سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بدهکار اصلی به بانک مرکزی کیست؟

جنجال بدهکاری دولت به بانک مرکزی و برعکس، در شب‌های گذشته به موضوعی داغ تبدیل شده و مورد اظهارنظر‌هایی از جانب مسئولان متولی این موارد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بحث بین برنامه و بودجه و بانک مرکزی بر سر بدهی های دولت دوازدهم به بانک یا برعکس بدهی های بانک مرکزی به دولت، هنوز هم ادامه دارد و این بحث دیگر دارد رنگ و بوی جدال به خود می گیرد.
 
ادعاها این طور مطرح شده است که بانک مرکزی برای تامین کالای اساسی به سازمان برنامه و بودجه کشور، بیش از 13 میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت کرده است، که این میزان ارز در بودجه از محل منابع فروش نفت میبایست تامین می شد. البته این روند نیز در فروش نفت به علت وجود تحریم ها با مشکلات و معضلات مختلفی همراه شده است که منجر به دست اندازی بانک مرکزی به منابع ارزی خود شده است. 
 
دو شب گذشته بود که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران مبنی بر بدهی دولت به بانک مرکزی به تکذیب این موضوع پرداخت و گفت: به هیچ وجه دولت به صورت مستقیم از بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه خود استقراض نکرده است. 
 
استفراضی که برای تامین کسری بودجه انجام نشده به نظر بسیاری از کارشناسان، این بار قسمتی از آن از بورس تامین شده است اما این موضوع را نفی نمی کند که بر اساس چه مفاد و بندهایی دولت به بانک مرکزی بدهکار است.
 
البته سال گذشته بانک مرکزی درخصوص بدهی های دولت به بانک مرکزی چنین می گوید که بخش عمده‌ای از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دو سال اخیر، صرفاً تغییر طبقه‌بندی مطالبات بانک مرکزی از دولت، شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و یا به واسطه اسناد به تعهد دولت بوده است که همگی به موجب قانون بوده و فاقد هرگونه آثار پولی است.
بیشتر بخوانید

موضوعی که رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از اظهار نظر همتی مبنی بر شوخی نوبخت درباره بدهی های دولت به بانک مرکزی آن را تایید می کند و عمده ترین بدهی ها به بانک مرکزی را شرکت های وابسته به دولت (شرکت های دولتی) می داند.
 
اما همتی کوتاه نمی آید و به نظر می رسد این کوتاه نیامدن به سمت اثبات استقلال بانک مرکزی بر می گردد، موضوعی که سال هاست دولت ها و بانک های مرکزی بر آن تاکید دارند. اما ماجرای 1.2 میلیارد دلار یا همان 13 میلیارد دلار بدهی ها چیست؟
 
نوبخت آن یک میلیارد و 200 میلیون دلار را حاصل فروش نفت و بازگشت ارز به بانک مرکزی و عدم تبدیل آن به ریال می داند. موضوعی که بعد از سال ها با تبدیل آن به ریال منجر به افزایش نقدینگی و تورم می شود.

دولت به بانک مرکزی بدهکار است 

بابک اسماعیلی، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: نکاتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بدهی ها مطرح کردند و در ادامه آن نیز برخی نظراتی داشتند، جای بسی تعجب و تاسف دارد که یا افراد از آشنایی با ترازنامه ها، پایه پولی و مکانیسم تبدیل ارز به ریال ندارند یا موضوع چیز دیگری است.
 
وی افزود: ساختار درآمد کشور عمدتا بر پایه رشد نقدینگی است، اگرنگاهی به ترازنامه بانک مرکزی بیاندازیم یکی از عوامل موثر بر رشد نقدینگی بر پایه پول است. مهم ترین بحث دیگری هم افزایش دارایی های خارجی است. 
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه می گوید: دو موضوع مهم اقتصاد کشور ما این روزها افزایش پایه پولی و در قبال آن نقدینگی است، دولت نفت به فروش رسانده پول آن به بانک مرکزی واریز شده است اما امکان تبدیل آن به ریال برایش وجود ندارد.
 
