سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دست پنهان فراماسون ها در حوادث جهان!

فراماسونری، به انجمن‌های سری گفته می‌شود که در ظاهر ادعای مرام اخوت و برادری دارند، ولی در حقیقت انگیزه اصلی ایشان خدمت به امپریالیسم می‌باشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فراماسونری واژه ای است که تا به امروز حداقل یک بار نام آن به گوش همه ما خورده است و همیشه با شنیدن آن در هاله ای از ابهام فرو خواهیم رفت، فرقه عجیبی که افراد قدرتمند جهان – از جمله اولین رئیس جمهور آمریکا یعنى جورج واشنگتن- و بسیارى دیگر مانند چرچیل، ولتر، موتزارت و… عضو آن بوده اند. و در این مطلب قصد داریم شما را با مرموز ترین و کهن ترین جامعه ى پنهانى جهان یعنى «فراماسونرى» آشنا کنیم، که از زمان شکل گیری‌اش تاکنون بحث ها و حواشی زیادی را با خود به دنبال داشته است!


بیشتربخوانید


نحوه پیدایش فرقه فراماسونری

فراماسونرى به صورت خلاصه یک فرقه ى اجتماعى یا یک پیمان برادرى است که ریشه ى آن به قرن چهاردهم میلادى برمى گردد. این کانون‌ها یک سازمان واحد نیستند و مرکز خاصی در جهان ندارند که آن را ریاست کند. ساختمانی که مرکز فعالیت ماسون‌هاست «لُژ» نام دارد. فراماسونری جمعیتی سرّی است که کسی به راحتی نمی تواند در حریم آن نفوذ کند و اگر هم راه یافت، مکلف است اسرار آن را مکتوم نگه دارد؛ اما با این وجود، کسانی توانستند به حریم آن نفوذ کنند و به اسناد و مدارک مهمی دست یابند و موفق به کشف و افشای اسرار آنها شوند. به عضو فراماسونری، فراماسون یا ماسون می‌گویند که به صورت Mason نوشته می‌شود.

تاریخچه کلمه فراماسون (Freemason)


نمادهای فراماسونری

کلمه ى «فراماسون» در اصل در انگلیسى freemason است و از دو قسمت «free» « به معناى آزاد» و «mason»« به معناى سازنده ى بناهاى سنگى» تشکیل شده است. خود mason نیز از «stonemason» «سنگ تراش» مشتق شده است. در حقیقت نام این فرقه به داستان ماسون ها یا همان سازنده ها و سنگ تراش هاى قرون وسطا اشاره دارد. بنا به روایاتى، «free» به ماهیت شغل سنگ تراش ها و سازنده ها اشاره دارد که اغلب اوقات در حال جابه جایى بوده و آزادنه سفر مى کردند.

اما این پیشینه با فرقه ى اجتماعى کنونى و ماجراهاى پنهانى اش چه ارتباطى دارد؟ قرار است در پایان مقاله به جواب این سوال برسیم!

فرقه فراماسونری از کجا آغاز شد؟

همان طور که گفتم فراماسونرى یک فرقه ى اجتماعى ست؛ یعنى مذهبى نیست. خود فراماسونرها مى گویند این اصلا دین نیست و نباید با آن اشتباه گرفته شود. بیشتر شبیه به یک باشگاه و عضویت در یک Men’s Club است. یک باشگاه بسیار قدیمى که روایت هاى خیلى زیادى از پیدایشش وجود دارد، ولى چون یکى از شاخصه هاى اصلى این باشگاه یا فرقه مخفیانه بودن آن است، اطلاعات شفافى در دست نیست که این فرقه چه طور و از کجا و اصلا براى چه هدفى به وجود آمده است. با این حال با هم چند تئورى را بررسى مى کنیم.

