به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی گفت: پیش بینیها حاکی از حمل و نقل دریایی حدود ۱۲ میلیارد تن کالا در سال ۲۰۲۱ است؛ این درحالی است که ظرفیت ناوگان حمل و نقل کالا در جهان رقمی بالغ بر دو میلیارد تن است؛ بنابراین برای سهیم شدن در این بازار لازم است برنامه ریزی صورت گیرد.
مدرس خیابانی با اشاره به کاهش نسبی عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی سال ۹۹ افزود: یکی از دلایل کاهش حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۹ شیوع ویروس کرونا و محدودیتهای ایجاد شده برای بخش کانتینری در مسیر چین بود.
او ادامه داد: خوشبختانه از بحران سال ۹۹ عبور کردهایم و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ با تلاش کل گروه به افقهای جدیدی در حمل و نقل کالا دست یابیم.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: بخش حمل فله در سال گذشته از ثبات برخوردار شد؛ اگرچه نسبت به سال ۹۸ با کاهش نسبی عملکرد مواجه بودیم؛ موضوع مهم در این بخش ایجاد نگرشی است که در آن مشتری به عنوان شریک تجاری مورد توجه قرار گیرد؛ جذب، وابستگی و پایبندی مشتری به شرکت باید مورد اهمیت باشد به گونهای که مشتری تنها در شرایط تنگنا به ما رجوع نکند بلکه در هر زمانی مشتری ناوگان ملی باشد.
او همچنین درباره کشتیرانی دریای خزر گفت: در حوزه کشتیرانی دریای خزر توقع از مدیریت و اعضاء هیئت مدیره این است که ارتباط با مشتریان و پایبندی آنها به این شرکت را اساساً متحول کنند.
مدیرعامل کشتیرانی با تقسیم شرکتهای گروه کشتیرانی به دو بخش مأموریت محور و درآمد محور، یادآور شد: کشتیرانی دارای ۹ شرکت مأموریت محور و هشت شرکت درآمد محور است و توقع میرود که شرکتهای مأموریت محور بتوانند خارج از گروه کشتیرانی نیز برای خود درآمد کسب کنند.
این مقام مسئول با اشاره به تدوین سند راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴؛ اظهار کرد: این سند با نگاهی به سند چشم انداز ایران ۱۴۰۴ و عملاً بر مبنای اسناد بالادستی تهیه شده است.
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تبیین هدف و مبانی تدوین سند استراتژیک در چهار بخش مالی و سرمایه گذاری، بازار و مشتری مداری، عملیات و ناوگان و منابع انسانی و ساختار، بر توسعه تفکر راهبردی در گروه و اتصال برنامه و بودجه و توجه به مدیریت هزینهها و درآمدها تأکید کرد.
او با اشاره به اهمیت ارتباط با نمایندگان و فورواردرها، بر تشریک مساعی با آنها به عنوان شرکای تجاری تأکید کرد و گفت: بر اساس برنامه راهبردی باید رضایتمندی همه ذی نفعان اعم از کارکنان، مدیران، سهامداران، مشتریان، تامین کنندگان، محیط زیست، دولت و ... مورد توجه قرار گیرد.
این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس این نقشه راهبردی باید در پایان سال ۱۴۰۰ به رقم ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جابهجایی کالا دست پیدا کنیم که به معنای رشد ۴۵ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ است.
به گفته مدرس خیابانی، براساس نقشه راهبردی کشتیرانی، در سال ۱۴۰۰ تعداد کشتیهای ناوگان کشتیرانی به ۱۳۴ فروند میرسد؛ بنابراین لازم است در بازسازی، نوسازی، تعویض و جا به جایی ناوگان شرکت گامهای اساسی برداشته شود.
او دیگر موضوع مهم در افق ۱۴۰۴ را تلاش برای ورود شرکتهای عملیاتی به بورس اعلام کرد و در ادامه اظهارات خود به روندها در حوزه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: مهمترین انتظارات از حوزه فناوری اطلاعات پیگیری و نظارت بر ایجاد، توسعه و ارتقاء سامانههای یکپارچه فناوری اطلاعات در گروه کشتیرانی در جهت بهینه سازی عملیات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و نیل به هدف سازمان دیجیتال است؛ البته مدیران شرکتها هم باید در خصوص سامانههای ایجاد شده حمایت و همراهی داشته باشند.
انتهای پیام/