سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنگنه درصحن مجلس:

طرح بانکداری اسلامی هیچ توجهی به مسئله نقدینگی و رشد تولید ندارد

نماینده تربت حیدریه گفت: طرح کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی هیچ توجهی به مسئله نقدینگی و رشد تولید نداشته است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در جلسه علنی امروز و در مخالفت با کلیات طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این طرح هیچ توجهی به مسئله نقدینگی و رشد تولید نداشته است، بلکه به بستن دست بانک‌های خصوصی پرداخته که البته نکته مثبتی است، اما مسئله این است که طرح مذکور یک کپی برداری از قانون حاکم بر دولت فدرالی آمریکاست.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: نوع حکومت داری در کشور ما با سایر کشور‌ها متفاوت بوده و این طرح دچار بهم ریختگی‌های بسیاری است.

زنگنه با اشاره به وجود یک هیئت عالی در طرح مذکور عنوان کرد: این هیئت اختیار تمام سیاست‌های پولی کشور را برعهده دارد که شامل ۶ نفر از دانشگاهیان با انتصاب رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش می‌شود که این افراد انسان‌هایی کاملا حقیقی هستند. آیا درست است تمام تصمیمات سیاست‌های پولی و بانکی توسط این افراد حقیقی اتخاذ شود؟

وی عنوان کرد: همچنین در این طرح در یک کپی برداری دیگر از قانون بانکداری غربی، عنوان شده عزل رئیس کل بانک مرکزی باید طی نامه‌ای از رئیس جمهور به رئیس مجلس اطلاع و پس از آن در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر شود که این روش نیز روشی غیرمتعارف است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در طرح "مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی" دو شورا دیده شده که وظایف این دو شورا با یکدیگر تداخل دارد و هر کجا این تداخل در موضوعی پررنگ شود، هیئت عالی تصمیم گیرنده خواهد بود. وقتی از طراحان طرح علت وجود این دو شورا پرسیده شد نیز پاسخ دادند که، چون در مدل غربی طرح چنین روشی پیش بینی شده، ما نیز چنین تصمیمی اتخاذ کردیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.