به همین دلیل در مواقعی بانک مرکزی مجبور به چاپ پول دست می برد و در مواقعی به خرید ارز نیز مبادرت  می کند. این را قبول نداریم که چاپ پول اتفاق نمی افتد بلکه این موضوع در حال وقوع است.

تبدیل ارزهای حاصل از فروش نفت به ریال، نقدینگی را افزایش می دهد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نمی تواند دلارهای ناشی از فروش نفت را به ریال تبدیل کند؟ می گوید: بخشی از این منابع بلوکه شده و بخشی دیگر از مسیرهای دیگری به دست بانک مرکزی می رسد. البته شما این را هم تصور کنید که تبدیل ارزهایی که زمانی نهایت 4 تا 3 هزار تومان بوده اند به  ریال آن هم در زمانی که نرخ ارز به 20 هزار تومان رسیده، تا چه منجر به رشد نقدینگی و تبعات ناشی از این موضوع می شود.
 
وی تصریح کرد: در واقع باید این موضوع را پذیرفت که دولت به بانک مرکزی بدهکار است، هر چند که این بدهی ها نیز بر اساس سیاست گذاری های نامطلوب بانک مرکزی در سال های اخیر رخ داده باشد.

بابک اسماعیلی، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان، می گوید: نکاتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بدهی ها مطرح کردند و در ادامه آن نیز برخی نظراتی داشتند، جای بسی تعجب و تاسف دارد که این افراد از آشنایی با ترازنامه ها، پایه پولی و مکانیسم تبدیل ارز به ریال کمترین فهمی ندارند و یا موضوع چیز دیگری است.

وی افزود: ساختار درآمد کشور عمدتا بر پایه رشد نقدینگی است، اگرنگاهی به ترازنامه بانک مرکزی بیاندازیم یکی از عوامل موثر بر رشد نقدینگی پایه پول است. مهم ترین بحث دیگر در این خصوص هم افزایش دارایی های خارجی است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه می گوید: دو موضوع مهم اقتصاد کشور ما این روزها افزایش پایه پولی و در مقابل آن نقدینگی است، دولت نفت به فروش رسانده و عمدتا پول آن به بانک مرکزی واریز شده است اما امکان تبدیل آن به ریال برایش وجود ندارد.

به همین دلیل در مواقعی بانک مرکزی مجبور شده است به چاپ پول دست بزند و در مواقعی نیز به خرید ارز مبادرت کند. این را قبول نداریم که چاپ پول اتفاق نیفتاده است، بلکه این موضوع در حال وقوع است.
همچنین تبدیل ارزهای حاصل از فروش نفت به ریال، نقدینگی را افزایش می دهد

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی نمی تواند دلارهای ناشی از فروش نفت را به ریال تبدیل کند؟ می گوید: بخشی از این منابع بلوکه شده و بخشی دیگر از مسیرهای دیگری به دست بانک مرکزی می رسد. البته شما این را هم تصور کنید که تبدیل ارزهایی به ریال که زمانی نهایت 4 تا 3 هزار تومان بوده اند ، آن هم در زمانی که نرخ ارز به 20 هزار تومان رسیده، تا چه اندازه منجر به رشد نقدینگی و تبعات ناشی از این موضوع می شود.

وی تصریح کرد: در واقع باید این موضوع را پذیرفت که دولت به بانک مرکزی بدهکار است، هر چند که این بدهی ها نیز بر اساس سیاست گذاری های نامطلوب بانک مرکزی در سال های اخیر رخ داده باشد.

 
بانک مرکزی در شهریور  ماه سال گذشته رقم های قابل توجهی از بدهی های دولت در به این نهاد را منتشر کرده است. 
 
بدهی دولت به بانک مرکزی از ۳۵.۴ هزار میلیارد تومان در پایان تیرماه ۱۳۹۷ به ۹۷ هزار میلیارد تومان در پایان خردادماه ۱۳۹۹ (در حدود ۶۱.۶ هزار میلیارد تومان افزایش) رسیده است.

