سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ریزش یک ترانشه، اتفاق نادری نیست

معاون عمرانی شهرداری شیراز در پی ریزش ترانشه در پروژه شهید سلیمانی که روز گذشته رخ داد، آن را اتفاقی محتمل دانست که از دید فعالان حوزه عمرانی اتفاق نادری نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسماعیل صالحی معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در پی ریزش ترانشه پروژه بزرگراه شهید سلیمانی،  توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به پیشینه بیش از یک دهه طراحی و آغاز عملیات اجرایی پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی، گفت: وقوع ریزش در یک ترانشه، از نگاه فعالان حوزه عمرانی، همواره محتمل است و رخدادی نادر محسوب نمی‌شود.

او افزود: عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کوهسار مهدی از اواسط دهه ۸۰ در فاز‌های مختلف آغاز شد و فاز اول آن شامل مسیر حد فاصل بلوار جمهوری اسلامی تا بلوار شهید چمران و فاز دوم با نام بزرگراه آیت‌الله محلاتی (آرین) به بهره‌برداری رسید.

صالحی گفت: فاز نهایی این پروژه که بعد از شهادت سردار دل‌ها حاج قاسیم سلیمانی و به پاسداشت آن شهید به نامش مزین شده بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او با بیان این که این فاز قبلا طراحی و بخش‌هایی از آن اجرایی شده و متوقف بود گفت: طراحی این پروژه به دلیل وجود ایرادات فنی، بار‌ها مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شده است و حتی با منتقل کردن خط پروژه برای صیانت از باغات محله‌های منصورآباد و محمودیه یک تونل دوقلو به بزرگراه اضافه کردیم که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

این مقام مسئول در شهرداری شیراز با توضیح اینکه در بخش‌هایی از این پروژه امکان طراحی مجدد و تغییر مسیر عمده وجود نداشت، افزود: در این بخش‌ها تنها باید با انجام اقداماتی فنی و مهندسی نسبت به بهبود وضعیت و مشخصات فنی و ایمنی پروژه تلاش می‌کردیم.

معاون شهرداری شیراز با اشاره به وقوع ریزش در یکی از ترانشه‌های این مسیر گفت: نکته اول اینکه، قبل از وقوع این حادثه که البته در روند اجرای اقدامات عمرانی، موضوعی نادر محسوب نمی‌شود، رصد‌های فنی و تخصصی انجام و در همین زمینه تعدادی از ترانشه‌های مسیر پروژه، مشخص شد که برخی از این ترانشه‌ها مستعد ریزش است و به همین دلیل مطالعات بسیار گسترده‌ای برای طراحی و اجرای برنامه عملیاتی ایمن‌سازی، پایدارسازی، تقویت و عبور ایمن از ترانشه‌ها توسط تیم‌های فنی و مشاورین صاحب‌نام کشوری در دستور کار قرار گرفت.

صالحی اضافه کرد: دومین نکته اینکه در اولین اقدام، مطالعات زمین‌شناسی و سازند ترانشه‌ها و تغییر نقشه‌های اجرایی و استفاده از روش‌های جایگزین دیگر، برای عبور ایمن از ترانشه‌ها بود.

او همچنین گفت: با توجه به اینکه در این ترانشه عملیات سبک‌سازی و اصلاح ترانشه در حال اجرا بوده، متأسفانه ریزش زودتر از تکمیل عملیات سبک‌سازی و استحکام‌بخشی رخ داد. هرچند خوشبختانه به واسطه تدابیری که اجرایی شده و نکات ایمنی که مدنظر قرار گرفته بود، این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی در پی نداشت.

صالحی بیان کرد: باید توجه داشت که ذات پروژه‌های عمرانی تغییرات مکرر نقشه‌های فنی در حین انجام و پیشرفت عملیات اجرایی است و این پروژه نیز از این امر مستثنی نبوده است.

این مقام مسئول گفت: شهروندان فهیم شیراز باید مستحضر باشند که علی‌رغم مشکلات سازند زمین‌شناسی و ریزشی بودن مسیر، تیم پروژه همچنان با صلابت و با رعایت و دقت در انجام مسائل ایمنی، عملیات مربوطه برای حل مشکلات به وجود آمده و پیش رو را در دستور خود قرار داده است.

معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه، اقدامات مختلف این مجموعه خصوصا در حوزه فنی و عمرانی با هدف خدمات رسانی مطلوبتر، ارتقاء رفاه و آسایش شهروندان و بهبود کیفیت زندگی بوده است، گفت: امیدوار هستیم که در آینده‌ای نه چندان دور این پروژه بسیار مهم ترافیکی درون‌شهری، افتتاح شود.

صالحی تاکید کرد: بهره برداری از این پروژه، تاثیر قابل توجهی بر روانی ترافیک درون‌شهری و افزایش سرعت دسترسی بین جنوب و شمال و شرق و غرب شهر و کاهش ترافیک بلوار شهید چمران، بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع و ... خواهد داشت.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: این مجموعه همواره پذیرای نقد‌های سازنده و تخصصی بوده و پاسخگوی مطالبات، انتقادات و پیشنهادات مطرح شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.