سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهردار تهران:

روز‌هایی که کشور سالانه صد‌ها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته است

حناچی گفت: شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند، بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه‌های اقدسیه و مرزداران در خطوط سه و شش مترو گفت: افتتاح ایستگاه باقرخان در جنب بیمارستان امام و ایستگاه شهرک آزمایش را در دستور کار داریم و به زودی آن‌ها را بهره برداری می‌کنیم و با افتتاح این ایستگاه‌ها حوزه نفوذ مترو در شهر افزایش می‌یابد. به هر حال راهی جز این توسعه برای حل مشکل ترافیک و آلودگی وجود ندارد و راه‌های مکمل هم در همین جهت است.

شهردار تهران ادامه داد: زمانی منابع زیادی داشتیم که فرصت ساخت و توسعه مترو را فراهم می‌کرد. روز‌هایی که سالانه کشور صد‌ها میلیارد دلار درآمد داشت گذشته است و این پروژه باید در همان زمان به عنوان اصلی‌ترین پروژه عمرانی تامین منابع می‌شد؛ اما این فرصت از دست رفت و امیدواریم در افق پیش رو گشایش‌هایی ایجاد شود و از این شرایط سخت تحریم خارج شویم و گشایش‌های مالی شامل مگا پروژه مترو در تهران و سایر کلانشهر‌ها هم شود.

وی افزود: ما علی رغم شرایط سخت کرونایی و تحریم و کاهش شدید ارزش پول و منابع مالی مان به قول‌هایی که به مردم داده بودیم پایبند ماندیم. توسعه مترو و فضای سبز و جلوگیری از تخریب باغات و همین طور ایجاد انضباط کالبدی و مالی در شهرداری تهران از اقداماتی بود که در دستور کار قرار دادیم و در این شرایط سخت به خود سخت گرفتیم، چون باید به قول‌های خود عمل می‌کردیم.

حناچی گفت: اصلی‌ترین پروژه ما در این دوره از مدیریت شهری به خصوص از نیمه ۹۷ به این سو جلوگیری از فروش شهر بود اتفاقی که به خاطر آن عارضه‌های سنگینی در کالبد شهر ایجاد شده بود، اما در این دوره مدیریت شهری در اقداماتی که در شهر انجام دادیم از طرح تفصیلی و برنامه‌هایی که برای تهران مصوب شده بود تخطی نکردیم. در واقع مگا پروژه ما شهر نفروشی بود به این معنا که ما از شرایط و ضوابط طرح تفصیلی عبور نکردیم و برای ساخت یک پروژه عارضه سنگینی به جا نگذاشتیم و باید این روش ادامه یابد.

حناچی با بیان این که میگویند اگر شما شهر نفروشی کردید چرا خانه تهران را فروختید؟ گفت: شهرفروشی این نیست که شهرداری املاک خود را واگذار نکند. بلکه شهرفروشی یعنی عبور از طرح تفصیلی که ما از آن عبور نکردیم و به عهد خود با مردم پایبند ماندیم و برای اثبات این ادعا می‌توانید به لیست پروانه‌های ساختمانی که صادر شده است مراجعه کنید.

وی درباره توسعه حمل و نقل عمومی گفت: حمل و نقل تهران موضوعی حاکمیتی است و موضوعی است که اصلی‌ترین نگرانی مردم تهران محسوب می‌شود.

شهردار درباره کاهش آلودگی هوا هم گفت: فقط با جلوگیری و کنترل آلاینده هاست که می‌توانیم هوای پاک را به مردم بدهیم که حق شان است و این جز با توسعه حمل و نقل پاک میسر نیست و حد اعلای حمل و نقل پاک هم مترو و اتوبوس برقی و خودروی برقی و موتور برقی است. سهم موتور‌های دوچرخ بنزینی از آلودگی هوای تهران بیش از ده درصد است و به تبع آن دوچرخه و اسکوتر برقی می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. هر چند استفاده از این‌ها در تهران مانوس نیست و در این دوره ۱۷۰ کیلومتر به مسیر‌های دوچرخه در شهر اضافه کردیم و راهی جز گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه نداریم.

وی تاکید کرد: استفاده از دوچرخه از منزل تا اولین ایستگاه حمل و نقل عمومی هدف ما برای دوچرخه است و این اتفاق می‌تواند در شهر بیفتد و ما در حال برنامه ریزی آن هستیم و با بهره برداری از خطوط مترو و ایستگاه‌هایی که به بهره برداری می‌رسد می‌توانیم شرایط سخت تری برای تردد آلاینده‌های شخصی در سطح شهر ایجاد کنیم. اما تا وقتی این زیرساخت فراهم نیست این کار با اختلال می‌شود.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نظر اقتصادی در شرایط سختی هستیم جنگ اقتصادی در کشور وجود دارد و این بزرگترین تهدید برای اقتصاد و حاکمیت ملی ماست و ما تلاش کرده ایم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم. به این معنا که خط هفت مترو وقتی اجرا شد شرکت‌های خارجی و سوئدی میانه کار رها کردند و رفتند و همکاران ما در متروی تهران آن را تکمیل کردند و در ادامه خط شش به طور کامل داخلی اجرا شد. همچنین هواکش‌ها و سیگنالینگ خطوط که قبلا وارد می‌شد و در داخل ساخته شد مثال اعلای داخلی سازی قطار ملی بوده است و ما چرخه کامل ایجاد قطار شهری را داریم و امیدوارم با حمایت دولت برای کشور‌های همسایه هم این را به ارمغان ببریم.

وی تاکید کرد: در خاتمه سخنانم از پیمانکاران تشکر می‌کنم که این کار سخت را با وجود مشکلات ما در تامین منابع انجام دادند و امیدوارم در پروژه‌های بعدی کمی متفاوت‌تر عمل کنیم. از همکاران می‌خواهم در ساخت مترو محیط‌های داخلی مترو را مثل سایر مترو‌های بزرگ دنیا تبدیل به گالری باشکوهی از هنر کنند و زیبایی‌های هنری را در مترو بیشتر ببینیم.

حناچی درباره چگونگی رسیدن به راندمان ۱۴۴ درصدی عملکرد مترو در چهار سال گذشته نیز گفت: محصول نهایی فعالیت مترو در این مدت محدود بهره برداری از ۳۰ ایستگاه مترو تا انتهای دوره و اضافه شدن چهل کیلومتر خطوط بهره برداری است.

وی افزود: امروز ایستگاه اقدسیه آخرین ایستگاه در خط سه بود که به بهره برداری رسید و ایستگاه مرزداران هم در خط شش افتتاح شد. تلاش این بوده است که علی رغم همه منابع محدود با اختصاص حداکثر ظرفیت ممکن به حمل و نقل عمومی و مترو، خدمتی درخور و شایسته مردم کشورمان ارائه کنیم.

ایستگاه مرزداران در خط شش مترو نزدیک تقاطع بزرگراه یادگار امام با خیابان مرزداران قرار دارد و شهروندانی که سوار این قطار شوند می‌توانند به سمت خیابان کوهسار در شمال غرب شهر و یا به سمت شاه عبدالعظیم در جنوب تهران مسافرت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهرداری تهران ، مترو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.