بررسی دلایل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره مزبور بیانگر آن است که در حدود ۴۱.۴ هزار میلیارد تومان (۶۷.۲ درصد) از افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در این دوره به واسطه انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی (به میزان ۳۳.۴ هزار میلیارد تومان بابت اصل و کارمزد، از ظرفیت‌های موضوع بند (و) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و به میزان ۸ هزار میلیارد تومان، از ظرفیت‌های بند مزبور در قانون بودجه سال ۱۳۹۸) بوده است.
 
بنابراین این میزان افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی به هیچ عنوان به معنای خلق پول جدید و افزایش پایه پولی نبوده، بلکه صرفاً به موجب قوانین بودجه، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی انتقال یافته است.  
 
 افزايش بدهی دولت به بانک مرکزی که از اين محل ناشی می‌شود، به معنی افزايش پايه پولی نيست؛ چراکه در قبال افزايش اين متغير، پول جديدی به اقتصاد کشور تزريق نمیشود. به لحاظ حسابداری نيز، افزايش در بدهی دولت به بانک مرکزی ناشی از تغييرات اسناد به تعهد دولت، با افزايش ساير بدهی‌های بانک مرکزی (و به تبع آن کاهش خالص ساير اقلام بانک مرکزی) خنثی شده و از اين منظر پايه پولی متأثر نخواهد شد.  
 
حالا پس از این جنجال ها به نظر می رسد که پرداخت این بدهی ها و رفع این معضلات به دولت بعدی ارجاع داده خواهد شد و بار تورمی و تخریبی نقدینگی و کسری های بودجه نیز در دولت های بعد باید پاسخ داده شود.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
محسن
۱۷:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ بخش ازکشوردرست اداره نمیشه.بانکداری ربوی ومعتادوسارق زیاد.پول همش هدر.
محسن اعظمی
۰۲:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
دنبال بدهکار نباشید اجزای دولت از بانک مرکزی تا دولت زجر و امید دستتون توی یه کاسه است..
بسیجی.انقلابی
۰۰:۴۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.ایا.دولت.محترم.علاوه.استقرلض.از.بانک.مرکزی.از.سایر.بانکها.نیر.پول.گرفته.اگر.گرفته.مبلغ.ان.چقدر.است.ایا.تا.کنون.نسبت.به.بدهی.خود.به.بانکها.که.مستقیم.قرض.کرده.تسویه.کرده.یانه.اگر.بدهکار.هست.مبلغ.ان.چقدر.است.
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
آخرش بدهکار اصلی مردم هستند !!!
مریم
۱۵:۰۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا درباره وضعیت نابسامان ما سهامداران در بازار سرمایه هم بگویید
محمدرضا
۱۵:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت.
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
نمی دونید واقعا
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
وای خدا کنه که ی رییس جمهوری بیاد اصلاح که به داد همه مردم برسه خصوصا جان ها قشر زحمت کشه جامعه اصلا همه مردم بازنشستگان وای یهو یکی نیاد حقوق بازنشستگان رو کم کنه بگه حقوق بازنشستگان زیاده
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت به بانک مرکزی بدهکاره وای خدا حتما ی بدهی میلیاردی
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدهکار اصلی مردم هستند که با ندانم کاری یه عده به اصطلاح مسوول و مجری کار گرفتار پیچ و خم کمر شکن زندگی شدن
ناشناس
۰۹:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنظرم ارگان های مربوط باید از همین الان پیشبینی جلو خروج دولت مردان را حداقل تا هشت ماه بعد از مستقر شدن دولت جدید به منظور بررسی گندهایی مدیریتی حضرات را داشته باشند
رامینی
۰۹:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
ای کاش اعلام می کردید بدهی دولت به ربانک مرکزی بیشتر است ، یا بدهی فدراسیون فوتبال به ویلموتس؟؟؟
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدا لعنت کنه کسی رو که باعث وبانی این بدهکاری شد
شهروند
۰۸:۱۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
همیشه مردم بدهکاراصلی بی کفایتی خیانت مسئولین بوده وهستند چون اینها میروندو بدون هیچ گونه بازخواستی به ریشو کیش مردم میخندند تا بوده هیمنطور بوده و خواهد بود
ناشناس
۰۷:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا درباره آتیش بازی دیشب مقاومت توی اسرائیل چیزی ننوشتین؟
ناشناس
۰۵:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا پس از این جنجال ها به نظر می رسد که پرداخت این بدهی ها و رفع این معضلات به دولت بعدی ارجاع داده خواهد شد و بار تورمی و تخریبی نقدینگی و کسری های بودجه نیز در دولت های بعد باید پاسخ داده شود.

