سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولیانوف: به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در ماه جاری میلادی دشوار است

نماینده روسیه احیای توافق برجام در ماه میلادی جاری را دشوار، اما امکان پذیر دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در وین پیش از ۲۱ ماه مِی را دشوار دانست.

بر این اساس، اولیانوف در این باره گفت: حقیقت این است که پیشرفت در مذاکرات احیای توافق برجام تا ضرب الاجل از پیش تعیین شده در ۲۱ ماه مِی (۳۱ اردیبهشت ماه) کاری دشوار است، اما احتمال آن وجود دارد.

وی افزود: برخی تحلیلگران به صورت عجولانه گمانه زنی‌هایی را درباره احتمال عدم توافق طرفین مطرح می‌کنند. آن‌ها مدعی هستند امکان حصول توافق در ماه جاری میلادی بعید است. این موضوع یک نتیجه گیری عجولانه است.

این مقام روس تاکید کرد: در واقع مذاکرات احیای برجام شاهد پیشرفت‌هایی بوده است و طرفین به دنبال تکمیل هر چه سریعتر فرآیند هستند. امیدوارم بتوانیم تا ۲۱ ماه مِی به نتیجه برسیم، گرچه این امکان ضعیف است.

مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش درحالی در جریان است که مقامات امریکایی بارها تاکید کرده اند حاضر به برداشتن کامل تحریم های ایران نیستند. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز گفت: توافق برجام دست آمریکا را برای اعمال تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نبسته است. ما برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای مانند تحریم‌های وضع شده علیه تهران به دلیل تروریسم را نداریم.

وی افزود: ما در بازگشت به برجام تنها تحریم‌هایی را که با این توافق ناسازگار است برخواهیم داشت. ما حتی در صورت بازگشت به توافق هسته ای، ایران را در حوزه‌های دیگر مانند فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، حقوق بشر و تروریسم تحت فشار قرار خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: یکی از ابزار‌هایی که در زمینه تحت فشار قرار دادن ایران در اختیار داریم بی تردید تحریم است. در برجام هیچ بندی برای جلوگیری از تحریم‌های مرتبط با مسائل دیگر وجود ندارد. از این رو، ما از تحریم‌ها برای پاسخگو کردن تهران استفاده خواهیم کرد.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا با هوشمندی تمامی تحریم‌های ایران از جمله تحریم‌های بانکی و نفتی را ذیل تحریم‌های حمایت از تروریسم قرار داد. این امر بدان معناست که حتی با بازگشت آمریکا به توافق برجام، واشنگتن می‌تواند بسیاری از تحریم‌ها را با توجیه تروریسم و نقض حقوق بشر همچنان حفظ کند.

با این حال، مقامات تهران بار‌ها تاکید کرده اند لغو تمامی تحریم‌ها پیش شرط بازگشت ایران به اجرای کامل برجام است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.