سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تیر خلاص شورای رقابت به تولید قطعه سازان و خودروسازان

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودرو گفت: کاری که شورای رقابت بعد از ۸ ماه معطلی در صنعت خودرو انجام داد، یک تیر خلاص و نا امید کننده بود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت گفت: کاری که شورای رقابت بعد از ۸ ماه معطلی در صنعت خودرو انجام داد، یک تیر خلاص و نا امیدکننده بود. تمام قطعه سازان امید به این داشتند که وعده خودروسازان عملی شود، خودروسازان مدام وعده می دادند که وضعیت قیمت گذاری خودرو درست می شود و مبلغ معوق قطعه سازان را پرداخت می کنند.

او بیان کرد: خودروساز اعلام می‌کند به دلیل ضرر دهی، نقدینگی و سرمایه در گردش آنها مرتب کم می‌شود چرا که دریافتی هایشان به مراتب کمتر از پرداختی آنها است.

محبی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان روز به روز به قطعه سازان بدهکار‌ تر می‌شوند، گفت: مسئولان رده‌های مختلف در حوزه سیاست گذاری صنعت خودرو، اعم از وزارت صنایع، کمیسیون صنایع مجلس و قوه قضاییهاعلام کردند که اگر بسته جهش تولید با محوریت اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در جلسات سران قوا مطرح و تصویب شود به این صنعت کمک می کند.

او ادامه داد:این بسته سه بند داشت که یکی‌ از آن‌ها نقدینگی بود. بعد از آن قطعه سازان همت کردند و تولید را افزایش دادند و همان طور که آمارها نشان می دهد افزایش تولید قابل قبولی در سال گذشته رقم زدند تنها با این‌ امید که جلسه سران قوا گره از مشکلات صنعت خودرو باز کند.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ سازان خودرو تشریح کرد: قیمت خودرو در ۶ ماه دوم‌ سال گذشته تعدیل نشد و بر اساس تورم بخشی صنعت خودرو، حتی اگر شورای رقابت قصد داشت اقدامی کند، انتظار می رفت حداقل قیمت خودرو ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

محبی نژاد گفت: ما قطعه سازان نباید دغدغه‌ قیمت خودرو را داشته باشیم چرا که آن یک بنگاه جدا است و خودروساز هیات مدیره مجزا دارد و انجمن خودروسازان جداگانه فعالیت می کند اما، چون همه مسئولین کشور و خود خودروسازان تاکید می‌کنند که بدون حل مشکل قیمت گذاری خودرو و ادامه‌ ضرر و زیان خودروسازان نمی‌توانند بدهی قطعه سازان را بپردازند، قطعه سازان به طور مستقیم خسارت سنگینی از این نابسامانی ها در قیمت گذاری خودرو متحمل می شوند.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو  گفت: قرار بود طرح قانونی برای قیمت گذاری خودرو در مجلس یازدهم تصویب شود، به دلیل اینکه پیش نویس طرح چندین بار تغییر کرد، با توافق کمیسیون صنایع مجلس قرار شد این طرح در  جلسه سران‌ قوا مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود.

او با بیان اینکه مصوبات جلسه سران‌ قوا یک ساله اعتبار دارد، گفت:  اما ۸ ماه است که طرح اصلاح قیمت گذاری صنعت خودرو هنوز بررسی نشده است و ما نمی‌دانیم به کدام مرجع مراجعه و مشکل را حل کنیم.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت:در حال حاضر مردم قیمت خودرو را با ۸۰ درصد قیمت کارخانه خریداری می‌کنند که ضرر و زیان سنگینی به خودروساز و قطعه ساز وارد می‌شود، کسانی که در قرعه کشی برنده می شوند و خودرو را می‌فروشند، برد می‌کنند و این شکاف قیمت بین کارخانه و بازار رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
آرمین
۰۰:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودروسازان که خودرو های تولیدی خودشون رو دارند تو بازار می فروشند حالا کاری نداریم که ۷۰ درصدش با کمک دلالان و خارج از قیمت اعلام شده بفروش میرسونن دیگه چه مشکلی در پرداخت بدهی های خود به قطعه سازان دارند؟!
ناشناس
۲۲:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی جالبه که خودروسازان ما ضرر میدن. آن هم با این قیمتهای نجومی محصولات بی کیفیت. واقعا کسی نیست بیاد بررسی کنه که تو این شرکتها چه خبره؟ چرا این همه سرمایه ملی با ضرر مواجه میشه؟ تا کی باید حرف از ضرر زده بشه؟ آخه مردم چه گناهی کردن که گرفتار افراد بی لیاقتی شدن که بلد نیستن کار کنن؟ قیمت خودروها بیش از پنج شش برابر شده هنوز میگن کمه و باید قیمتها افزایش یابد. رو چه حسابی؟ تا وقتی اینا کارکنان مازاد دارن(سفارشی ها) چطور به سود برسن؟شاید هرکی نماینده مجلس، وزیر و....شده یکی رو جا زده توی اون نونخانه. دستگاه قضائی باید ورود کنه و اونا رو بیرون کنه.چون غیرقانونی(با رابطه)استخدام شدن. بعد هم شرکتی که زیان داره، برای کاهش زیانش کارمندها رو تعدیل میکنه که میتونن همون افرادی که غیرقانونی استخدام شدن رو اخراج کنن.
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
دم انتخابات مملکت نیاز به انسجام بیشتر داره. شما با این تیتر ها و مصاحبه ها دارین انسجام رو از مردم میگیرین. واقعا با این نوع تیتر زدن و مصاحبه ها چه هدفی رو دنبال میکنین. گرونی دم انتخابات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
من الان نمیفهمم!!!! دلار میره بالا خودروساز و قطعه ساز تو ضرره!!! میاد پایین تو ضرره!!!!! ثابت میمونه تو ضرره!!!! اگه واقعا اینقدر تو ضرر هستین
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
؟؟ چند وقتی هست که حامی خودروساز شدین. اگه می تونید از انبار خودروسازها گزارش تهیه کنین که بازار رو کنترل میکنن تا بی دلیل باعث گرونی خودرو بشن
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینقدر قطعه سازان بزرگ سهام شرکت های خودروساز رو خریدن و خودشون رو با خودروساز قاطی کردن که حیات خودروساز با حیات اینها یکی شده، قطعه سازها وقتی عرضه ندارن پولی که خودروساز یک سال قبل از مصرف کننده پیش پیش بابت خودروی نداده میگیره رو بابت قطعات تحویل شده بگیرن