سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس دانشگاه آزاد:

پیشرفت دانشگاه بدون تحول امکانپذیر نیست

طهرانچی گفت: پیشرفت دانشگاه بدون تحول امکانپذیر نیست، براین اساس تحول در آموزش از مباحث بسیار جدی است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در نشست با اعضای هیأت علمی، رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه این دانشگاه اظهار کرد: باید با طرح‌های نو، یادگیری، اندیشه ها، همفکری و هم اندیشی استادان و کارکنان دانشگاه آزاد به جلو حرکت کنیم.

او افزود: پیشرفت دانشگاه بدون تحول امکانپذیر نیست. تحول در آموزش از مباحث بسیار جدی است، چرا که یکی از دغدغه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است.

طهرانچی با اشاره به بیانه گام دوم و برکات انقلاب اسلامی به تشریح نقش دانشگاه آزاد در نظام آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: وجود چند میلیون تحصیل کرده دانشگاهی و یا در حال تحصیل، نشان از نقش بسیار چشمگیر و اثرگذار دانشگاه آزاد است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه ۵۰ درصد افتخارات علمی جامعه دانشگاهی کشور متعلق به این دانشگاه است، افزود: یک درصد جمعیت جهان را ایران دارد و طبق بیانات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها نقش بسزایی در تربیت نیروی متخصص و تحقق مبانی بیانیه گام دوم انقلاب دارند.

طهرانچی قدرت دانشگاه را در ایجاد شبکه سازی واحد‌ها دانست و افزود: راه اندازی سامانه‌های دانشیار، آموزشیار و پژوهشیار در جهت ارتقای سطح کمی و کیفی دانشگاه آزاد است.

او از افزایش ۴۰ هزار نفری دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه خبر داد و افزود: این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی شاهد کاهش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی بودیم و این نشان از اعتبار و ارزش مدارک علمی دانشگاه آزاد دارد.

طهرانچی به لزوم توسعه دانش بنیان در کشور اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد‌های دانش پژوهشی و دانش بنیان می‌تواند به افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای منجر شود؛ درآمد از طریق صندوق پژوهش و فناوری و صندوق پژوهش غیردولتی نیز از دیگر حوزه‌های این نوع درآمدهاست.

طهرانچی تصریح کرد: دانشگاه آزاد در ایام کرونا در گسترش آموزش مجازی پیشرو بود؛ این اقدام معجزه بود که در مدت کوتاهی به همت استادان و کارکنان دانشگاه آزاد در کشور محقق شد. باید شبکه دانشگاهی را به شبکه اقتصادی و صنعتی تبدیل کرد و براساس توسعه شبکه‌ای و با رویکرد صنعتی کار‌ها را پیش برد.

رئیس دانشگاه آزاد افزود: باید با بررسی نقاط ضعف و بررسی استعداد‌ها و توانمندی‌های هر استان، تربیت نیروی متخصص را سرلوحه کار خود قرار داد. باید بازار‌های هدف در کشور‌های همسایه شناسایی شود تا براساس آن بتوان در پذیرش دانشجویان خارجی موفق بود.

او یادآوری کرد: با بررسی و تعامل در کشور‌های شبه قاره هند، می‌توان دانشجویان این کشور‌ها را جذب دانشگاه آزاد قزوین کرد؛ این دانشگاه باید فناور شود و واحد‌های تاکستان و بویین زهرا نیز مهارت آفرین و منطبق با نیاز‌های منطقه فعالیت کنند.

طهرانچی تصریح کرد: با بررسی تقاضای اجتماعی، باید توسعه دانش بنیان را از عرصه محوری به تقاضای آمایش محور و آینده پژوهانه تبدیل کرد. باید با مهارت آفرینی، حل مسئله و کادرسازی محلی، به محل پاسخگویی نیاز‌های هر استان تبدیل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: مدافع حقوق اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد هستیم و به زودی طرح ارتقای اعضای هیئت علمی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب خواهیم کرد.

او با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه آزاد حضور دارند، افزود: با استفاده از این پتانسیل باید برای شغل‌هایی که در کشور وجود دارد رشته تحصیلی تعریف و راه اندازی شود.

رئیس دانشگاه آزاد به اجرای طرح پویش اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو همزمان در دانشگاه و صنعت مشغول به تحصیل و کار شدند و به زودی این طرح در استان قزوین نیز راه اندازی می‌شود.

طهرانچی بیان کرد: دانشگاه آزاد قزوین با تربیت نخبگان در مسابقات رباتیک به دانشگاه فناور تبدیل شده و این امر باید در همه دانشگاه‌های کشور الگوبرداری و توسعه پیدا کند.

مدرک دانشگاه آزاد معتبر است

رئیس دانشگاه آزاد افزود: اگر به سمت آموزش مجازی نمی‌رفتیم و در آن پیشگام نبودیم، این دانشگاه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد؛ در حال حاضر ۶۳ هزار و ۹۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و بیش از ۵۸ هزار دانشجوی دکترا در سامانه پژوهشیار از پایان نامه و رساله‌های خود دفاع کردند. امروز هویت، برند و اعتبار دانشگاه آزاد به جایی رسیده که مدرک فارغ التحصیلان این دانشگاه در بسیاری از کشورها، معتبر است.

او با تاکید بر تلاش روزافزون در همه امور و سطوح دانشگاه آزاد افزود: باید برخی شیوه‌ها را تغییر دهیم. ارتقای جایگاه و بهبود معیشت کارکنان و اعضای هیئت علمی جزو وظایف و تکالیف ماست.

طهرانچی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری درخصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، از حضور ۶۵۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد  در کرسی‌های آزاداندیشی خبر داد.

رئیس دانشگاه آزاد در پایان خطاب به اساتید، گفت: این دانشگاه تاثیرگذار نمی‌شود، مگر اینکه شما بخواهید؛ اراده شما می‌تواند ما را در تحول سازی یاری کند. آینده در دستان شما اعضای هیئت علمی خواهد بود و رفع معیشت هم از وظایف ماست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
دکتر طهمورث شیری
۱۲:۴۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیشرفت دانشگاه آزاد فقط با اداره توسط اساتید رسمی این دانشگاه امکانپذیر است نه توسط بازنشستگان دانشگاههای دولتی و دوستان و رفقای بیکار حزبی و سیاسی و هم محلی های آنان !