تاریخ فراماسونرى توسط هیچ کس و هیچ منبعى به طور دقیق بیان نشده است؛ اما از جایى به بعد همه ى داستان‌ها یکى مى شود و تاریخ مدرن فراماسونرى از آن زمان قابل مطالعه است. در سال۱۷۱۷، چهار تا از لُژهاى انگلستان با هم ترکیب شده و لژ اعظم انگلستان را به وجود مى آورند. این اولین لژ اعظم فراماسون ها در جهان است که در نزدیکى ساعت معروف لندن واقع است.

رایج ترین تئورى درباره ى شکل‌گیری فرقه فراماسونرى| داستان سلیمان نبی

فراماسون‌ها در تعریف این تئوری، اصطلاح «پیامبر» را بکار نمی‌برند و از «پادشاه» «Solomon King» استفاده مى کنند. داستان به هزار سال پیش از مسیح برمى گردد؛ زمانى که سلیمان پیامبر، فرمانرواى پادشاهى اسرائیل و یهودا بود. یهودا در آن زمان یک پادشاهى در جنوب اسرائیل بود. داوود (پدر سلیمان) در زمان پیامبرى خود قصد داشت معبدى در اورشلیم بنا کرده و به خداوند تقدیم کند. قرار بود آن جا «خانه ى خدا» باشد و ده فرمان موسى را براى همیشه در این معبد نگه دارى کنند. به دلایلى ساخت این معبد به سلیمان سپرده مى شود. سلیمان تصمیم مى گیرد ساختن معبد را آغاز کند.

این معبد «معبد اول» نامیده مى شود. این جا همان زمینى ست که امروزه مسجد الاقصى در فلسطین در آن بنا شده است.

زمانى که سلیمان شروع به ساخت معبد مى کند، از پادشاه تایر یا صور (که امروز یکى از شهرهاى لبنان است) درخواست مى کند که در تهیه ى مصالح و یافتن معماران و سنگ تراشانى زبده که بتوانند معبد را بسازند، به او کمک کند. در میان این افراد شخصى بود به نام هایرام ابیف یا حیرام که گفته مى‌شود آرشیتکت اصلى معبد بوده است. در این میان سه نفر از سنگ تراش هایى که تازه کارتر بوده و رتبه ى کارى پایین ترى داشتند، از میزان حقوق و مزایا ناراضى و به دنبال ترفیع درجه بودند.

گرفتن ترفیع درجه مستلزم آن بود که از بین حیرام و پادشاه صور و سلیمان نبى، یک نفر ارتقاى مقام را تأیید کند و رمز و راز مرحله ى بعد را به افراد ترفیع گرفته، بگوید. آن سه کارگر حیرام را انتخاب مى کنند و درحالى که مشغول کار روى معبد بوده، او را به مرگ تهدید مى کنند تا راز مرحله ى بعد را از او گرفته و به درجه ى بالاتر دست یابند، و در آخر حیرام به دست این ۳ نفر کشته می‌شود!

در حقیقت کشته شدن حیرام براى حفظ راز و لو ندادن آن به افرادى که لایقش نبودند، او را تبدیل به قهرمان فراماسون‌ها کرد. به گفته ى خود فراماسون‌ها، حیرام آن سازنده اى بود که آزاده بود: «Free Mason» آزادى روح، قلب، دین، بیان و هرچیزى… به عبارت دیگر، آن سه نفر براى فراماسون ها به صورت نمادین مظهرى از دشمنانى اند که به انسان حمله مى کنند: جهل، تعصب و ستمکارى.

