سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش رانندگی با خودروی اتوماتیک در ۱۱ مرحله + تصاویر

استفاده از خودروی اتوماتیک چندان دشوار نیست و با یادگیری اصولی ساده به راحتی می‌توانید از رانندگی خود لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سایت سی‌دی، یادگیری رانندگی با خودروی اتوماتیک به آن اندازه که به نظر می‌رسد دشوار نیست. وقتی برای نخستین بار پشت فرمان نشستید و پای خود را روی گاز قرار دادید، همچون بازی اتومبیلرانی در بازی‌های ویدیویی کار برای شما آسان می‌شود. این گزارش به شما کمک می‌کند بدون نیاز به مربی تخصصی با اتومبیل‌های اتوماتیک رانندگی کنید.

۱- صندلی ماشین را طوری تنظیم کنید که هنگام رانندگی راحت باشید

با حرکت دادن صندلی به جلو یا عقب به میزان دلخواه با فشار دادن کلید زیر صندلی راننده در اتومبیل‌های دارای کنترل الکترونیکی می‌توانید صندولی خود را تنظیم کنید. در واقع با لمس یک دکمه می‌توانید صندلی را متناسب با خود تنظیم کنید.

۲- نحوه برخورد پا با پدال

در اتومبیل‌های دارای گیربکس اتوماتیک فقط دو پدال در ماشین است. اولین پدال در سمت راست قرار دارد که همان پدال گاز است و باعث حرکت خودرو می‌شود و پدال دوم ترمز است که کنترل کاهش سرعت و توقف ماشین را به عهده دارد.

استفاده از پای راست هنگام رانندگی ترجیح داده می‌شود تا بتوانید هنگام رانندگی به هر دو پدال  تسلط داشته باشید.

۳- تنظیم آینه‌ها در ماشین خود را فراموش نکنید

همانطور که مشخص است، خودرو شامل سه آینه است که دو عدد از آن‌ها در کناره‌های خودرو قرار دارند. به شما اجازه می‌دهد هر آنچه در کنار ماشین قرار دارد را ببینید و سومین مورد برای نمای عقب است.

۴- اهمیت ترمز دستی را بدانید

ترمز دستی بازوی بلندی بین صندلی‌ها است که پس از توقف خودرو و قبل از پیاده شدن به بالا کشیده می‌شود. برای اینکه بعد از پیاده شدن راننده، خودرو حرکت نکند و مراقب باشید که قبل از رانندگی مجدد برای حرکت ماشین ترمز دستی را پایین بیاورید.

۵- استفاده از دنده را بیاموزید

سیستم انتقال قدرت گریبکس یکی از اجزای اصلی خودرو است و بخشی است که حرکت به عقب یا جلو و همچنین پایداری آن را کنترل می‌کند. جعبه دنده اتوماتیک شامل برخی حروف انگلیسی است: B، D، R و N.

نحوه استفاده از دنده
- اگر دنده بر روی حرف B باشد؛ این بدان معناست که هر چقدر پدال گاز را فشار دهید نمی‌توانید ماشین را حرکت دهید.

- اگر دنده اتومبیل شما روی N باشد؛ خودرو با هل دادن به جلو یا عقب حرکت خواهد کرد، اما مانند حالت اول با فشار دادن پدال گاز ماشین به جلو یا عقب نخواهد رفت.

- اگر دنده روی D باشد که مخفف کلمه درایو است، به محض اینکه پا را از روی پدال ترمز بلند کنید، ماشین جلو می‌رود و اگر دنده روی حرف R باشد به محض اینکه پا را از روی پدال ترمز بردارید، ماشین به سوی عقب حرکت می‌کند.


بیشتر بخوانید


۶- عملکرد دستگاه‌های اندازه گیری ماشین

دستگاه‌های اندازه گیری ویژه‌ای در خودرو وجود دارد که یکی از آن‌ها میزان بنزین داخل اتومبیل را نشان می‌دهد و اینکه آیا شما باید مقدار بیشتری بنزین دریافت کنید یا خیر. دیگری به شما می‌گوید رانندگی با چه سرعتی انجام می‌شود و همچنین می‌توانید از تعداد دور موتور در هر دقیقه مطلع شوید. همچنین اندازه گیری‌هایی وجود دارد که در صورت گرم شدن بیش از حد موتور اتومبیل یا سرد شدن آن به شما هشدار می‌دهد.

۷- پا‌ها را از روی گاز بردارید

زیرا ماشین‌های مجهز به دنده اتوماتیک بدون نیاز به فشار دادن پدال گاز به جلو یا عقب حرکت می‌کنند و برای این کار پای شما باید همیشه روی پدال ترمز باشد.


