سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخن روز؛

«آجر به آجر» کودکان را به آرزوهایشان برسانیم

بهره‌مندی از فرصت تعلیم و تربیت رسمی کشور حق هر کودکی برای رسیدن به آرزو‌های بعدی در سایه آموزش‌های پایه و غنای فرهنگی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، اگر امروزه کشور‌های «توسعه‌یافته» با این نام شناخته می‌شوند و دیگر کشور‌ها را با واژه‌هایی، چون «جهان سومی» و یا «در حال توسعه» خطاب می‌کنند، اگر اقتصاد و یا صنعتی قوی دارند و توانسته‌اند مسیر ترقی را به‌درستی طی کنند، همه و همه به خاطر آموزش صحیح در مدارسی مجهز و پیشرفته برای کودکانشان است. مدرسه مهم‌ترین مکانی است که کودکان می‌توانند در آن رشد کنند، اصول انسانی را بیاموزند و در نهایت پیشرفت کشور را حاصل کنند.

برای تحقق چنین امری نیازمند آن هستیم که تمامی کشور به مساوات از مدارس مجهز و امکانات آموزشی پیشرفته استفاده کنند تا توسعه و عدالت به‌طور همه‌جانبه در کشور توزیع شود؛ بنابراین برای رسیدن به چنین مطلوبی نیاز است تا همه مردم دست‌به‌دست هم دهند و موجبات این رشد را فراهم سازند.

اهمیت مدرسه سازی در ایران

بهره‌مندی از فرصت تعلیم و تربیت رسمی کشور حق هر کودکی برای رسیدن به آرزو‌های بعدی در سایه آموزش‌های پایه و غنای فرهنگی است.

به طور تخمینی چیزی حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار کودک محروم از تحصیل در ایران شناسایی شده‌اند که می‌توان در میان کودکان کار، کودکان مناطق محروم یا بی‌سرپرست و بد سرپرست آن‌ها را جستجو کرد.


بیشتر بخوانید


از سویی دیگر طبق آمار‌های رسمی چیزی حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد و سطح استاندارد سرانه فضای آموزشی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، به ازای هر دانش‌آموز ۸/۳۹ مترمربع تعیین شده است، علاوه بر این، بیش از ۳۰ درصد مدارس موجود فرسوده هستند و این آمار در مناطق محروم کشور بسیار وخیم‌تر گزارش شده است؛ بنابراین لازم است تا مدارس جدیدی ساخته شوند و مدارس فرسوده بازسازی یا مقاوم‌سازی شوند و این مهم به سرانجام نمی‌رسد مگر آن‌که خیرین مدرسه ساز و نیکوکار به صحنه بیایند و نقش بی‌جایگزین خود را در توسعه فضا‌های آموزشی ایفا نمایند.

وجود ۱۲۰ مدرسه فرسوده در چهارمحال و بختیاری

فرحناز قائد امینی مدیر کل آموزش و پرورش استان چهارمحال بختیاری گفت: در سطح استان ۱۲۰ مدرسه فرسوده وجود دارد که نیازمند مشارکت خیرین مدرسه ساز است.

او افزود:۸۹ پروژه آموزشی نیمه تمام خیرساز در سطح استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ۳۷ مدرسه در مهرماه پارسال افتتاح شد و ۲۹ مدرسه در بهمن ماه به بهره برداری رسید.

قائد امینی با تاکید براینکه تمام مدارس در دست احداث تا مهرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد اظهار داشت:۱۲۰ مدرسه در سطح استان وجود دارد که نیازمند تخریب و بازسازی و مستلزم مشارکت خیرین است.

پویش «آجر به آجر» فرصتی برای مشارکت آحاد جامعه در ساخت مدرسه و توسعه فضای آموزشی

آموزش، تعلیم و تربیت رکن مهم و اساسی در داشتن آینده‌ای روشن و کشوری آباد است و تحقق این راهبرد مهم نیازمند کمک آحاد جامعه در کار خداپسندانه مدرسه‌سازی است.

طرح «آجر به آجر» فرصتی برای سهیم شدن اقشار مختلف جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای برای گسترش فضای آموزشی است تا هیچ دانش‌آموزی از تحصیل جانماند و بتواند در مدارس باکیفیت و با امکانات مناسب تحصیل کند.


در طرح «آجر به آجر» مهم نیست می‌توانید چه میزان کمک کنید، مهم این است هر فردی به اندازه وسع خود احساس مسوولیت کرده و با اهدای کمترین مبلغ و حتی با تامین هزینه یک آجر، یار و یاور آموزش و پرورش در تامین فضای شاد و ایمن برای آینده سازان کشور باشد.

طرح آجر به آجر در واقع نمادی از همیاری اجتماعی در محرومیت‌زدایی و نوسازی مدارس در راستای تحقق سند تحول بنیادین با استفاده از جلب مشارکت‌های مردمی است.

تجلی آرزوی کودکان در حلاوت مدرسه‌سازی

یکی از خیران مدرسه‌ساز که نخواست نامی از وی برده شود گفت: مدرسه‌سازی در واقع خدمت به وطن و اوج وطن‌دوستی است که آرامش روح و روان را به فرد هدیه می‌دهد چراکه این کار خیر به ترسیم آینده کشور و نسل آینده می‌تواند کمک کند.

او اضافه کرد: هیچ لذتی بالاتر از این نیست که بتوان با مهیا ساختن شرایط آموزش به رویا‌های شیرین کودکانی که آینده‌ساز مملکت هستند و استعداد دارند جامه عمل پوشاند و کاری کرد که نبود فضای آموزشی مانع از علم آموزی آنان نشود.