علت تغییر ماهیت و تفکر فراماسون ها چه بود؟

در ابتدا گفتیم که فراماسون ها سنگ تراش و سازنده بودند و در جاى دیگر شنیدید که فراماسونر هاى امروز، سیاست مدار و رئیس جمهور و تاجر و افرادى هستند که هیچ ربطى به سنگ تراش ها ندارند. این جاست که باید بدانید فراماسونرى در دوره اى طى یک سیر تحولى، از operative freemasonry یا فراماسونرى عملیاتى که منحصرا صنف سنگ تراش ها محدود مى شد، به speculative freemasonry یا فراماسونرى اندیشه‌ای تبدیل شد و دیگر براى عضویت در این گروه، سنگ تراش و بنا و معمار بودن لزومى نداشت و افراد از هر صنفى مى توانستند به فراماسون ها ملحق شوند. از دلایل اصلی این سیر را میتوان به نکات زیر اشاره کرد:

  • دیگر به ساخت ابر-کلیساها(بنا هایى که از طرف کلیسا ساخته مى شد) نیازى نبود و این باعث مى شد که کار سنگ تراش ها کمتر شده و ماهیت فنى این صنف، رفته رفته کم اهمیت شود.
  • هم زمان دانشمندان که در عصر روشنگرى به خاطر طرح مسائل علمى مجازات مى شدند، به دنبال محافل مخفیانه اى بودند که بتوانند در آن قالب با هم گفت وگو و هم صحبتى کنند.

اعضای فرقه فراماسونری متشکل از چه کسانی است؟

نحوه دست دادن فراماسون ها

خود فراماسون ها در مصاحبه هایشان مى گویند ما فقط یک کلاب مردانه ى ساده داریم و عضویت در آن به ما مأموریت مى دهد که به خوب تر شدن آدم هاى خوب کمک کنیم. این جا جایى براى پیشرفت شخصى ماست و ما دوست هاى جدید پیدا مى کنیم. فراماسون ها هر چند وقت یک بار جمع مى شوند و مراسماتشان را اجرا مى کنند. افرادى راجع به موضوعات مختلف کنفرانس مى دهند و در نتیجه مهارت هاى اجتماعى شان تقویت مى شود.

ماسون ها در هر سطحى که باشند، هم دیگر را برادر صدا مى کنند. به طور کلى رمز و رازهایى هم وجود دارد که کسى از آن ها خبردار نیست. تا این جا که همه چیز خوب به نظر مى رسد؛ پس این همه جنجال به خاطر چیست؟

تصور کنید تعدادى شخص قدرتمند، سیاست مدار و ثروتمند درجایى جمع باشند؛ جلسات هفتگى تشکیل دهند، کسى را بین خود نپذیرند، مراسم هاى رمزآلود با نمادها و نشانه هاى عجیب و غریب داشته باشند، و به هیچ کس نگویند آن جا چه مى گذرد. طبیعى ست که توجه همه به آن ها جلب مى شود و این تصور شکل مى گیرد که توطئه اى براى به دست گرفتن قدرت در کار است. به همین دلیل تئورى هاى توطئه ى زیادى درباره ى این گروه وجود دارد؛ از شیطان پرستى گرفته تا یک گروه قدرت پنهانى که دنیا را کنترل مى کند. شاید هم مى کند! نمى دانیم. چیزى که در مورد فراماسونرى مى دانیم این است که هیچ وقت هیچ چیز را کامل متوجه نمى شویم.

نماد و نشانه های فراماسون ها چیست؟

شیوه دست دادن های فراماسون ها، freemason handshake secret

فراماسون ها علائم و نمادهای زیادی دارند، یکی از راه های شنایی آنها نحوه دست دادنشان است که بسته به قرار گرفتن در مرتبه های مختلف متفاوت است به این شیوه دست دادن «handshake secret freemason» می‌گویند. در ادامه به اختصار به مهمترین نمادهای فراماسونری می‌پردازیم!

اعداد محبوب فراماسونری عبارتند از : «۱۱، ۳۳، ۹، ۶۶۶ ،۱۳»

۱- چشم جهان بین

تصویر چشم جهان بین بر روی دلار

یکی از نمادهایی که در فراماسونری کاربرد فراوان دارد، علامت و نماد « چشم جهان بین» «All seeing eye » است که به صورت یک هرم و چشم در انتهای آن است. این نماد مربوط به یکی از خدایان مصر باستان بوده است.