۸- بستن کمربند ایمنی را فراموش نکنید

این کار برای محافظت از شما در برابر صدمات جدی و جلوگیری از جریمه شدن است.

۹- روشن کردن موتور

با قرار دادن کلید در مکان مخصوصی که معمولاً در سمت راست فرمان قرار دارد در حالی که کلید را در جهت عقربه‌های ساعت، حرکت می‌دهید موتور ماشین را روشن کنید.

۱۰- با استفاده از یک دست رانندگی نکنید

رانندگی با یک دست شما را در برابر تصادفات آسیب پذیر می‌کند، زیرا شما قادر به کنترل کامل فرمان نخواهید بود به خصوص اگر مبتدی باشید. روش صحیح رانندگی که به شما امکان کنترل کامل مسیر‌های خودرو را می‌دهد، نگه داشتن فرمان خودرو با دو دست است همانطور که در تصویر نشان داده شده است.

۱۱- هنگام گردش به چپ یا راست از چراغ راهنمایی استفاده کنید

علائم راهنمایی و رانندگی اهمیت کمتری نسبت به کمربند ایمنی ندارند. این بدین دلیل است که هنگام استفاده از آن به اطرافیان خود می‌گویید که به کدام سمت می‌روید تا فضای مناسبی را برای شما ایجاد کنند تا بدون نگرانی به سمتی که می‌خواهید بروید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۲:۵۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
این فقط شماره 5 برای خودرو اتوماتیک است، بقیه اش که اصول اولیه رانندگی است
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
اکثر مواردی که گفتید(تنظیم صندلی و اینه و ...) مشترک همه ماشین هاست . کاش مطالب خاص گیربکس اتومات میزاشتید.
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
از این ۱۱ مرحله فقط یک مرحله اش مربوط به خودروهای اتوماتیک و بقیه اش عمومی بود
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
گرفتی ما رو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
ما دیگه چندی عقبیم
ناشناس
۰۲:۵۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
به خدا من به همون پرایدشم راضی ام . فقط قیمتارو بیارید پایین تا ما بدبخت بیچاره ها هم بتونیم ماشین سوار شیم .
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
با تشکر از همکاری همه عزیزان
بر گرفته از کتاب همیاران پلیس دوم دبستان
ناشناس
۰۱:۴۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
آموزش زیادی خوب بود جون خودت
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خیلی هاش را بلد نبودم فکر میکردم سوییچ را باید تو درب باک بزنم تا روشن بشه
ناشناس
۰۰:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
خسته نباشید ولی خیلی قاطی بود
بعدشم ماشین های اتومات معمولا سوییچ ندارن و دکمه ای روسن میشن و ریموت دارن و ترمز دستی شون هم دکمه ای هستش مثل بالابر شیشه ها .ماشین من که اینطوره
یه چیز دیگه گرفتن فرمون سلیقه ای هستش من به شخصا نمیتونم با دست راست رانندگی کنم با اینکه راست دست هستم
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
ما که باید تو خواب سوار این مدل ماشینا بشیم
هموطن
۱۰:۱۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۰
هموطن عزیزم،ناامید نباش،چرا توو خواب،ایشالله سلامت باشی،دلت خوش،که دراین صورت سوار موتور هم که باشی ،زندگیت دلچسبه.
ناشناس
۲۱:۴۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
تقریبا موارد اصلی رو نگفتید .
۱- خودروی اتوماتیک به خاطر تغییر اتوماتیک دنده معمولا سعی می کنه کمتر سوخت مصرف کنه و با دنده سبک تر حرکت کنه که بهش eco mode می گن . اما این موضوع همیشه هم خوب نیست چون تو سربالایی به ماشین فشار میاد . بنابراین شما باید در سربالایی ها حتما سعی کنید گاز بیشتری به ماشین بدید یا دنده رو تو حالت دستی بزارید
۲- وقتی دارید دور می زنید معمولا چند بار بین دنده جلو و عقب جابجا میشید حتما سعی کنید اول ماشین کامل متوقف کنید بعدش دنده رو عوض کنید مثلا وقتی هنوز ماشین در حال حرکت به جلو هست دنده روی عقب نزارید
۳-وقتی ماشین رو پهرک می کنید حتما اول‌دنده رو خلاص کنید و و ترمز دستی رو بکشید و بعدش دنده رو روی p بزارید اگه این کار رو بکنید ماشین کلا وزنش روی ترمز دستی می افته و به گیربکس فشار نمی یاد ولی اگه حواستون نباشه و مثلا از روی دنده d مستقیم بزارید روی p و ماشین در سراشیبی باشه وزن موتور روی گیربکس می افته
موارد زیاد دیگه ای هم هست که فکر می کنم خودش یه عنوان خبر جدا می خواد