سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به مناسبت عید سعید فطر؛

صدای پای عید فطر می‌آید

عید فطر پاک‌ترین و عیدترین عیدهاست چرا که پاداش یک ماه عبادت و شست و شوی جان در نهر پاک رمضان است.

به گزارش خبرنگار به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشور‌های اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. 

در این روز اهمیت پیوند‌های اجتماعی بیش از پیش نمایان می‌گردد و جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی پیشروی می‌کند به گونه‌ای که اساس توزیع ثروت بر پایه عدل و انصاف خواهد بود پرداخت زکات فطره به نوعی توجه دین به پیوند عبادت با روابط اجتماعی را نشان می‌دهد.


آداب و سنن عید فطر

از سنت‌های مسلمانان در روز عید فطر، تکبیر است. تکبیر در روز عید فطر، برگرفته از آیه‌ای از قرآن است و پیش از نماز عید فطر و شروع خطبه، در خانه‌ها و کوچه و بازار خوانده می‌شود.
الله أکبر الله أکبر الله أکبر
لا إله إلا الله
الله أکبر الله أکبر
ولله الحمد
الله أکبر کبیراً
والحمد لله کثیراً
در متون اسلامی، توصیه شده است که مسلمانان در روز عید فطر تن خود را در آب بشویند و غسل کنند. غسل عید، از سنت‌های مسلمانان در روز عید است و در آن فرقی بین مردان، زنان و کودکان نیست. برخلاف غسل جمعه، غسل عید می‌تواند قبل از اذان صبح انجام گیرد. علاوه بر غسل، عطر زدن و مسواک کردن نیز از سنت‌های روز عید فطر است.

عید فطر در کشور‌ها و فرهنگ‌های مختلف؛

آداب و رسوم مردم مالزی در عید سعید فطر

معمولاً در شب پیش از عید فطر، خانواده‌های مالایی، به ویژه زنان خانه دار به تهیه غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی مخصوص این عید می‌پردازند. از مهم‌ترین این غذا‌ها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیر نارگیل درست می‌شود. دیگر غذای سنتی مخصوص عید فطر، کتوفات است که از برنج پیچیده شده در برگ خرما تهیه می‌شود.

آداب و رسوم عید فطر در کشور مصر:

مسلمانان مصر جشن و سرور خاصی در عید سعید فطر دارند که میراث گذشتگان آن‌ها به شمار می‌رود. یک هفته قبل از شروع عید سعید فطر خیابان‌ها و کوچه‌های این کشور رنگ و بوی خاص عید را به خود می‌گیرند و بازار‌های مختلف از ازدحام و شلوغی خاص عید برخوردار می‌شوند.

مسلمانان مصری در عید سعید فطر برای کودکان خود لباس و کفش می‌خرند و حتی جوانان نیز به خرید لباس نوی عید می‌پردازند.

شب عید فطر مصری‌ها آواز‌های خاصی که یکی از آن‌ها "‌ای شب عید " است را می‌خوانند، این آواز که از سروده‌های قدیمی مصر باستان به شمار می‌رود ریشه در افسانه‌ها و اساطیر دارد.

آداب و رسوم مردم یمن در عید سعید فطر

زنان در این ایام غذا‌های خاص ماه رمضان را تهیه کنند و در رقابتی سالم با یکدیگر غذا‌های مختلف را تهیه می‌کنند. در بسیاری از روستا‌ها مردم خانه‌های خود را با گچ و حنا که از مناطق خاصی در کوه‌های یمن استخراج کرده اند، رنگ می‌زنند و محله خود را به سبک سنتی می‌آرایند. سفره‌های رمضان در این ایام از غذا‌ها و نوشیدنی‌های زیادی برخوردار است، آن‌ها بهترین غذا را برای افطار آماده می‌کنند.

آداب ورسوم عید فطر در امارات:

شهروندان اماراتی در آخرین روز‌های ماه مبارک رمضان با خرید لباس نو و تغییر برخی از لوازم منزل به استقبال عید سعید فطر می‌روند.

بر اساس یک سنت دیرینه مردم امارات عید را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداومند سپری می‌کنند.

رسم ترکمن‌ها در عید فطر

ترکمن‌ها دو روز مانده به اتمام ماه رمضان را کر می‌نامند. در این روز زنان خانواده به همراه دختران به امر نظافت خانه مشغول می‌شوند و به این صورت از عید فطر استقبال می‌کنند. آن‌ها روز قبل از ماه رمضان را قوقن می‌نامند و در این روز نان روغنی محلی به نام چافاتی را می‌پزند و بین همسایگان تقسیم می‌کنند آن‌ها پس از عید فطر به دید و بازدید اقوام می‌پردازند و عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

در حالی امسال به استقبال عید فطر به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد می‌رویم که سایه سنگین کرونا بر تعطیلات عید فطر این کشور سایه انداخته است و رعایت نکات بهداشتی و حذف سفر‌ها برای سلامتی بسیار ضروری است.
انتهای پیام/ج

برچسب ها: عید فطر ، اداب ورسوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.