سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان لیگ منفعل در فوتبال/ بهاروند و دوستان، دریغ از یک کار بزرگ!

سازمان لیگ فوتبال ایران در ماه‌های گذشته عملکرد قابل قبولی نداشته است.

 

به گزارش  خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم فوتبال پرسپولیس شب گذشته در چارچوب هفته بیست و سوم رقابت‌های لیگ برتر مقابل استقلال به برتری رسید تا به صدر جدول لیگ صعود کند.

دربی ۹۵ تهران علاوه بر حاشیه‌هایی که قبل و بعد از بازی داشت، در زمین نیز پر حاشیه دنبال شد. جدا از درگیری‌هایی که در پایان مسابقه بین بازیکنان ۲ تیم رخ داد، رفتار سازمان لیگ با اصحاب رسانه نیز کانون توجه قرار گرفت. ماجرا از جایی شروع شد که سازمان لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حضور خبرنگاران را در بازی دربی ممنوع کرد، اما در زمان بازی مشخص شد که این موضوع خیلی هم به شیوع کرونا ارتباطی ندارد.

خبرنگاران برای بازی پرسپولیس و استقلال از حضور در ورزشگاه محروم بودند، اما در اقدامی عجیب افرادی که مشخص نیست چگونه و با چه مجوزی وارد ورزشگاه شده اند، بازی را از نزدیک تماشا کردند. مشخص نیست مسئولان سازمان لیگ با چه معیار و ملاکی این افراد را به ورزشگاه راه داده اند و این که آیا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در اولویت قرار داشته است یا خیر؟ و نکته مهمتر این که ناظر مسابقه در این زمان کجا بوده است؟

شاهکار‌های سازمان لیگ تنها به بازی دربی ختم نمی‌شود و این قصه سر دراز دارد. نشان به آن نشان که سازمان لیگ فوتبال ایران هنوز موفق نشده است مراسم برترین‌های لیگ گذشته را برگزار کند. مراسم برترین‌ها در لیگ‌های معتبر اروپایی معمولا قبل از شروع فصل جدید یا نهایتا قبل از نیم فصل اول مسابقات برگزار می‌شود. البته اگر پا را فراتر بگذاریم در لیگ برتر انگلیس، بهترین بازیکن فصل، قبل از پایان رقابت‌ها انتخاب می‌شود.

موضوع تنها به انتخاب برترین‌های لیگ مربوط نمی‌شود. برگزاری مسابقه سوپرجام فوتبال ایران نیز به یکی از چالش‌های اساسی سازمان لیگ تبدیل شده است. طبق آخرین برنامه‌ای که سازمان لیگ برای سوپرجام در نظر گرفته، قرار است بازی تیم‌های پرسپولیس (قهرمان لیگ) و تراکتور (قهرمان جام حذفی) بعد از مشخص شدن تکلیف تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی برگزار شود. این در حالی است که هفته بیست و سوم مسابقات لیگ برتر، این هفته برگزار می‌شود و چیزی تا پایان لیگ بیستم باقی نمانده است.

حیدر بهاروند (سرپرست سازمان لیگ) یکی از افرادی محسوب می‌شود که در زمان امضای قرارداد با ویلموتس، مشاور مهدی تاج بود و از این حیث نیز سرپرست سازمان لیگ حواشی زیادی را پشت سر گذاشته است. از طرفی طی چند سال اخیر باشگاه پرسپولیس از تبلیغات محیطی پولی دریافت نکرده است و مشخص نیست سازمان لیگ در خصوص این موضوع چه راهکاری خواهد اندیشید.

لطیفی: عملکرد سازمان لیگ در بعضی از زمینه‌ها به شدت ضعیف بوده است

علی لطیفی، کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص عملکرد نه چندان جالب سازمان لیگ در ماه‌های گذشته، اظهار داشت: حیدر بهاروند سال‌ها رئیس هیئت فوتبال خرم آباد بود و پس از آن راهی سازمان لیگ شد. او شاید در این مدت سالم کار کرده باشد، اما از لحاظ فنی شرایط فرق دارد. به عنوان مثال اتفاقاتی که در بازی فینال جام حذفی بین پرسپولیس و داماش رخ داد، فاجعه بود و آبروی فوتبال ایران در سطح بین المللی رفت.

او افزود: قرارداد ویلموتس با ایران فاجعه بود، اما تا جایی که می‌دانم مهدی تاج متهم اصلی این پرونده است؛ با این وجود بهاروند نیز در آن زمان در فدراسیون سمت داشته است. ضمن این که بهاروند در انتخاب عزیزی خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال نقش مهمی داشت؛ زیرا هیئت فوتبال استان‌های مختلف به لحاظ تعهد، بهاروند را قبول دارند.

لطیفی در خصوص راه ندادن خبرنگاران به ورزشگاه آزادی در بازی دربی و حضور افراد نامشخص در ورزشگاه، عنوان کرد: خبرنگاران رکن اصلی ورزش ایران محسوب می‌شوند و در عرصه‌های مختلف تمام نقاط ضعف و قدرت را به عموم مردم نشان می‌دهند. این افراد باید جایگاه بالایی داشته باشند، اما وقتی در بازی دربی به ورزشگاه راه داده نمی‌شوند، مسئولان مربوطه باید مورد انتقاد قرار بگیرند.

او اضافه کرد: داوری‌ها نیز دیگر موضوع قابل بحث است. در لیگ دسته اول تمام تیم‌ها از جمله تیم‌های بالانشین و قعرنشین از داوری‌ها شاکی هستند. اگر بخواهیم بخش به بخش جلو برویم، عملکرد سازمان لیگ در بعضی از زمینه‌ها خوب و در بعضی دیگر به شدت ضعیف بوده است. باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود چه کسانی در سازمان لیگ باید تشویق شوند یا این که مورد تنبیه قرار گیرند.

پیشکسوت تیم استقلال در مورد بلاتکلیفی سازمان لیگ در برگزاری سوپرجام و مراسم برترین‌های فصل گذشته لیگ برتر، بیان کرد: در هیچ جای دنیا چنین ضعف‌هایی مشاهده نمی‌شود. لیگ نوزدهم به پایان رسیده و لیگ بیستم نیز شروع شده است، اما همچنان برترین‌های لیگ قبل معرفی نشده اند. در واقع در بخش فردی، تیمی و داوری بهترین‌ها انتخاب نشده اند و این ضعف سازمان لیگ است.

او ادامه داد: سازمان لیگ باید چنین مراسمی را برگزار کند. ما باید حضور عزیزی خادم (رئیس فدراسیون فوتبال) را حس کنیم و تغییرات را مشاهده کنیم. تا این لحظه نه تنها اتفاق مثبتی رخ نداده، بلکه شرایط بدتر هم شده است. ما می‌توانیم از این جهت به عزیزی خادم فرصت بدهیم که شاید زمان کافی برای انجام تغییرات نداشته است. از طرفی سوپرجام فوتبال ایران کاملا بلاتکلیف است و اصلا وضعیت مشخصی ندارد. مسئولان سازمان لیگ یک بار تصمیم به برگزاری سوپرجام می‌گیرند و بار دیگر پشیمان می‌شوند یا این که بازی را ۳ بر صفر اعلام می‌کنند. (اشاره به بازی پرسپولیس و استقلال که سرخ‌ها با نتیجه ۳ بر صفر برنده اعلام شدند)


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.