سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان:

۱۵۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال استان همدان فشارخون دارند

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان گفت:۱۵۰ هزار نفر از جمعیت بزرگسال بالای ۳۰ سال این استان به فشارخون بالا مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، راضیه سادات میرمعینی,مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان به مناسبت فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشارخون اظهار داشت: هم اینک در ایران از هر پنج شهروند بالای ۳۰ سال یک نفر به بیماری فشارخون بالا مبتلا است و آمار مبتلایان به فشار خون بالا در جمعیت بزرگسال همدان ۱۵۰ هزار نفر است.

او اضافه کرد: همه ساله با فرا رسیدن این روز برنامه هایی با هدف برانگیختن عموم جامعه برای اندازه گیری منظم فشارخون خود حداقل سالی یک بار، تشویق افراد دارای فشار خون بالا برای مراجعه به پزشک خود با هدف اندازه گیری منظم فشارخون و درمان صحیح آن و تاکید بر رعایت شرایط لازم برای اندازه گیری دقیق فشارخون برگزار می شود.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان اظهار داشت: رعایت شرایط اندازه گیری توسط گیرنده فشارخون، توجه به وضعیت دستگاه فشار سنج و رعایت شرایط توسط فردی که فشارخون وی اندازه گیری می شود، از شرایط مورد نیاز و لازم برای اندازه گیری دقیق فشارخون است.

میرمعینی، تشویق و ترغیب عموم افراد به خصوص جوانان برای حفظ وزن طبیعی، سطح کلسترول خون طبیعی، فشارخون طبیعی، شیوه زندگی سالم، مصرف غذای سالم و فعالیت بدنی منظم را برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا ضروری دانست.

او همچنین خواستار تشویق افراد به ترک عادات و رفتارهای بد مانند نوشیدن الکل، بی تحرکی و تنبلی، رژیم غذایی چرب و تُند و غذاهای سرخ کرده، مصرف دخانیات، چاقی، اضافه وزن و هدایت افراد به سمت معاینه منظم سلامتی و فشارخون خود با فراهم کردن شرایط، امکانات و محیط های مناسب برای آنها از طریق بسیج اندازه گیری فشارخون شد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان ادامه داد: آگاه کردن عموم افراد درباره آثار منفی فشارخون، فشارخون بالا و عوارض آن همچنین نحوه حفظ فشارخون، وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم امری الزامی است.

میرمعینی تشویق همه پزشکان به اندازه گیری فشارخون هنگام مراجعه بیماران البته با رعایت همه نکات مربوط به اندازه گیری دقیق و صحیح فشارخون و ارائه خدمات درمانی مناسب و پیگیری و مراقبت منظم بیماران خود را مورد تاکید قرار داد.

او تاکید کرد: مردم را باید در خصوص اینکه فشار خون مزمن بوده و نیاز به حفظ شیوه و عادات زندگی سالم برای تمام دوران زندگی دارد مطلع و آگاه کرد و ترویج و ترغیب برای شناسایی به موقع، پیشگیری و کنترل فشارخون بالای شریانی در جمعیت های آسیب پذیر را در دستور کار قرار داد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان گفت: به علت همه گیری بیماری کووید ۱۹ ، بیماران مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر بیشتری قرار دارند بنابراین باید به این طیف از بیماران در طول سال توجه بیشتری شود.

میرمعینی افزود: موضوع روز جهانی فشارخون ۲۰۲۱ «فشار خونتان را به درستی اندازه گیری و آن را کنترل کنید تا عمر طولانی تری داشته باشید» است و این موضوع بر افزایش آگاهی در خصوص فشارخون بالا در تمام جمعیت ها در سراسر دنیا تکیه دارد.

۱۴ «می» سال ۲۰۰۵ میلادی برای گسترش آگاهی در خصوص بیماری فشارخون بالا، راه های پیشگیری از آن، شناسایی و کنترل آن پایه گذاری شد؛ اما از سال ۲۰۰۶ در روز ۱۷ «می» برنامه هایی برگزار و فرصتی برای تاکید بر ارتقا و بهبود پیشگیری و کنترل فشارخون بالا فراهم شد.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع ایرنا

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.