به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، برنامه نبض شهر با حضور نواب قائدی رییس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای پنجم و احمدرضا نقیب زاده عضو ادوار دوم تا چهارم شورای شیراز برگزار شد.
قائدی در خصوص کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در شورای پنجم با اشاره به کاهش تعداد اعضای شورا به ۱۳نفر بیان کرد: در شورای پنجم دو کمیسیون مجزای عمران و حمل و نقل و ترافیک تغییر کرده و با هدف افزایش نگاه حمل و نقلی به اجرای تقاطعهای غیر همسطح و پروژههای عمرانی به یک کمیسیون واحد تبدیل شدند.
او افزود: با توجه به شرایط و بحرانی در کشور کمیسیون عمران و حمل و نقل را موفق میدانم.
در ادامه نقیب زاده در مورد این کمیسیون گفت: با توجه به اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل کمیسیون بودجه امور حقوقی کمیسیون فرهنگی اجتماعی است کمیسیون اصلی شوراست و نشان دهنده پایه گذاری کمیسیونها براساس شرح وظایف شهرداریها بود. مطابق قانون وظایف مشخص وظایف اصلی این کمیسیونها سیاست گذاری برنامه ریزی و نظارت است و باید به هر سه بخش توجه شود.
او گفت: پایه اصلی دغدغه اعضای شوراها مشترک است و عامل همسویی حرکات شوراهاست. نگرشها متفاوت است، اما در کل فرآیند شوراها بصورت یک تیم با تجربه به گروه بعدی منتقل میشود.
نقیب زاده با اشاره به اهمیت برنامه محوری در شورای شهر، بیان کرد: موضوع توجه به برنامه محوری در تعریف فعالیتهای عمرانی شهری یکی از عوامل بسیار موثر در مبحث توسعه شهری است. نکته قابل تامل این است که اختلاف در چهارچوب روند توسعه شهری همراه با اقدامات و فعالیتهای کارشناسی و مطالعاتی میتواند بخشی از ضعفها را در عملکرد دوره بعدی بپوشاند. رویکردها و ورود و تهیه طرحها و مراحل اجرایی با رعایت چهارچوبهای کارشناسی، تضمینی برای خروجی اصلی مطلوب است.
در ادامه قائدی در خصوص کمیسیون معماری و شهرسازی بیان کرد: این کمیسیون بیشترین ارتباط را با شهروندان دارد و اهمیت بسیار زیادی دارد. سیاست کلان کمیسیون تسهیل مراجعت شهروندان در حوزه ساخت و ساز میباشد که فرآیند الکترونیکی شدن از دوره سوم شروع شد و دغدغه بوده است و زیر ساختهایی که از آن زمان فراهم شد اکنون پیشرفتهای زیادی در این کمیسیون با تلاش و اهتمام داشته ایم.
قائدی نقطه ضعف این کمیسیون را عدم مدیریت یکپارچه شهری دانست و افزود: در خصوص ضعفها در این کمیسیون، چون بخشی از پروسه برعهده شهرداری نیست عدم مدیریت یکپارچه سازی شهری و پروسه طولانی مدت آن را ضعف تلقی میکنم. ولی در حوزه صدور استعلامها در کمتر از ۲۴ساعت موفق بوده ایم.
نقیب زاده در رابطه با مدیریت هماهنگ شهر، گفت: در دوره چهارم ایده با عنوان ایجاد مدیریت هماهنگی شهرداری و شورا مطرح گردید. مدیریت زیر مجموعه شخص شهردار قرار گرفت و یک نفر به عنوان مدیر مشخص شد و به عنوان رابط ارتباطی موضوعات مورد پیگیری شورا در شهرداری و همچنین مباحث و موضوعات دارای اولویت شهرداری در شورا را به کمیسیون گزارش میداد و تجربه بسیاز موفقی بود.
قائدی در خصوص تامل در معماری اسلامی افزودند: بحث فرهنگ سازی و مشارکت معماران جوان حائز اهمیت است. فرهنگ سازی در دانشگاهها و سازمان نظام مهندسی و مالکین ساختمانها و ترغیب آنان به استفاده از طرحهای معماری اسلامی باید در اولویت کار قرار گیرد.
قائدی تغییرات ساختاری را برای معماری لازم دانست و افزود: تغییر ضعفهایی در این حوزه وجود دارد و باید در سطح ملی رویکردهایی صورت گیرد و اصلاحات ساختاری و زیر ساخت قانونی در کنار فرهنگ سازی در دانشگاهها انجام پذیرد.
قائدی در خصوص کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات گفت: تخصص اصلی این کمیسیون مخابرات است. در گذار به سمت استفاده از تکنولوژیهای روز و هوشمند سازی پروژههای شهری شورای پنجم درسال سوم تصمیم به ایجاد این کمیسیون گرفتند.
نقیب زاده درمورد این کمیسیون گفت:: برای مدیریت بهتر باید بتوانیم از مسائل روز حداکثر بهره را ببریم. درحال حاضر موضوع هوشمندسازی باید یکی از دغدغههای کلان شهرها در کشور باشد متولی اصلی این موضوع وزارت کشور است و متاسفانه در این زمینه ضعفهایی وجود دارد. وجود این کمیسیون قطعا ضروری است و بصورت یک نیاز درشورای ششم انشاءالله باید مورد توجه قرار گیرد.
نقیب زاده با اشاره به شروع کار کمیسیون گردشگری در شورای چهارم، بیان کرد: شکل گیری این کمیسیون برای اولین بار در شهر شیراز در دوره چهارم اتفاق افتاد. شیراز دارای ظرفیتهای معنوی زیارتی و پتانسیلهای گردشگری تاریخی و پزشکی است و همانگونه که رهبری در سفر خود به شیراز بیان کردند باید به این موضوع توجه لازم صورت پذیرد و لزوم برنامه ریزی صحیح برای گردشگری فارس انجام گیرد.
نقیب زاده موازی کاری را نقطه صعف این کمیسیون دانست و بیان کرد: شکل گیری چنین کمیسیونی اقدامی درست و بجا بوده است از نقاط ضعف این کمیسیون باید ذکر کرد که عملکرد این کمیسیون نباید با اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موازی کاری داشته باشد و شرح وظایف باید بدرستی انجام شود.
نقیب زاده درخصوص کمیسیون نامگذاری معابر افزود: از آنجایی که فعالیت شوراهای شیراز از دوره اول تا چهارم در چهارچوب کمیته نام گذاری پیشنهادات مطرح میشد از نظر بنده کفایت میکرد و وجود چنین کمیسیونی را ضروری نمیدانم.
قائدی در خصوص کمیسیون گردشگری و زیارت اینگونه بیان کرد: این کمیسیون به دلیل اینکه متولیهای مختلفی در خارج از شهرداری این وظایف را دنبال میکنند کار سختی در پیش دارد شکل گیری و تعامل این کمیسیون بسیار خوب است و کمک بسیار زیادی در رونق گردشگری و مذهبی و تاریخی شهر شیراز میتواند انجام دهد.
قائدی با تایید لزوم کمیسیون نامگذاری معابر، افزود: این کمیسیون را لازم میدانم. کمیتهها در ذیل کمیسیونها تشکیل میشوند بحث نامگذاری یکی از وظایف اصلی شورای اسلامی شهر است. تشکیل کمیسیون به دلیل شکل گیری قانونی مصوبات است.
انتهای پیام/