این خیر مدرسه ساز ادامه داد: فرهنگ مدرسه‌سازی باید در جامعه ترویج شود و مردم بدانند اگر می‌خواهند کشورشان پیشرفت کند و در عرصه‌های جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد باید پایه‌های آموزشی تقویت شود و برای تقویت پایه‌های آموزشی کمک خیران اجتناب‌ناپذیر است.

او با اشاره به شعری از استاد سخن سعدی شیرازی مبنی بر اینکه نام نیکو گر بماند ز آدمی، به کزو ماند سرای زرنگار، بیان کرد: آموزش و ارتقای فرهنگ موجب پویایی جامعه و زدوه شدن آسیب‌های اجتماعی از چهره جامعه می‌شود و از این رو کمک به آموزش و اعتلای فرهنگ با گسترش فضای آموزشی ثواب دنیا و آخرت را به همراه دارد.

خشت اول مدرسه سازی در لردگان گذاشته شد

کامران رهی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجیهز مدارس چهارمحال و بختیاری، از اجرای خشت‌گذاری نخستین مدرسه در طرح آجر به آجر در منطقه دره شیر شهرستان لردگان خبر داد.

او افزود: در مرحله نخست پویش آجر به اجر که همزمان با ماه محرم و صفر پارسال در سراسر کشور اجرایی شد تعهد استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای احداث یک مدرسه ۲ کلاسه در روستای «دره شیر فلارد» بود که این میزان با مشارکت یک مؤسسه محقق شد.

رهی اضافه کرد: به منظور جمع‌آوری کمک‌های خرد برای مدرسه سازی در پویش آجر به آجر طرح من مادرم، همه بچه‌های ایران فرزندان من نیز ۹ هزار نفر از مردم نوعدوست استان مشارکت و یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال برای ساخت مدرسه در روستای سربیشه بخش بازفت شهرستان کوهرنگ کمک کردند.

او ادامه داد: عملیات خشت‌گذاری این مدرسه نیز در چند روز آینده آغاز می‌شود.

رهی گفت: هم اکنون اجرای «پویش آجر‌های مهربانی» از ابتدای ماه مبارک رمضان همزمان با سراسر کشور در استان آغاز شده و خیران برای شرکت در این پویش با هر میزان توان مالی می‌توانند به سامانه www.ajorBajor.ir و یا «مهر مدرسه» http://MehreMadrese.ir مراجعه و چهارمحال و بختیاری را انتخاب کنند.

او با اشاره به اینکه در شهرستان لردگان حدود ۳۵۰ مدرسه وجود دارد، افزود: ۴۰ مدرسه از این تعداد تخریبی است.

۴۱۰۰ نفر در طرح "آجر به آجر" چهارمحال و بختیاری مشارکت کردند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به طرح آجر به آجر گفت: استان جایگاه ۲۱ مشارکت خیّر در امر مدرسه سازی را با حدود ۴ هزار و ۱۳۲ نفر شرکت‌کننده دارد و از لحاظ پرداخت در رتبه ۱۳ کشور قرار گرفته‌ایم.

کامران رهی اسفندماه پارسال در شورای طرح مشارکت خیران مدرسه‌ساز آجر به آجر استان، اظهار داشت: امسال ۵۷ پروژه خیّری با ۳۹۳ کلاس، ۱۰ هزار و ۸۴۰ مترمربع مساحت و ۳۰ میلیارد تومان اعتبار با همکاری خیّران در طرح تکمیل قرار گرفتند.

اوعنوان داشت: به طور متوسط برای هر مدرسه ۴ میلیارد تومان هزینه مورد نیاز است و در طرح آجر به آجر ضمن فرهنگ‌سازی، مشارکت مردمی موجب کاهش فشار بر خیّران می‌شود.

جذب ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح «آجر به آجر» در چهارمحال و بختیاری

فرحناز قائد امینی مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه درحال حاضر ۲۰۷ هزار دانش آموز در استان وجود دارد، ادامه داد: درحال حاضر در بسیاری از مناطق استان معلم و سیستم آموزش و پرورش فعال و درحال خدمت رسانی هست و البته در بعضی از نقاط دور دست هم دسترسی به سیستم آموزشی وجود ندارد که در تلاش هستیم در این فرصت باقی‌مانده از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا پایان خوبی برای این سال تحصیلی رقم بزنیم.

قائد امینی از جذب ۲۰ میلیارد تومان در طرح «آجر به آجر» خبر داد و بیان کرد: برای تهیه زیرساخت و تجهیز امکانات مدارس تلاش‌های بسیاری انجام شد که مهم‌ترین آن جمع آوری ۲۰ میلیارد تومان کمک‌های خیریه در طرح «آجر به آجر» بود که به این وسیله توانستیم مدارسی را در مناطق محروم کلنگ‌زنی و یا بازسازی کنیم.

در استان چهارمحال و بختیاری با مشارکت ۳۲۰ خیر مدرسه ساز۳۳۰ پروژه خیری با زیربنای بیش از ۲۱۱ هزار مترمربع احداث شده است.

تعلیم و تربیت از گذشته‌های بسیار دور در فرهنگ مردم ایران جایگاه برجسته‌ای داشته است، از این رو خیران نیز با فرهنگ ساخت مدرسه را مورد توجه قرار داده اند، اما خیران مدرسه‌ساز در گذشته افرادی بودند که از نظر مالی توانایی ساخت یک مدرسه را داشتند، اما طرح «آجر به آجر» اقدامی ارزشمند برای گسترش و توسعه مدرسه‌سازی است که می‌توان شرایط حضور خیرانی با توان مالی اندک برای سهیم شدن در مدرسه سازی را نیز فراهم کند.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.