طرح های اولیه ارائه شده برای پرچم آمریکا، به وضوح دارای علامت و نمادهای فراماسونری بودند.از جمله چشم جهان بین یا چشم نورافشان، که به نظر می رسد به دلیل نوپا بودن آمریکا در آن زمان، موسسین آمریک از ریسک در این زمینه اجتناب کردند، زیرا به دلیل وجود جو مذهبی در مردم آن زمان، ممکن بود علایم واضح ماسونی، مردم را از نیات سیاستمداران آگاه نماید و بدین ترتیب، حکومت نوپای ماسونی آمریکا سرنگون گردد.

۲- چلیپای شکسته (صلیب شکسته)، Swastika: علامت شناخته شده ی هیتلر و نازی ها

در شکل سمت چپ که مربوط به ماسونهاست، طرحی دیده می شود که در بالای آن علامت صلیب شکسته، و در وسط آن ستاره ی شش گوش مشاهده می گردد که هم ستاره ی شش گوش و هم صلیب شکسته مورد تقدیس ماسون ها هستند.

البته لازم به ذکر است که بعد از جنایات هیتلر اکثر گروه های ماسونی به منظور پرهیز از بدنامی، استفاده از چلیپای شکسته را کنار گذاشتند؛ این در حالی است که قبل از جنگ جهانی دوم، علامت چلیپای شکسته یک علامت کلیدی در فراماسونری بوده است.

۳- عدد ۳۳

همان طور که گفتیم در فراماسونری، صاحب درجه ی ۳۳ بالاترین قدرت را داراست. در سمبل بسیاری از گروههای ماسونی از جمله در علامت مربوط به یک گروه ماسونی شهر (Memphis) آمریکا (که نام شهر باستانی Memphis مصر را برخود نهاده اند)، عدد ۳۳ بکار رفته است.

۴- ستون سنگی با نوک هرمی (Obelisk)

توجه کنید که Obelisk ها دقیقاً به شکل فوق می باشند و به صورت ستون سنگی منشوری شکل هستند که سطح مقطع مربعی دارند و در انتهای آن ها نیز همیشه هرم وجود دارد. بنابراین بناهایی که ویژگی های فوق ر نداشته باشند، Obelisk محسوب نمی شوند.

این نماد که نماد زایندگی و باروری در مصر باستان بوده است، در بناهای ماسونی متعددی به کار رفته است.

۵- علامت آنخ


نماد Isis است و در لژهای ماسونی به کار می رود. این علامت امروزه به عنوان سمبل جنس زن و نشانه ی فمینیست ها (Feminists) نیز به کار می رود.

۶- گونیا و پرگار

علامت گونیا و پرگار از علامت های معروف فراماسونرها

گونیا و پرگار یکی از مهمترین و معروفترین علامت این گروه است. در وسط این دو علامت، حرف G قرار گرفته است (به اعتقاد فراماسونها، « Goat = بز » نماد شیطان است. نکته ی جالب دیگر، این که در برخی از لژ ها بر روی علامت پرگار و گونیا، علامت چشم جهان بین نیز حک شده است که نشان دهنده ی اهمیت فوق العاده ی علامت چشم جهان بین در نزد ماسون ها است.

۷- دست شیطان یا دست شاخ دار

علامت دست شاخدار توسط رییس جمهور های آمریکا

در تفکر ماسون ها، شیطان، «شاخدار Cornuto» است و با حرکت دست خود، شیطان را نمایش می دهند. در این علامت باید روی دست به طرف شما باشد و در نشان دادن با دست چپ انگشت شصت باید باز شود! ولی با دست راست شصت هم بسته است.

تاریخچه فراماسونری در ایران

پیش از مشروطه، میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله، نخستین انجمن نوین سیاسی اجتماعی ایران را در سال ۱۲۷۵ یا ۱۲۷۶ قمری بنیان نهاد و آن را فراموشخانه نامید.

