سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آتشی: فدراسیون بسکتبال نباید در قبال تیم ملی جوانان غفلت کند/ امیدوارم در مسابقات جهانی زنگ تفریح نشویم

کارشناس بسکتبال درباره شرایط تیم ملی جوانان و حضور این تیم در مسابقات جهانی توضیحاتی را بیان کرد.

عنایت الله آتشی کارشناس بسکتبال در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص شرایط تیم ملی بسکتبال جوانان و حضور در مسابقات جهانی که در کشور لتونی برگزار خواهد شد اظهار داشت: اولین تیم ملی جوانان ایران سال ۱۳۵۳ با سرمربیگری حسن اشتری و سرپرستی اصغر عصری تشکیل شد. این تیم در آن زمان به مسابقات فیلیپین اعزام شد. در گذشته خیلی به مسابقات جهانی جوانان اعزام شدیم، سال ۱۳۸۱ بهترین تیم ملی جوانان ما به مسابقات جهانی اعزام شد. در آن سال مسابقات آسیا به میزبانی هند در بنگلور برگزار و تیم ملی جوانان قهرمان آسیا شد.

او افزود: تیم ملی بسکتبال جوانان سال ۱۳۸۱ با مهران شاهین طبع و امیر آقاجان و علی قنبری قهرمان آسیا شد. سال ۱۳۸۱ آغاز پیشرفت بسکتبال ما بود. بعد از آن تیم ملی جوانان با هدایت مهدی ایزدپناه به مسابقات آسیایی کویت اعزام شد و توانست اولین جواز حضور در مسابقات جهانی که در یونان برگزار می‌شد را کسب کند.

آتشی ادامه داد: سال ۲۰۰۸ ایران میزبان مسابقات جوانان آسیا بود و علاوه بر کسب عنوان قهرمانی در آن مسابقات، توانستیم جواز حضور در مسابقات جهانی نیوزلند را هم کسب کنیم. هدایت تیم ملی بسکتبال جوانان سال ۲۰۰۸ بر عهده رایچویچ نبوشا صربستانی بود و رضا نوری که در حال حاضر سرمربی تیم ملی جوانان است به همراه علی اثنی عشر کمک‌های او بودند. سال ۲۰۱۴ هم که مسابقات آسیایی در قطر برگزار می شد جوانان ما دوم شدند و دوباره جواز حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ یونان را کسب کردند. در آن مسابقات محمدرضا اسلامی و مهران آتشی مربیان تیم جوانان بودند. سال ۲۰۱۶ هم دوباره میزبان مسابقات آسیایی بودیم و باز هم موفق به کسب مقام اول و جواز حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ یونان شدیم.

هر سه تیم همگروه ایران در بازی‌های جهانی در بسکتبال صاحب سبک هستند

کارشناس بسکتبال با اشاره به عملکرد تیم ملی بسکتبال جوانان در رقابت‌های جهانی گفت: مسابقات قهرمانی جوانان جهان از سال ۱۹۷۹ میلادی قرار بود هر ۴ سال یکبار برگزار شود، اما از سال ۲۰۱۷ مسابقات جهانی هر دو سال برگزار شد.  تیم ملی جوانان ایران ۵ بار توانست جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کند. بهترین جایگاه تیم ملی جوانان به مسابقات جهانی ۲۰۱۳ که در کشور چک برگزار می‌شد بر می‌گردد. ایران رده یازدهم این مسابقات را از آن خود کرد. سال ۲۰۰۹ در مسابقات جهانی نیوزلند رتبه چهاردهم را کسب کردیم. در مسابقات سال ۲۰۱۵ یونان هم باز هم رتبه چهاردهم را از آن خود کردیم و ۲۰۱۷ مصر پانزدهم شدیم. این‌ها تمام افتخاراتی است که تیم ملی جوانان در آسیا و جهان کسب کرده است. مسابقات جهانی ۲۰۲۱ هم در شرایطی برگزار خواهد شد که ایران با پورتوریکو، لتونی و صربستان همگروه است. هر سه کشور در بسکتبال صاحب سبک هستند و زیر ساخت‌ها بسیار خوبی دارند.

آتشی در خصوص وضعیت تیم ملی بسکتبال جوانان عنوان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا و فاصله گرفتن ملی پوشان از تمرینات بهترین تصمیم برای جوانان گرفته شد. حضور در لیگ برتر بسکتبال بهترین تصمیم برای جوانان ملی پوش بود. تیم ملی بسکتبال جوانان با دو یار کمکی به عنوان تیم کوچین آمل در لیگ برتر حضور پیدا کرد. تیم ملی در آنجا توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. ملی پوشان تمرینات داخلی داشتند، اما با توجه به حضور در مسابقات جهانی لتونی باید با دیدار تدارکاتی داشته باشند. تیم ملی باید با تیم های هم سطح تیم‌های حاضر در گروه ایران بازی تدارکاتی داشته باشند.

او افزود: فدراسیون نباید غفلت کند. فدراسیون باید بازی‌های تدارکاتی خوبی را برای تیم ملی جوانان در نظر بگیرد. بازی‌های تدارکاتی باید به نوعی باشد که تیم ملی را آماده‌تر کند. در حال حاضر فرقی نمی‌کند بازی‌ها در داخل یا خارج از کشور برگزار باشد چرا که به دلیل شیوع ویروس کرونا تماشاگری برای این رقابت‌ها وجود ندارد. باید بازی‌های تدارکاتی ویژه‌ای را برای تیم ملی جوانان در نظر بگیریم و تیم‌هایی را باید برای دیدار‌های تدارکاتی انتخاب کنیم که در حد ملی پوشان ما باشند.

با تیم‌های سرسختی همگروه شده ایم

کارشناس بسکتبال کشورمان با اشاره به حریفان تیم ملی در رقابت‌های جهانی گفت: باید این را قبول کنیم که با ۳ کشوری همگروه شده ایم که در بسکتبال صاحب سبک هستند. پورتوریکو سبک بسکتبال آمریکایی دارد و قدرت این تیم کاملا مشخص است. برای مسابقات جهانی باید همه موارد را در نظر بگیریم.

او تصریح کرد: تیم ملی جوانان در مسابقات لیگ افت و خیز داشت اما تیم‌های قوی را شکست داد. بازی‌های لیگ برای هماهنگی ملی پوشان خوب است، اما برای جام جهانی باید خیلی بهتر و قوی‌تر از این برنامه ریزی کنیم تا به لطف خدا بتوانیم نتیجه خوبی کسب کنیم.

فدراسیون نباید در قبال تیم ملی بسکتبال جوانان غفلت کند

آتشی اظهار داشت: نباید غفلت کنیم. فدراسیون بسکتبال در حال حاضر دو کار بزرگ دارد. یک اعزام تیم ملی جوانان به مسابقات جهانی و دوم اعزام تیم ملی بزرگسالان به المپیک. باید به تیم ملی جوانان به دلیل اینکه آینده بسکتبال ایران است توجه خاصی شود، چرا که همین بازیکنان جوان اعضای تیم ملی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند.

امیدوارم در مسابقات جهانی زنگ تفریح نباشیم

او خاطر نشان کرد: امیدوارم تیم ملی جوانان در رقابت‌های جهانی بدرخشد و بتواند نتیجه خوبی در این دوره از رقابت‌ها کسب کند و زنگ تفریح نباشد. جوانان باید با قدرت در مسابقات جهانی حضور پیدا کنند. تیم ملی، بازیکنان بسیار خوبی دارد و اگر ملی پوشان هماهنگ و جسور باشند می‌توانند نتیجه مطلوبی را در این دوره کسب کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.