سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

خودرو‌های تاکتیکی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ + تصاویر

نیرو‌های مسلح کشورمان در سال‌های اخیر دستاورد‌های مهمی را در عرصه خودرو‌های تاکتیکی داشته‌اند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو‌های تاکتیکی یکی از ابزار‌ها و ادوات بسیار مهم در عرصه‌های نبرد و میدان‌های پیکار با دشمنان هستند. این خودرو‌ها به جهت لزوم بهره گیری در زمینه‌های ذکرشده باید از ویژگی‌های شاخصی برخوردار باشند. نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل تحریم‌های گسترده علیه ایران اسلامی چند وقتی است که طراحی و تولید خودرو‌های تاکتیکی بومی را در دستور کار قرار داده‌اند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و نیروی زمینی ارتش از شاخص‌ترین سازمان‌های نیرو‌های مسلح در این حوزه هستند. پس از پایان دوران دفاع مقدس ایده ساخت تجهیزات بومی همچون سایر زمینه‌ها در زمینه خودرو‌های نظامی تاکتیکی نیز در دستور کار قرار گرفت. البته این ایده تا دو دهه بعد یعنی در اواخر دهه ۸۰ رنگ و بوی اجرایی شدن به خود گرفت. حدود سال ۸۷ بود که خودرویی تاکتیکی که به خودروی جیپ شباهت زیادی داشت با نام «سفیر» رونمایی شد.

خودروی تاکتیکی سفیر

خودروی سفیر از تولیدات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان است که در سال ۸۷ از آن رونمایی شد. 

نوع خودرو: ۴ در ۴.

وزن: بدون تجهیزات، ۱/۶۲ تن؛ با تجهیزات، ۲/۳۵ تن.

ابعاد: طول ۳/۷۲۶ متر، عرض ۱/۶۹ متر و ارتفاع: ۱/۸۸ متر.

قابلیت حمل نفرات: ۱ نفر خدمه و ۵ نفر مسافر.

تسلیحات: راکت انداز فجر، یک عراده توپ ام۴۰ و یا یک عراده پرتابگر ضد تانک طوفان.

موتور: زد ۲۴ با توان تولید ۱۰۵ اسب‌بخار.

سیستم تعلیق: Coil spring (با کمک فنر‌های بسیار قوی و با قابلیت ارتجاع بالا)

سرعت: ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت با برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر.

مزایا: استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت.

خودروی تاکتیکی ارس

اَرَس یک خودروی تاکتیکی فرماندهی ساخت وزارت دفاع کشورمان است. این خودرو روز ۳۱ مرداد ۹۱، همزمان با روز ملی صنعت دفاعی کشور با حضور وزیر دفاع و رئیس جمهور وقت محمود احمدی نژاد، رونمایی شد.

وزن: ۳/۴ تن.

نوع موتور: موتور گازوئیلی زد ۲۴ با توان ۱۳۳ اسب بخار.

شاسی: F ۴.۵.

کاربری: خودروی حامل فرماندهان، خودرویی هجومی و پشت خاکریز است با قابلیت استفاده در تمام مناطق عملیاتی صعب العبور و شهری.

ویژگی خاص: قابلیت تبدیل به خودروی زرهی، ایجاد پوشش تلفیقی، گرم کن گازوئیلی و محافظ پشت سر ارتوپدیک.

انواع: کویران و سپهر.

خودروی نینوا

خودروی تاکتیکی نینوا یکی از خودروهای تاکتیکی مورد نیاز نیرو‌های مسلح است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شد.

ابعاد: طول ۷ متر، عرض ۲/۵ متر و ارتفاع ۲/۸ متر.

موتور: یک موتور دیزلی ۲۴۰ اسب بخار.

وزن: ۸.۵ تن.

ویژگی‌های خاص: حمل ظرفیت حمل ۵ تن بار در جاده و ۲٫۵ تن بار در ۲٫۵ تن در کلیه شرایط تاکتیکی در زمین‌های ذوعارضه، عبور شیب ارضی ۳۰ درصد و عبور شیب طولی ۶۰ درصد،  حرکت در همه نوع منطقه و این خودروی تاکتیکی در حمل مهمات، نفرات و توپ‌های پدافندی در زمین‌های ناهموار.

خودروی تاکتیکی ذوالجناح

این خودروی تاکتیکی یکی از خودروهای بومی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است که در جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است که برای حمل سامانه های موشکی S-۳۰۰ و باور ۳۷۳ طراحی شد.

وزن: ۲۱ تن.

موتور: پیشرانه دیزلی توربوشارژ ایرانی با قدرت ۵۰۰ اسب‌بخار.

سیستم انتقال قدرت: یک سیستم با ۵ محور که راننده توان کنترل و گردشِ دو محور جلو و محور انتهایی آن را دارد. 