ای داد بیداد
ناشناس
۰۵:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
نوبخت چرا اینقدر شر ور میگه. خب دگ بدهکاره حالا یا مستقیم یا غیر مستقیم. کلا مسئولین ما خدای انکار و حاشا هستن
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
منم -_-
ناشناس
۰۱:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
یا خدا!!!!
یعنی حدودا دویست وشصت هزار میلیارد تومن نمیدونن چی شده؟؟؟؟
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا حساب دو دو تا چهارتاست بخدا کار سختی نیست،چهل و خورده ای ساله دولت ها نتونستن این ارز حاصل از فروش ثروت نفت رو مدیریت کنن! مگه نمیکن که این ارز صرف کالاهای اساسی برای اقشار ضعیف جامعه میشه،که نمیشه(منفعتش فقط برای پولدارهاست)! این ارز رو بدین جماعت مستضعف جامعه و همه چیو آزاد کنین(بنزین و گاز و کالای اساسی و ...) خود مردم بلدن مدیریتش کنن،اینهمه هم دزدی نمیشه و دزدا هم میرن خونشون.
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا چند ماه دیگه این نوبخت میره و دیگه نمیبینیمش ان شاالله
محمد
۰۷:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیانت هاش چی میشه
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بخداوند بزرگ سوگند می خورم ای ماجرا حقیقت دارد یک وام ۵ میلیون از یک بانک اوردم گفتن دو ضامن نداشتم یک ضامن بردم وام را ندادن گفتن اقساط آن شروع شده مجبور شدم اقساط را پرداخت کنم که ابرویم پیش ضامن ورود اقساط تمام شد وام را دریافت کردم
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
باز هم سنگینی بدهی ها روی دوش مردم
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد کارمندان و حقوق بگیران دولت خیلی زیاد است .
اسراف و ولخرجی و زد و بند هم در اداره جات دولتی زیاد است .
این موارد سر و سامان پیدا کند ، خرج دولت کنترل میشود .
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پولاااارو معلوم نیست چیکار میکنن
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
چیکار می کنن؟
معلومه تو اتریش برا دختراشون ویلا میخرن
یکی مثل من هم پول کرایه خونه را نداره باید شرمنده زن و بچش بشه
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
می بران آن طرف آب برای روز مبادا ....که البته آن روز هم معلوم نیست چه بشه زنده باشن یا نه و...
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
از این جیب به اون جیب میکنن
سخت نگیرید
مملکتم مشکلی نداره¡¡¡¡¡¡¡
شهروند
۰۸:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلوم بردن و خوردن و یه ابم روش و مردم موندن و کلی استقراض و تورم و گرونی
hooman
۱۰:۰۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب معلومه گفتن نداره این .هرکدوم ازاعضای خانواده ماشین خونه باشگاه تفریع دانشگاه مفت .دنبال عشق وحال پارتی وو
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بدهکار اصلی مدم هستند،با ابتکار شون
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کشور افتاده دست یه مشت دزد
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا این آخر کاری باید فعالیت های دولت رو محدود بکنند. مردم دیگه یافت ندارند کالا ها بیشتر از این افزایش قیمت داشته باشه.