فراماسونرى که در ایران «فراموشخانه» نامیده مى شده از زمان فتحعلى شاه قاجار شروع مى شود. اولین ایرانى صاحب مقامى که به عضویت فراماسونرى وابسته به انگلیس درآمد، میرزا عسگرخان ارومى افشار بود. این اتفاق در سال ۱۸۰۸ میلادى رخ مى دهد. میرزا عسگرخان، سفیر فوق العاده ى فتحعلى شاه قاجار در دربار ناپلئون بناپارت بود. پس از او در زمان ناصرالدین شاه فردى به نام میرزا ملکم خان ناظم الدوله اولین فراموشخانه ى ایران را در سال ۱۲۳۸ تأسیس کرد. ناظم الدوله که خود تحصیل کرده ى فرنگ بود، این سازمان را به منظور بیدارى اجتماعى و آموزش اجتماعى در حوزه هاى لیبرالیسم بنا کرد و ناصرالدین شاه را هم به صورت افتخارى عضو این فرقه کرد تا بتواند مجوز اداره ى آن را بگیرد و خیال ناصرالدین شاه هم راحت باشد که در این محل صحبتى برخلاف مصالح شاه به میان نمى آید.

محور اصلى موضوعات در فراموشخانه چه بود؟

تاسیس اولین لژ فراماسونری در تهران
  • آموزه هاى سیاسى-اجتماعى اروپاى قرن نوزدهم.
  • تربیت طبقه اى از روشنفکران براى خدمات اجتماعى.

