سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بررسی اختلاف اخیر دولت و شورای نگهبان/ آیا مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان مخالف قانون اساسی است؟

مصوبه جدید شورای نگهبان درباره شرایط نامزد‌های انتخاباتی مخالفت دولتی‌ها را درپی داشته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، دو هفته پیش بود که شورای نگهبان با ابلاغ مصوبه‌ای درباره تعیین شرایط ثبت‌نام داوطلبانِ ریاست‌جمهوری به وزارت کشور عملا شرایط جدیدی را برای نام‌نویسی  در انتخابات ۱۴۰۰ تعیین کرد؛ مصوبه‌ای که موجب اختلاف میان دولتی‌ها و شورای نگهبانی‌ها شد.

دولتی‌ها چه می‌گویند؟

دولتی‌ها معتقدند مصوبه شورای نگهبان در دقیقه ۹۰ مخالف قانون اساسی است و وضع قوانین بر عهده مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان جایگاه نظارت بر اجرای درست قوانین توسط مرجع اجرایی را دارد. در همین راستا حجت‌‎الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مقام ریاست‌جمهوری در واکنش به مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس «جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود» عمل نماید.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور، طی نامه‌ای در ۷ بند تفسیر حقوقی خود را از این مصوبه ارائه کرد. این نامه صلاحیت وضع معیار‌های نوعی یا قانون‌گذاری را بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، صرفا وظایف مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

همچنین «لعیا جنیدی» معاون حقوقی ریاست جمهوری در یادداشتی درباره این موضوع نوشت: تاکنون شورای نگهبان و وزارت کشور برای احراز شرایط داوطلبان و برگزاری انتخابات، قانون اساسی کشور از جمله اصل (۱۱۵) آن و قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب مجلس را دست کم به طور رسمی ملاک عمل قرار داده‌اند که این امر خود دلالت بر عرف و رویه مستقر حقوق اساسی و لزوم التفات و اهتمام به آن را دارد.

وزارت کشور باید وظایف اجرایی خود در زمینه انتخابات ریاست جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به آن‌ها انجام دهد و تغییر رژیم حقوقی قابل اعمال بر انتخابات بدون تغییر قوانین قابل اعمال متصور نیست. معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

اما عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان نظر دیگری داشت. او که در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان حاضر شده بود با اشاره به مصوبه اخیر این شورا تاکید کرد: «ما در وزارت کشور برای همکاری با شورای نگهبان، مدارکی که شورای نگهبان اعلام کرده را از داوطلبان دریافت خواهیم کرد، البته صداوسیما و رسانه‌ها باید کمک کنند که موارد این مدارک به داوطلبان منتقل شود تا داوطلبان این مدارک را همراه خود داشته باشند، البته معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم در حال بررسی موضوع است، ولی قطعا ما با شورای نگهبان همکاری خواهیم کرد.»

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر در انتخابات به شورای نگهبان و وزارت کشور در روند اجرا و نظارت کمک می‌کنند، بیان کرد: تاکید ما بر اجرای قانون و برگزاری انتخاباتی سالم است و ما هیچ مشکلی با ناظران استانی شورای نگهبان نداریم. این اظهار نظر او در حالی بود که که روز یکشنبه با حضور در جمع خبرنگاران، علاوه بر وارد کردن انتقاد‌هایی به مصوبه شورای نگهبان گفته بود که منتظر نظر تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری خواهد ماند.


علی ربیعی چهره دولتی دیگری بود که درباره مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: این موضوع در جلسه یکشنبه هیات دولت، مطرح و به طور مبسوط پیرامون آن بحث‌های حقوقی و اجرایی انجام شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه به نظر اعضای دولت، این نامه شورای نگهبان، تحدید قانون اساسی است، ادامه داد: همچنین از نظر ابلاغ قانون نیز، روال مشخص‌شده در قانون اساسی، طی نشده است و هرگونه تغییر روند دراین خصوص، نیازمند تغییر قوانین انتخابات است.

به نظر می‌رسد با دستور روحانی مبنی بر عدم اجرای مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان موضع دولتی‌ها نسبت به اجرای این مصوبه کاملا روشن شده است.

