سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد پرشتاب صنایع دستی و گردشگری در خراسان جنوبی/ کاروان سرا‌ها در آستانه‌ی ثبت جهانی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از گام‌های بلند پیشرفت در حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان از سال ۹۳ به بعد خبر داد.

رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: استان خراسان جنوبی در حوزه میراث فرهنگی و بنا‌های تاریخی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد  و تاکنون ۴ اثر ثبت جهانی شده است.

او با اشاره به اینکه بیشترین آثار ثبت شده جهانی در شرق ایران متعلق به خراسان جنوبی است افزود: در تیرماه امسال شاهد حضور ارزیابان یونسکو برای ارزیابی کاروان سرا‌های استان که پنجمین اثر ثبت شده‌ی جهانی است، خواهیم بود.

رمضانی اظهار کرد: در حوزه‌ی ثبت ملی از ابتدای شکل گیری میراث فرهنگی تا سال ۹۳، تنها ۷۳۰ اثر ملی ثبت شده که امروز آثار ثبت شده در فهرست ملی به ۲۰۷ اثر رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: در حوزه بنا‌های مشارکتی تا قبل از سال ۹۳، تنها ۳۷ بنای مشارکتی در استان داشته ایم، اما امروز تعداد بنای مشارکتی به ۷۵ مورد رسیده است.

او همچنین ادامه داد: تا سال ۹۳ تنها ۸۶ بنای تاریخی در استان مرمت شده بود که امروز تعداد بنا‌های تاریخی مرمت شده به عدد ۱۲۰ رسیده است.

فعالیت ۱۹ موزه در سطح خراسان جنوبی

رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تعداد موزه‌های فعال در استان تا قبل از سال ۹۳، ۱۴ مورد بوده که با اضافه شدن ۵ موزه جدید تعداد موزه‌ها به عدد ۱۹ رسیده است.

او افزود: تعداد شاغلین در حوزه‌ی صنایع دستی تا سال ۹۳ در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که امروز به ۹ هزار نفر رسیده است.

رمضانی اظهار کرد: تعداد تعاونی‌های فعال در حوزه‌ی صنایع دستی تا قبل از سال ۹۳، ۱۷ مورد بوده که امروز به ۳۸ تعاونی در سطح استان رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: تولید پروانه‌های انفرادی قبل از سال ۹۳، ۳۵۲ مورد بوده که اکنون به عدد هزار و ۹۵۲ رسیده است.

او ادامه داد: در حوزه تامین زیرساخت‌های گردشگری رقم اختصاص داده شده ۲۷ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال‌های گذشته ۳/۶ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/ ط ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.