مزیت‌های ویژه: عبور از رودخانه با عمق ۱/۵ متر، حمل بار به وزن ۳۰ تن و حمل محموله‌هایی با طول بیش از ۵ متر، حرکت در مناطق صعب العبور، امکان حمل باری با وزن ۳۰ تن و سیستم CTIS به منظور بالابردن عملکرد فنی و تاکتیکی این خودرو از مزیت‌های مهم این خودروست.

خودروی تاکتیکی ظفر

خودروی تاکتیکی ظفر یکی از خودرو‌های بومی ساخت وزارت دفاع و پشیتبانی نیرو‌های مسلح کشورمان است که در دهه ۹۰ شمسی رونمایی شد.  

موتور: یک موتور دیزلی توربوشارژ با توان تولید ۴۰۰ اسب بخار.

سیستم انتقال قدرت: ۴ محور محرک و دو محور فرمان‌پذیر.

برد عملیاتی: ۸۰۰ کیلومتر.

توان عملیاتی: حمل ۲۴ تن بار.

مزیت‌های کاربردی: عبور از شیب‌های تند طولی و عرضی، گودال‌های عریض، آب با عمق زیاد و موانع پله‌ای، مجهز به سیستم حفاظت جنگ‌های نوین، حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌های فرماندهی و قابلیت حرکت در مناطق صعب العبور.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
هفت لنگ بختیاری
۰۰:۲۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود برنیروهای مسلح ایران که در اوج تحریم ظالمانه ایران راجز ابر قدرت ترین کشور ها قرار دادند درود بر سربازان سید علی خامنه ای
علی
۱۸:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
جانم فدای مردان مرد مسلح چمهوری اسلامی ایران
طاها
۱۴:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش خودروهای نظامی یک جورباشه یعنی هفت بیچارفایده نداره یک نوع حمل سربازیاحمل نفرویک نوع جبیب فرماندهی چندنوع وسیله نظم نیروهای مسلح به می زنه تمام کشورهااینطوری است بطورمشخص یک نوع کامیون همان نفربرمثل قدیم ۹۱۱ باشد حالا سگین تریلی کاری نداریم صحبت سبک است یک نوع جیب ویک نوع نفریر
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مزایا: استهلاک کم قطعات، مصرف کم سوخت، توان بالای موتور، تطبیق با شرایط مختلف جغرافیایی ایران، سیستم تعلیق عالی متناسب با ماموریت نظامی و داشتن اکسل‌های پرقدرت!!!
یه چیزی است علوم مهندسی به اسم عدد و رقم! مصرف سوخت: لیتر در صد کیلومتر! توان موتور چند اسب بخار! گشتاور موتور و ....
اگه بنا به شرایط نظامی نمیشه افشا کرد، همین را بنویسید و اگرنه موتور قوی، خوش دست و فرمون، خوش رکاب، خیلییی قوی ! ته ماشین! این ها ادبیات مهندسی نیست
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما می توانیم
دم همه ی نیروهای مسلح گرم
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی صد رحمت به نیسان
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دو تا اولی ها موتور نیسان روشونه...
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
از خودروی تمام تاکتیکی پراید 151 وانت چرا نام نبردید که یخچالم نمیشه باهاش جابه جا کرد
ثمین
۱۰:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
موتور خودرو ارس کانادیی هست. همین که درب کاپوت رو باز کنید، مدل موتور رو روش نوشته. وقتی هم که ماشین رو استارت میزنید ، پشت صفحه کیلومتر میزنه foton.
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تو سوار ارس شدی؟!
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
موتورهاش اینان: نیسان وانت، کامیونت ایسازو، مان و ولوو
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ولی خب هنوز که از اف هاش استفاده می کنن.
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بجای اینکه احساسی برخورد کنید یه مقدار علمی و منطقی نگاه کنید
اینا هم دست کمی از محصولات سایپا و ایرانخودرو نداره
اگه میخوان بسازن یا مونتاژ کنن یه چیز خوب مونتاژ کنن
جیپ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار فرغونی بیش نیست
از لحاظ قدرت مثه سمنده
موتور ۵۰۰ ولوو رو سایپادیزل هم مونتاژ میکنه که باز خوبه چون موتور بروزی هست
محمد
۰۹:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی هم عالی
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حدث میزنم اینها را سایپا و ایران خودرو ساختن
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
از کجا حدس می زنی بلا؟
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چینی هستند! شاید اینجا احتمالا فقط شاسی ها رو به هم جوش دادند!
ناشناسم
۰۷:۵۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اون وقت برید امتیاز پژو را از فرانسه بخرید
ناشناس
۰۷:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر صنایع خودروسازی هم از انحصار دوتا شرکت رها بشه.ایران می تونه بهترین خودرو بسازه ما می توانیم تانک ،موشک.......بسازیم