مصوبه شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست‌جمهوری قانون‌گذاری نیست!

آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در سخنانی درباره مصوبه اخیر این شورا اظهار نظر کرد و تعیین شرط سنی برای انتخابات ریاست‌جمهوری از حداقل ۴۰ سال تا حداکثر ۷۵ سال را خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست. او همچنین تاکید کرد که این مصوبه باعث می‌شود از ثبت‌نام‌های بی‌حد و حصر جلوگیری شود. جنتی همچنین در این همایش که وزیر کشور هم حاضر بود خطاب به او تاکید کرد: ما با وزارت کشور همکاری خوبی داریم و امیدواریم این مصوبه اخیر شورای نگهبان که برای ساماندهی ثبت‌نام‌ها وضع شده را به درستی اجرا کنید.


سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیرشورای نگهبان هم درباره شرایط جدید ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری و مصوبه این شورا گفت: تصور بعضی‌ها این است که این مصوبه عجولانه و برای شب انتخابات بوده است؛ در حالی که این مسأله یک دور در سال ۱۳۹۲ در شورای نگهبان بحث شد و در خصوص معیار‌ها و شرایط رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری نظراتی داده شد و در سال ۱۳۹۵ هم با ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب که در جزء (۵) بند (۱۰) «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» بر عهده شورای نگهبان قرار داده شد.

او با تأکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان موظف به اعلام معیار‌ها و شرایط شده است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶ این کار انجام و اعلام عمومی شد. در یک سال گذشته نیز مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اصلاح قانون انتخابات ارائه داد و به این موضوعاتی که در مصوبه اخیر شورای نگهبان اشاره شده پرداخته بود، اما با توجه به اینکه این مصوبه به سرانجام نرسید و بر اساس نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام باید «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» توسط شورای نگهبان انجام می‌شد، شورای نگهبان به همین دلیل همان مصوبه ۱۳۹۶ را در ۴ بند مجدد مورد بررسی قرار داد و تقریباً همان چیز‌هایی که در مجلس بررسی شده بود را در این مصوبه لحاظ کرد، بنابراین این‌ها چیز جدیدی نیست.

قائم مقام دبیرشورای نگهبان با بیان اینکه بعضی‌ها انتقاد کرده‌اند شورای نگهبان قانون‌گذاری کرده است تأکید کرد: اولاً این موضوع قانون‌گذاری نیست؛ چرا که در سیستم حقوقی هنجار‌های الزام‌آور فقط قانون مجلس نیست، بلکه هنجار‌های الزام‌آور بسیار متعدد است. مثلا مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر مصوبه‌ای داشته باشد و تشریفات قانونی را طی کرده باشد بر اساسی قانون اساسی باید به آن توجه شود و قطعاً الزام‌آور است و به معنای مصطلح نیز مصوبه مجمع قانون هم نیست.

وی ادامه داد: آیین‌نامه‌ای هم که دولت می‌نویسد اگر شرایط قانونی داشته باشد الزام‌آور است و همه باید از آن تبعیت کنند، اما این آیین‌نامه قانون نیست؛ بنابراین این حرف دقیقی نیست که گفته می‌شود این مصوبه قانون‌گذاری است یا خیر.

عباسعلی کدخدایی هم در توئیتی نسبت به دستور حسن روحانی به وزارت کشور واکنش نشان داد و نوشت: «مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرائط ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست. بدیهی است کسانی از نظر این شورا ثبت نام کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت نام ارائه کرده باشند.»

این که در نهایت در این دوره از ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری طبق قانون موجود عمل می‌شود یا مصوبه جدید شورای نگهبان لحاظ می‌گردد مشخص نیست، اما به هر حال از نظر قانونی دست بالاتر را شورای نگهبان دارد و چنانچه وزارت کشور اقدام به نام‌نویسی افرادی کند که شرایط تعیین‌شده ازسوی شورای نگهبان را نداشته باشند، در نهایت شورای نگهبان می‌تواند آنان را ردصلاحیت کند.