منبع:  مجله سرگرمی go2tr

انتهای پیام/

انتشار این خبر دلیل بر تایید محتوای آن نیست و صرفا از مجله سرگرمی go2tr بازنشر شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
عباس کاهید باصری
۱۶:۵۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۲
فراماسون ها علامت مقدسشون یعنی چشم جهان بین در واقع علامت دجال است
که در روایات دجال تک چشم ذکر شده
M ghorbani
۲۲:۳۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۲
فراماسون ها یا همون بزرگان دنیا سعی دارن تا سال ۲۰۵۰ تعداد مردم دنیارو تا یه میلیارد نفر کاهش بدن بخاطر همین شاهد جنگ ها و مریضی های مختلف خواهیم بود ک‌میخان جمعیت مردم دنیارو کنترل کنن
مهدی نبگان
۲۱:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
فیلم لاست دقیقا سرهمین‌موضوع ها اشاره میکنه
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۷ تير ۱۴۰۲
بعد از این همه توضیح بازم کلی ابهام به ابهام های گذشته مون اضافه شد
ناشناس
۱۷:۵۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
ناشناس
۲۳:۳۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
سلام
سپاس بابت زحماتتون کاش بیشتر توضیح بدید و مردم رو راجب این شیادان آگاه تر بسازید،تمام دردسر های بشریت و تمام مشکلات بشریت از اتاق فکر های جوامع مخفی یا همین فراماسون ها بیرون میاد.روزی که یهودیان و فراماسون ها ریشه کن بشن دنیا سبز میشه.به امید نابودیه همشون
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
عجب
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۷ بهمن ۱۴۰۰
امریکا در راس همه مفاسد جنگ ها و تروریست ها می باشد.
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۸ دی ۱۴۰۰
مرگ بر امریکا
ناشناس
۰۸:۳۰ ۳۰ آذر ۱۴۰۰
مطالب درست و غلط با هم مخلوط بود تا آخر سر این گروه رو که چیزی شبیه گروه های دراویشی خودمون با نظمی بیشتر هست رو به شیطان نسبت بدهند.
alex
۱۶:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا...بعضی از قسمت های مطلب مثل اون بنای تاریخی واشنگتن و چنتا از نماد ها صرفا بد در رفته و اطلاعات باطل و گذب بود
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
مرسی از مطالب خوبتون
بشناس
۱۷:۱۲ ۲۹ مرداد ۱۴۰۰
دست های پنهان جهان فرا ماسون ها نیستن
اونا اینقدر قدرت دارن که پنهان بمونن ولو نرن
دارن حواسمون رو به ماسون ها پرت میکنن که راحت کار خودشون رو بکنن
بنیامین
۱۵:۲۲ ۳۰ تير ۱۴۰۰
بنام خدد
این گروه،گروه شیطان است . اینها، چشم جهان بین را دجال میدانند و دجال ۱چشم دارد
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالیه
ممنون از " آگاهی رسانی " امید که ادامه داشته باشد
چون احتمالا ریشه هایی از این مسلک را حتی در تغییر سبک زندگی و... در عالم بشری پیدا خواهید کرد...
لطفا" ادامه بدید
alex
۱۶:۲۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
باطل بود حرفات...اینا چیزایی که تو سرت فرو کردن
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون عالی بود نمی دونستم
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
علی اکبر رائفی پور کاملش رو توضیح داده
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود متشکر
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود برشما در مورد کروتا و یازده سپتامر و فراماسون در متن اشاره ای میکردید !!!
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ممنون جامع بود
سجاد
۱۱:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کجاش در مورد کرونا و ... بحث کرده؟!!!!!!!!!
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوشمان آمد چون لذت بردیم
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
امروز اتاق های فکر روسیه که تحت عنوان مبارزه با غرب و مبارزه با لیبرالیسم در نظام نفوذ کردن به صراحت از نمادهای فراماسونری استفاده میکنن و حتی کتاباشون و نوشته هاشون رنگ و بوی فراماسونری میده.
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در قرآن مجید خداوند داستان سلیمان نبی و ساخت معبد و مرگ سلیمان را بیان کرده است. بنا یا همون ماسون ها که معبد را می ساختند جنیان در بند سلیمان نبی بودند و بعد از مرگ سلیمان خود را آزاد دیدند و فریماسون ها دنبال بازگرداندن اینها و بزرگشان ابلیس به جهت دخل و تصرف در این دنیا هستند.فریماسون ها پیروان شیاطین هستند که سندهای زیادی از این ارتباطات موجود است به عنوان مثال پیامبر شیطانی ایشان آلیستر کرولی است که میشود جد مادری جرج بوش ، که بعد از یک دوره ریاضت با جن آیواس یا خدای شیطان پرستان دیدار کرد.
محمد عطار
۲۰:۵۵ ۱۹ دی ۱۴۰۰
کاباليزم
علماء بني اسرائيل (فراموسونري ها) بيشتراز 5 هزار سال قدمتی دارند.
فراموسونري کلمه انگليزيه (free mason)
بمعني بنّاء آزاد؛ چون زير دست وبه دستورات پيغمبر داوود عليه السلام بنّائي ميکردند
وبعداز ارتحال؛ سازمان وکميته مخفی(سرّی) تشکيل دادن بنام (کاباليزم) که عبري کلمت
فراموسونري. در قرن 18 اطلاعات از این کمیته مخوف درز کرد وکتاب تلمود لو رفت. وشعار این کمیته "دور از هم، أمّا با هم" هست.
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود من که واقعا استفاده کردم. از این مطالب بیشتر بذارید. سپاس
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کفر مطلقه. برن بدرک. اسلام خودمون خیلی زیباتره و پراز مفاهیم نیک. البته حیف که اسلام را رعایت نمیکنیم.
ممد
۰۹:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تمامی اون علامت ها شیطانی بودن
ناشناس
۰۸:۵۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
میگویند تمام سیاست مداران جز این گروه. هستند و
میگویند .انسان و حیوانات قربانی میکنند
در لندن اسامی شون را بیرون دادند .مثل اتاترک ووو