سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افت چشمگیر ذخایر آب پشت سد‌های کرمانشاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از افت چشمگیر ذخایر آب پشت سد‌های استان و کاهش ۱۰ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی ۱۲ سد مخزنی استان کرمانشاه، گفت : هم اکنون ذخیره آب پشت سد‌های استان یک میلیارد و ۹ میلیون مترمکعب، معادل نزدیک به ۷۵ درصد ظرفیت سد‌های استان است.

او گفت : پارسال همین موقع ذخیره آب پشت سد‌های استان یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون مترمکعب بود، لذا هم‌اکنون کاهش ۱۴۷ میلیون مترمکعبی آب پشت سد‌های استان را نسبت به مدت مشابه پارسال شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه سال آبی گذشته شرایط بهتری در استان داشتیم، افزود: امسال سطح روان آب‌ها در استان کاهش چشمگیری داشته و سطح آب رودخانه‌ها هم کاهش پیدا کرده، به نحوی که رودخانه "رازآور" در استان خشک شده و رودخانه "قره سو" هم شدیدا کم آب شده است.

شهلایی با بیان اینکه هم اکنون محدوده شمال غرب استان شامل شهرستان‌های جوانرود و پاوه دچار مشکل کم آبی شده اند، افزود: با مشارکت و همراهی خوب مردم استان کرمانشاه می توانیم امسال را با کمترین مشکلات آبی پشت سر بگذاریم.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، ادامه داد: باید به سمت اجرای طرح سازگاری با کم آبی برویم که در این راستا باید از کشت محصولات آب‌بری مثل برنج و ذرت فاصله بگیریم و قبول کنیم که شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان کرمانشاه اصلا مناسب کشت برنج نیست.

او ادامه داد: استفاده نامتعارف از آب در سال گذشته به ویژه برای کشت برنج در شرق استان و مصرف بی رویه آب، به سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌ها ضربه وارد کرده که این موضوع در کنار کاهش شدید نزولات جوی در سال آبی جاری مشکلات آبی زیادی را پیش روی استان قرار داده است.

شهلایی از کشاورزان خواست تا مدیریت مصرف آب را حتما در آبیاری‌ها لحاظ کرده تا با مشکل کمبود آب در استان مواجه نشویم .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.