به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، دنا پلاس توربو با آریزو 5 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
دنا پلاس توربو، خودرویی ساخت کشور ایران است که در سال ۱۳۹۶ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۶۵۰ سیسی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۵۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است. بررسیهای فنی نشان میدهد که نهایت گشتاور این خودرو ۲۱۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ و ۲۰۰ دور در دقیقه است.
در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده شده است. جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۰ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۶۰ لیتر است.
از جمله امکانات این خودرو می توان به روکش چرمی با دوخت قرمز مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ های سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل اشاره کرد.
همچنین این خودرو مجهز به طرح جدید آینه های جانبی، آینههای جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد، تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشههای سولار (ضد اشعه مضر UV)، تریم تک رنگ (مشکی)، قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیرههای دربها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه دربها، تودوزی مخمل، کف پوش موکتی با نوار قرمز رنگ و آرم توربو، دسته دنده طرح جدید با گردگیر با دوخت قرمز است.
آریزو ۵، خودرویی ساخت کشور چین است که در سال ۲۰۱۵ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۴۹۹ سیسی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۱۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ و ۱۵۰ دور در دقیقه است. بررسیهای فنی نشان میدهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۴۱ نیوتن متر در ۳۰۰۰ و ۸۰۰ دور در دقیقه است.
در سیستم حرکتی آن از یک جعبه دنده ۵ دنده دستی یا CVT استفاده شده است، جالب است بدانید که این خودرو میتواند حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت به شما هدیه دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برای آن ۱۳ ثانیه است. مصرف سوخت ترکیبی در این خودرو ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حجم باک آن ۴۸ لیتر است.
از جمله امکانات این خودرو می توان به سیستم نمایش میزاد باد لاستیکهای TPMS، استارت بدون کلید، سیستم ورود بدون کلید، ۴ شیشه بالابر برقی، تنظیم برقی آینهها، کروز کنترل، سانروف، روکش چرمی صندلیها، سنسور عقب، چراغهای LED و وضعیت رانندگی ECO اشاره کرد.
خودرو | |
دنا پلاس توربو | آریزو 5 |
کشور سازنده | |
ایران | چین |
سال (طراحی) | |
1396 | 2015 |
موتور | |
4 سیلندر 16 سوپاپه | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | |
1650سی سی | 1499سی سی |
حداکثر قدرت | |
150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 116 اسب بخار در 6150 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | |
215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه | 141 نیوتن متر در 3800 دور در دقیقه |
جعبه دنده | |
5 سرعته دستی | 5 دنده دستی یا CVT |
شتاب 0 تا 100 | |
10 ثانیه | 13 ثانیه |
حداکثر سرعت | |
205 کیلومتر در ساعت | 185 کیلومتر در ساعت |
وزن | |
1262 کیلوگرم | 1229 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | |
4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع | 4532 طول - 1814 عرض - 1487 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | |
2671 میلیمتر | 2650 میلیمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | |
7.9 لیتر در هر صد کیلومتر | 8.1 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | |
60 لیتر | 48 لیتر |
استاندارد آلایندگی | |
یورو 4 | یورو 5 |
ترمز و پایداری | |
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو ديسكي خنك شونده - ترمز عقب ديسكي | ABS – EBA – سیستم ضد لغزش TCS – سیستم پایداری الکترونیکی ESP – سیستم کمکی HHC |
کیسه هوا | |
4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي) | کیسه هوا برای سرنشینان جلو – جانبی و پرده ای (برای مدل فول) |
سیستم صوتی | |
داراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل - بلندگوهاي جلو و عقب - توییتر | قابلیت پخش MP3 – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – صفحه نمایش 7 اینچی لمسی |
انتهای پیام/
داشتن دوتا خودروی چینی رو مقایسه میکردن
دوما که کلاس فنی و طراحی آریزو ۵ که در سطح معیارهای جهانی هست رو با تکنولوژی عهد بوق دنا مقایسه میکنن؟ من تیگو ۷ دارم آریزو ۵ و دنا پلاس هم اطرافیان دارند و سوار شدیم. دو بار به موتور دنا فشار بیاری یاتاقان میزنه
چیزی رو که تجربه رانندگی باهاش نداشتی رو قضاوت نکن.
من ماشین چینی داشتم ام وی ام ماشین ایرانی واقعا خیلی بهتر از چینیه
الحق که دیوونه تشریف دارین معلومه که خودروهای چینی
بهترن از خودرو های ایرانی خودروهای چینی شرفت دارن به
خودروهای ایرانی
یعنی از عراق هم کمتریم پسره با نصف پول ماشین من لندکروز سوار میشه تاااااازه راضی هم نیست از ماشینش
اومدید مقایسه توربو با غیر توربو رو زدید .
حیف پول برای ماشین ایرانی .
جنس بدنه بهترین ماشین ایرانی رو با بدترین ماشین چینی مقایسه کنید .
خیلی چیزها دستتون میاد .
یه لندکروز دارم داره خاک می خوره
یه قیمت تو بازار هر دو کشور هم میزاشتید نسبت به درآمد مردم و اصلا اینکه بعد چند وقت تحویل میدن و خدمات بعدشون چطوره و .... بازم میگم شما دناپلاس توربو رو با یه ماشین غیر توربو مقایسه کردید