سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اولین روز شوال برای چه کسانی عید است؟/ راه‌های حفظ حالات معنوی ماه رمضان

انسان اگر در ماه رمضان اهل مراقبه باشد، هم حقیقت بندگی را درک می‌کند و هم با تقوای الهی وارد عید بندگی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، عید سعید فطر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمین جهان است، عیدی که نبّی مکرم اسلام (ص) آن را «روز جایزه» نامیده‌اند، روزی که خداوند پاداش عبادات مسلمانان را در یک ماه بندگی عطا کند. از این جهت احادیثی که درباره فضیلت و اعمال این روز وارد شده است، انسان مؤمن را آماده بهره‌برداری هرچه بیشتر از این روز پر فضیلت می‌کند. عید فطر روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌یابند و گنهکاران زیان می‌بینند و آن شبیه‌ترین روز به روز قیامت است.


بیشتر بخوانید


در روایات نقل است امیرالمؤمنین (ع) روز عید فطر برای مردم خطبه خواندند و فرمودند: «ای مردم در این روزِ شما، روزی است که در آن به محسنان ثواب دهند و بدکاران زیانمندند. این شبیه‌ترین روز به روز قیامت است. با بیرون آمدن شما از منزل به نمازگاه، یاد کنید بیرون آمدن خود را از گورهایتان به محضر پروردگارتان و یاد کنید به وقوف خود در نمازگاه وقوف خود را در برابر پروردگار خود و یاد کنید به برگشت خود به منزل‌هایتان برگشت خود را به منزل‌های بهشت یا دوزخ خود؛ بدانید‌ ای بندگان خدا که کمترین مزد مرد و زن روزه‌‏دار آنست که جار کشد آن‌ها را فرشته‌‏ای در روز آخر ماه رمضان مژده گیرید بندگان خدا که آمرزیده شد برای شما آنچه گذشته از گناهان شما و بپایید در آینده چطور خواهید بود.

ماه رمضان فرصت مناسبی بود تا زنگار‌هایی که در طول زمان، فطرت انسان را پوشانده، پاک شود که اگر چنین شود، پایان ماه مبارک رمضان برای مؤمنان عید حقیقی خواهد بود، عید فطر نیز به معنای بازگشت به چیزی است که از آن فاصله گرفته ایم.

مسأله خودسازی در ماه مبارک رمضان، انسان را به مقامی می‌رساند که پرده‌های جهل، هواپرستی و همه موانع ضد فطرت را از سر راه برمی‌دارد و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که از درون ذات او می‌جوشد باز می‌گردد. هرگاه انسان در پرتو برکات ماه رمضان به این درجه رسید و بر طاغوت نفس خویش پیروز شد به حقیقت عید فطر رسیده است.

امیر مومنان علی (ع) در روایتی فرموده‌اند: «انما هو عید لمن قبل الله صیامه و شکر قیامه و کل یوم لایعصی الله فهو عید» این عید برای کسی است که خداوند روزه‌اش را پذیرفته و نمازش را ستوده است و هر روزی که در آن معصیت خدا نشود عید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد فراهانی سخنران و کارشناس امور دینی ضمن تبریک عید سعید فطر و بیان دعای قنوت نماز عید فطر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در قسمتی از قنوت نماز عید فطر می‌خوانیم «أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً [وَ کَرَامَةً]وَ مَزِیداً»؛ پروردگارا از تو درخواست مى‏کنم به حق این روز که براى مسلمانان عید قرار دادى و براى محمد (ص) اندوخته و ارجمندی و زیادت [مقام]گردانیدى.

وی در پاسخ به این سوال که چرا روز اول شوال، عید نامیده شده است، گفت: عید سعید فطر پاداش فرد روزه‌دار از جانب خداست. مسلما خداوند به پاس و احترام یک ماه روزه‌داری بندگان و اطاعت از او است که عید فطر را پاداش قرار داده است.

حجت الاسلام فراهانی در ادامه با بیان راهکار‌هایی برای حفظ حالات معنوی ماه رمضان و عبادت‌های به دست آمده از این ماه پر برکت، گفت: برای پیدا کردن چنین راهکاری باید به فلسفه روزه‌داری رجوع کرد، خداوند در آیات نورانی سوره بقره می‌فرماید «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»؛‌ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه بر امت‌های گذشته فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.

این پژوهشگر مذهبی تصریح کرد: خداوند در آیه ۱۸۳ سوره بقره بیان می‌کند که ماحصل روزه‌داری تقواست، تقوایی که از عبادات انجام شده بدست آمده و فرد مومن باید آن را ذخیره یک ساله خویش کند. درواقع اگر فرد مومن چنین کند هم فلسفه روزه‌داری را درک کرده و هم توانسته تقوا را در مرحله به مرحله زندگیش مراقبت کند.

وی در پایان گفت: رعایت تقوا یک راه دارد؛ آن هم انجام واجبات و ترک محرمات است و این باعث برکت روزه‌داری است. درواقع طبق فرمایشات حضرت زهرا (س) فرد روزه‌دار و کسی که بتواند تقوا را درون خویش نهادینه کند در مسیر اخلاص قرار گرفته و می‌تواند این اخلاص را چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به کار گیرد و در درون خودش پای‌گذاری کند. در نتیجه اگر کسی بخواهد اخلاص در او شکل می‌گیرد باید روزه بگیرد و اگر روزه گرفت و اعضا و جوارحش را حفظ کرد این موضوع کمک می‌کند که اخلاص در او ثابت و همیشگی شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: عید ندگی ، عید فطر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.