انتهای پیام/

امین پاکزاد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب حالا اینجا وظیفه مجلس است که بیاید وسط و بدون کاغذ بازی و اتلاف وقت و نیز اتلاف بیت المال، این پیشنهاد خوب شورای نگهبان را در عرض یک ساعت یا نیم روز یا در عرض یک روز آن را تصویب کند. لازم نیست که در هر چیزی لقمه را دور سرتان بچرخانید.
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مصوبه قانون نیست
مصطفی
۱۴:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر شورای نگهبان و مرگ بر دشمنان ولایت فقیه و مرگ برخورندگان بیت المال و افراد ناشایست و فاقد صلاحیت
m
۱۴:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نظر دادن بدون سواد و معلومات ممنوع! اگر همین شورای نگهبان نبود مجلس قبل که برجام رو در عرض 2 ساعت تصویب کرد، FATF هم در عرض 20 دقیقه تصویب می کرد و کلا مملکت رو با نون اضافه تقدیم غربی ها می کردند. جالب هست که فقط نزدیک انتخابات که می شود این شورای نگهبان خیلی به آقایون فشار می آورد، بقیه سال که کلی از خرابکاری های مجلس را رفع می کند و ... هیچ مشکلی ندارند، فقط نزدیک انتخابات که می شود چون می دانند در طی 8 سال چه تخلفاتی کرده اند، نگران هستند که یهو تایید نشوند. اون وقت شروع می کنند از شرق و غرب به کوبیدن شورای نگهبان و قانون اساسی.
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
این شورای نگهبان هم شده همه کاره حکومت هر کاری یا هر قانونی دوست داره به نفع خودشون تصویب میکنن مجلس میخوایید حذف کنیم شما تصمیم بگیرید
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صد در صد مثل تمام این چهل و چند سال گذشته شورای پاسبان مغایر قانون اساسی عمل کرده است.
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا اشخاصی که قبلا در انتخابات شرکت کرده اند ورای نیاورده اند دوباره در انتخابات شرکت می کنند آیا ایران به این بزرگی غیر از اینها کسی رو نداره الان ک فرد عادی هم می تونه با نگاه به اسامی ثبت نام کنندگان بفهمه کی تاییدصلاحیت وکی رد صلاحیت میشه.
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر انتخابات مهندسی شده نیست پس چطور یک ساله که کدخدایی میاد میگه رد صلاحیت شده های قبلی نیان بعدشم میاد میگه که ما خودمونم نمی دونیم
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چنین محدودیتی اولاً بی‌انصافی است دوماً الزامی ندارد، تنها چیزی که الزام‌آور است قانون تصویب شده توسط مجلس شورای اسلامی است، بقیه‌ی موارد، جنبه‌ی توصیه دارد نه الزام. فرضاً یک کاندید با سن 39 سال که بسیار هم در کار خود متخصص و کاربلد است برای ثبت‌نام در انتخابات بیاید، صرفاً چون سن زیر 40 سال دارد رد می‌شود؛ این عین بی‌عدالتی است. روال فعلی بهترین روال است، ثبت‌نام افراد متفرقه به انتخابات آسیبی نمی‌زند که نیاز به وضع محدودیت داشته باشد، نهایتاً شورای نگهبان موقع تایید صلاحیت، این افراد متفرقه را رد می‌کند ولی کسی که با 39 سال سن ولی کاربلد و باتجربه ثبت‌نام کرده، حقش تایید صلاحیت است نه اینکه به خاطر سن رد شود.
لطفاً قوانین کشور را اجرا کنید، اگر با این وضع باشد هر سازمانی برای خودش مصوبه صادر می‌کند و می‌گوید الزام‌آور است.
فرضاً کارگروه مصادیق مجرمانه مصوبه تصویب می‌کند که بی‌حجاب بودن یک خانم در تصویر موجود در وبسایتی، باید به فیلتر شدن سایت منجر شود؛ حال آنکه وظیفه‌ی تعیین مصادیق بر عهده‌ی قانون است و این کارگروه صرفاً وظیفه‌ی اجرای قانون را برعهده دارد ولاغیر
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان با تایید صلاحیت روحانی به مردم خیانت کرد
جعفر
