سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشت بذر اصلاح شده گندم در اراضی اقلید / توزیع کودهای یارانه ای با اولویت گندم کاران / برداشت انگور یاقوتی در فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: گندم با بذر‌های اصلاح شده ارقام پیشگام، میهن و حیدری در مزارع این شهرستان در سطح ۳۴۰ هکتار کشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید علی آقامیرطالبی گفت: یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در تولید گندم، تولید بذر گواهی شده با خلوص ژنتیکی بالا است و توجه به بذر‌های گواهی شده عاری از بیماری و علف‌های هرز به دلیل عدم تنوع گونه‌های بذری در مناطق سردسیر دارای اهمیت است.

او، علت گرایش کشاورزان به کشت ارقام بذری را وجود شرایط جوی مناسب، کشاورزان پیشرو و آشنایی آنان با اهمیت بذر‌های گواهی شده در افزایش محصول بیان کرد.

میرطالبی ادامه داد: بذر‌های اصلاح شده در روستا‌های مختلف شهرستان اقلید کشت و با نظارت دقیق کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، کارشناسان پهنه و اتحادیه‌های تعاونی تولید و روستایی بعد از بوجاری و ضدعفونی بسته بندی و به کشاورزان عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید افزود: دو مرکز تولید بذر گواهی شده شامل اتحادیه تعاونی تولید و روستایی در اقلید هست که بخشی از نیاز شهرستان به بذر‌های سردسیری از این طریق تامین می‌شود.

شهرستان اقلید از قطب‌های تولید گندم در استان فارس با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان، بکان و آسپاس در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

آغاز برداشت هندوانه در جویم

اولادحسین رئیس جهاد کشاورزی جویم گفت: کشاورزان جویمی امسال ۳۶ هکتار از اراضی ابی خود را به کشت هندوانه اختصاص دادند.

او با بیان اینکه میانگین تولید این محصول ۷۰ تن در هکتار است، افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۲ هزارو ۵۲۰ تن هندوانه برداشت شود.

اولادحسین اضافه کرد: روزانه ۵ کامیون هندوانه تولیدی را از جویم به شیراز، تهران و اصفهان بارگیری می‌کنند.

توزیع کود شیمیایی بر مبنای گندم تحویلی به مراکز خریددولتی است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: توزیع انواع کود‌های یارانه‌ای در سال زراعی آینده برای محصولات شتوی بر اساس تحویل محصولات گندم و کلزا به مراکز خرید و سیلو‌های دولتی خواهد بود.

کاووس همتی با اشاره به نزدیک بودن فصل برداشت محصولات شتوی در مرودشت اظهار کرد: به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی در زمان توزیع کود، کشاورزان ضمن هماهنگی با مسئولین پهنه ها، نسبت به ثبت اطلاعات کشت و اطلاعات تناژ تحویلی خود در سامانه جامع پهنه بندی اقدام کنند.

او افزود: ثبت اطلاعات سطح زیر کشت محصولات زراعی یا باغی در سال زراعی در سامانه جامع پهنه بندی پیش شرط تخصیص نهاده‌ها به افراد است که باید در مورد زراعت گندم و کلزا قبل از برداشت انجام شود.

همتی تصریح کرد: ضروری است، تا قبل از برداشت محصول با استفاده از فضای مجازی و از طریق مکاتبه با بخشداران، دهیاری هاو شورای‌های اسلامی روستاها، توزیع کود‌های یارانه دار بر اساس گندم تحویلی توسط مراکز جهاد کشاورزی بخش‌ها اطلاع رسانی شود.

او در خصوص نحوه توزیع کود صیفی نیز خاطر نشان کرد: سهمیه کود کشت‌های تابستانه بر مبنای ابلاغ کشت صیفی توسط اداره بهبود تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی مشخص و در اختیار عاملیت‌های توزیع قرار خواهد گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با بیان اینکه با خشکسالی‌های حادث شده نزدیک به ۵۷ هزار هکتار گندم در شهرستان قابل برداشت است، یادآور شد: این شهرستان سالانه با تولید بالغ بر ۲۵۰ هزار تن گندم، ۲۵ درصد گندم استان فارس را تولید می‌کند.

برداشت انگور یاقوتی در فراشبند آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند گفت: برداشت انگور یاقوتی در شهرستان فراشبند از نیمه دوم اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

فرامرز نوعی با بیان اینکه سطح زیر کشت انگور یاقوتی در این شهرستان بالغ بر ۸۰ هکتار می‌باشد که حدود ۶۰ هکتار آن مثمر و مابقی غیر مثمر است

این مقام مسئول ابراز کرد: انگور یاقوتی به دلیل زودرس بودن از بازارپسندی مناسبی برخوردار است و درآمد خوبی عاید کشاورزان منطقه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود میزان ۴۲۰ تن محصول تولید و روانه بازار شود.

او افزود: شرایط آب و هوایی، تولید با کیفیت این محصول، عرضه به موقع به بازار و مصرف کمتر آب در مقایسه با سایر درختان میوه در شهرستان، کشاورزان را به ترغیب و توسعه این محصول کرده است.

کشت بیش از ۲۵ هکتار پنبه در شهرستان فراشبند

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند از آغاز کشت پنبه در نیمه دوم اردیبهشت ماه در بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

فرامرز نوعی گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵ هکتار از زمین‌های این شهرستان به کشت پنبه اختصاص یابد که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

او تصریح کرد: کشت کم آب بر و مقاوم به شوری مثل پنبه بهترین جایگزین در تناوب زراعی با گندم است که دارای ریشه بلند و باعث افزایش عملکرد محصول گندم می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد:استفاده از علف کش ترفلان قبل ازکاشت و سبز شدن وگالانت سوپر بعد از رویش یکی از راه‌های کنترل علف‌های هرز نازک برگ در این محصول است.

او افزود: این محصول در سال زراعی ۹۹-۹۸ برای اولین بار به میزان ۳ هکتار کشت شد.

آغاز برداشت غلات در فیروزآباد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزآبادگفت: عملیات برداشت گندم از امروز ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت.

سید کاظم موسوی افزود: در سال زراعی ۸ هزار و ۲۰۰ هکتاری گندم در این شهرستان زیر کشت رفته است و پیش بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار تن گندم از مزارع فیروزآباد برداشت شود.

او افزود: پیش بینی می‌شود امسال ۶ هزار و ۳۰۰ تن جو از سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی آبی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی در پایان افزود: باتوجه به کاهش شدید نزولات جوی و بروز خشکسالی در سال زراعی جاری مزارع گندم و جو دیم این شهرستان قابلیت برداشت را ندارند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.