سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشکنی شورای امنیت و کشور‌های غربی مانعی در پیروزی عرب‌ها سال ۱۹۴۸

با اینکه ملت عربی در آغاز مقابله کردن با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ بسیار خوب عمل کردند اما کارشکنی شورای امنیت و کشورهای غربی این پیروزی را به شکست کشاند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  القدس العربی، ارتش متشکل از چند کشور عربی در اوایل جنگ با رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ به خوبی عمل کرد و سرزمین‌های اشغال شده بدست این رژیم را یکی بعد از دیگری آزاد می‌نمود این ارتش از همراهی مصر، سوریه، لبنان، اردن، عراق و عربستان بوجود آمده بود همچنین گرو‌ه‌های نظامی فلسطینی مانند «ارتش الجهاد المقدس» نیز در مبارزه با نظامیان صهیونیست نقش مهمی داشتند، با این حال شیرینی این پیروزی خیلی زود به تلخی شکست انجامید.

پیشروی عرب‌ها

بعد از تصویب قانون تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷ ملت عرب ارتشی متشکل از ۵ کشور عربی بوجود آوردند این ارتش را «فوزی القاوقجی» نظامی سوری فرماندهی می‌کرد تا به مردم فلسطین علیه حملات نظامیان صهیونیست کمک کند.

ارتش عربی در این راه پیروزی‌های ارزشمندی را بدست آورد و توانست به اشغالگران صهیونیست خسارات بسیاری وارد کند، این ارتش توانست مناطق «بیت لحم، قدس جنوبی، مناطقی از یافا، نقب جنوبی، خلیج العقبه، الجلیل، مناطقی از عکا، ناصره، تل‌آویو، قسمتی از جنین، طولکرم، قلقیله، غور الاردن جنوبی، رام‌الله، االلد و رمله» را آزاد کند.

اما در آخرین روز‌های جنگ بود که بر اساس متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل اولین آتش بس حاصل شد. بر اساس این تصمیم هیچ یک از طرفین نباید نیرو یا تجهیزات نظامی خود را جابجا یا تقویت می‎‌کردند، این آتش بس به مدت ۴ هفته به طول انجامید درحالیکه فلسطین و ارتش عربی خود را ملتزم به اجرای موارد آتش‌بس می‌دانستند رژیم اشغالگر از این موقعیت به نفع خود استفاده کرد.

بعد‌ها مشخص شد شورای امنیت سازمان ملل این تصمیم را جهت اهداف صهیونیست‌ها گرفته است، در همین زمان بود که ورق برگشت و اشغالگران نظامیان و تجهیزات خود را آماده حمله کردند. در واقع صهیونیست‌ها بودند که آتش بس را نقض کرده و نیرو‌های خود را دوباره سازماندهی و آموزش دادند و تجهیزات نظامی در اختیار آن‌ها قرار دادند.

خبر‌هایی که بعدا به بیرون درز کرد حاکی از آن بود مقادیر زیادی سلاح، تجهیزات جنگی و هواپیما‌های مدرن وارد مناطق تحت اشغال شده بود. از سوی دیگر، آمریکا و انگلیس با نادیده گرفتن نقض قطعنامه شورای امنیت توسط رژیم صهیونیستی، ارسال اسلحه به کشور‌های عربی را ممنوع کردند.

شکست ارتش عربی

با شروع کار ژوئیه سال ۱۹۴۸ نظامیان صهیونیست حمله خود به اراضی آزاد شده را آغاز کردند و ۳ منطقه در قدس شمالی را تصرف کردند. آن‌ها به فرودگاه و شهر «اللد» و رمله هجوم بردند و آن‌ها را اشغال کردند، بعد از این مرحله شروع به اشغال دوباره مناطق آزاد شده بودند که شورای امنیت سازمان ملل آتش بس دوم را اعلام کرد علی رغم اینکه صهیونیست‌ها این آتش بس را پذیرفته بودند همچنان به حمله‌های خود ادامه دادند و با نقض دوباره آتش بس خود را به «خلیج العقبه» رسانند.

در اکتبر سال ۱۹۴۸ رژیم صهیونیستی فرودگاه «العریش» در مصر را با جنگنده‌های بمباران کرد تا مصر را از جنگ خارج کند، روز بعد جنگی شدید میان ارتش مصری و نظامیان اشغالگر در غزه و خانیونس در گرفت تا اینکه ارتش مصر شکست خورد و نظامیان صهیونیست بر مناطقی که قبلا از دست داده بودند، سیطره پیدا کردند.

ارتش عراقی که مناطقی از فلسطین را در دست داشت هیچ وقت در مقابل نظامیان صهیونیست شکست نخورد، اما بعد از اینکه مشخص شد برخی دولت‌های عربی پشت پرده با رژیم صهیونیستی توافق کردند، این ارتش اراضی که در اختیار داشت رها کرد و به کشور خود بازگشت.

پایان جنگ

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر سال ۱۹۴۸ اعلام کرد آتش‌بسی دیگر باید انجام شود، بر اساس این تصمیم جنگ بین عرب‌ها و رژیم صهیونیستی پایان یافت تا اینکه بالاخره در جزیره «رودس» یونان به یک آتش‌بس دائمی رسیدند.

برخی از مورخان و شاهدان می‌گویند علاوه بر کمک ابر قدرت‌ها به رژیم صهیونیستی در این جنگ و جانبداری شورای امنیت سازمان ملل از این رژیم اشغالگر عدم اطمینان کشور‌های عربی به یکدیگر و جداگانه مذاکره کردن با رژیم صهیونیستی از عوامل شکست ملت عربی و بروز «الیوم النکبه» بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.