهنگی داشتیم این بلای دهشتناک بر سر ما نمیآمد. یا فرهنگ سراها وقتی ایجاد شد از جنس فرهنگ ما نبود و با خودش پیامدهایی به دنبال داشت. اگر دستگاههای فرهنگی ما بههنگام، رصد و ارزش گذاری میکردند این گونه نمیشد.
او با بیان اینکه ایجاد ساختار و نهاد جدید یکی از ابزارهای اعمال راهبری در محیط فرهنگی است و تحولات به ما میگوید اگر متناسب با آن نتوانیم ساختارسازی و نهادسازی کنیم امکان اینکه بتوانیم با یک جامعه هدف فراگیر ارتباط برقرار کنیم وجود ندارد، گفت: نهاد مسجد باید به عنوان پایگاه محوری تحولات تعریف بشود و به معنای واقعی کلمه مرجعیت پیدا کند و امام جماعت مسجد به عنوان امام محله باید هدایت گری بکند.
شعبان زاده پیوست نگاری فرهنگی را یکی دیگر از الزامات راهبری زیست بوم فرهنگی دانست و افزود: شهرکهای بزرگ صنعتی، تفرجگاهها و پاساژهایی که با خودش رفتارسازی میکنند نیازمند پیوست فرهنگی هستند باید توسط راهبر فرهنگی و تبلیغی تهیه شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تاکید بر اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در مأموریت جدید خود با الهام از فرمایشات صریح حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب و شرح بیانیه، همه مأموریتهای خودش را با حکمرانی نوین باید تعریف کند، ادامه داد: در این حکمرانی ایجاد حلقه میانی بین مردم و حاکمیت باید شکل بگیرد تا این حلقه میانی بتواند حرکت عمومی در کشور ایجاد کند. وقتی همه مردم به میدان بیایند حرکت عمومی شکل میگیرد.
انتهای پیام/ح