سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هانی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برای مذاکرات برجامی ضرب الاجل تعیین شود/ سفر ظریف به اروپا در خروجی مذاکرات وین تاثیر گذار است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر ظریف به اسپانیا و ایتالیا، در تغییر نگاه اتحادیه اروپا نسبت به ایران تاثیر گذار است.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، ۲۶ اردیبهشت برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شد. وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، پیرامون همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از پنجشنبه گذشته تور اروپایی خود را با سفر به مادرید پایتخت اسپانیا آغاز کرده است. ظریف در اسپانیا با خانم آرانچا گونزالس لایا وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا دیدار و در خصوص آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به تبادل نظر پرداخت.

ظریف همچنین در دیدار با خانم ریس ماروتو وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا که ریاست طرف اسپانیایی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز بر عهده دارد، همکاری های دوکشور در حوزه های اقتصادی و تجاری را مورد گفت و گو و تبادل نظر قرار داد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اهداف تور اروپایی ظریف، اظهار کرد: سفر اروپایی وزیر خارجه کشورمان به دو کشور اروپایی کم اهمیت مانند اسپانیا و ایتالیا صرفا برای ایجاد یک رابطه بین کشور‌های اروپایی است. با اینکه اسپانیا و ایتالیا به لحاظ اقتصادی جایگاه بالایی در اتحادیه اروپا ندارند، اما دو کشور تاثیر گذار هستند که می‌توانند در تغییر نگاه اتحادیه اروپا نسبت به ایران تاثیر گذار باشند.

سفر ظریف به اروپا در روند مذاکرات وین  تاثیر گذار است

او افزود: صرف نظر از اینکه ممکن است سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری پروپاگاندای انتخاباتی باشد، اما به هر حال در آستانه پایان مذاکرات وین و اینکه چه خروجی قابل قبولی از این مذاکرات نفس گیر به وجود بیاید، این سفر هم می‌تواند در روند مذاکرات و تاثیر گذاری بر خروجی مذاکرات وین اهمیت داشته باشد.

هانی زاده تاکید کرد: تور اروپایی وزیر خارجه ضمن اینکه می‌تواند در گسترش همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا موثر باشد ، می‌تواند در روند مذاکرات وین هم تاثیر بگذارد، اما  متاسفانه گفت‌وگو‌های وین به نوعی به انتخابات ریاست جمهوری ایران گره خورده است، در حقیقت با توجه به رویکرد‌های موجود ممکن است با حذف جریان خاصی از انتخابات خروجی مذاکرات وین خروجی قابل قبولی نباشد و نوعی گروکشی در مذاکرات وین صورت بگیرد، لذا امیدواریم مذاکرات در فرآیند زمانی کوتاه به نتیجه برسد، چراکه در غیر این صورت نمی‌توان هیچ امیدی به خروجی مذاکرات وین داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اروپایی‌ها هم سعی می‌کنند بر انتخابات ما تاثیر بگذارند اما نباید این میدان به آن داده شود تا نتایج انتخابات را به نتایج مذاکرات وین گره بزنند.

تیم مذاکره کننده ضرب الاجل برای مذاکرات برجامی تعیین کنند

هانی زاده تصریح کرد: تیم مذاکره ایرانی باید قبل از انتخابات وضع مذاکرات وین را شفاف بیان کنند و ضرب الاجل برای طرف های برجامی تعیین کنند تا اگر در تاریخ معینی مذاکرات وین به نتیجه نرسد این مذاکرات به پایان برسد، حتی اگر خروجی قابل قبولی نداشته باشد.


بیشتر بخوانید


او افزود: متاسفانه طرف‌های مذاکره کننده به جای بررسی فنی و حقوقی روند مذاکرات هسته ای به سمت سیاسی کاری و پروپاگاندای انتخاباتی رفته‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.