۱۳:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صلاحیت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی را شورای نگهبان تایید کرد.
هاشمی دلار 10تومانی تحویل گرفت ۱۰۰تحویل داد
خاتمی دلار ۱۰۰تحویل گرفت ۱۲۰۰تحویل داد
احمدی نژاد ۱۲۰۰تحویل گرفت ۳۱۰۰تحویل داد
روحانی ۳۱۰۰تحویل گرفت ۳۰۰۰۰واقعی تحویل می دهد
مردم هم که هیچ. آیا شورای نگهبان کارآمد است!؟
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیر
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
جالبه تو این مقایسه بدترین دوران،دوران اصلاحات بوده که دلار دوازده برابر شده،بعد دوران رفسنجانی و روحانی که دلار ده برابر شده و بهترین آمارو دوران احمدی نژاد داشته که دلار سه برابر شده.ولی به خاطر پروپاگاندو رسانه ای و دوران اصلاحات از نظر بعضیها بهترین دوران اقتصادی بوده و دوران احمدی نژاد بدترین دوران.یعنی چهل درصدی که تو سال 88 طرفدار جبهه اصلاحات بودن وداشتن خودشونو به آب و آتیش میزدن تا دولتو از دست احمدی نژاد که ارزش پول ملی کشور تو دورانش سه برابر کمتر شده بود (البته این نکته که بخش زیادی از افزایش قیمت دلار تو دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد بود و تو دوره اول دلار تقریبا همون نرخ 1200 بود) دربیارن به دست کسی بسپارن که دلار تو دورانشون 12 برابر شد.این اصلا مغلطه نیست چون دوران هاشمی و روحانی هم به عنوان همفکرای خاتمی همین اوضاع تو کشور برقرار شد.انگار برای بعضی ها دو دوتا چهار تا نمیشه.من نمیدونم بعضی از مردم چجوری به مرام و مسلک این جماعت اعتماد کردن.هرچند تو زمونه ای که همه چیزو رسانه ها تعیین میکنن قبول کلاه بزرگی مثل اصلاحات از طرف مردم چیز عجیبی نیست.کلاهی که احتمالا هشت سال دیگه هم با حرف های نخ نما مثل دیوارکشی و آزادی بیان سر مردم میره
احمدی
۱۳:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا شورای نگهبان مظلوم واقع شده هر کی از راه میرسه یه طعنه بهش میزنه در واقع این حق هست که همیشه مظلومه در سایه فریب خوردگی ما از یه عده نامزد افراطی قنون شکن
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است؟تو این چند روزه با سیرکی که جلوی وزارت کشور راه افتاده کاملا مشخصه این قانون خوب بوده یا بد.
مهدی قاسمی
۱۳:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان تنها انطباق یا عدم انطباق مصوبات و انتخابات را با قانون اساسی و شرع بررسی می کند نه اینکه در حوزه قانون اساسی، قانون گذاری کند یا در حوزه شرع، تشریع نماید. بهتر بود شورای نگهبان این کار خود را بر طی یک نظریه تفسیری نسبت به اصل 115 قانون اساسی انجام می داد.
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
انتخابات یک مساله ساده ومعمولی نیست وبرای مردم حساسیت های گاهی بی نظیری دارد وبخاطر انتخابات گاهی کشوری مثل مصر یا ترکیه وغیره مورد کودتا قرارمی گیرند ودرایران هم فتنه پشت فتنه مانند فتنه ۷۸، ۸۸ و۹۸ که مستقیم یا غیرمستقیم ریشه درانتخابات دارد اتفاق می افتد بنابراین مصوبه به نتیجه نرسیده مجلس و دخالت مستقیم حاکمیت درقانونگذاری وسیکل معیوب تصمیم گیریهای ودخالت های سیاسی درکارهم با برچسب های تغییر خودمختارقانون وعجله درکار تغییرقانون باعث شد شرایط نامناسبی درکشور ایجاد شود واگرمسئولان این مساله را از ریشه حل نکنند وهرکس فقط خودش نظربدهد این مساله بهترین بهانه را به دست مخالفان نظام وبازندگان انتخاباتی خواهد داد تا کشور رابه آشوب بکشانند واین که شورای نگهبان مرتب توضیح بدهد برای مردم قابل قبول نیست و دستور رهبری هم مطاع و قابل اجراست ولی این مساله بایداز کانال حقوقی خودش حل وفصل شود وهیچ کس باهرپُست ومقام نمی تواند فوق قانون عمل کند زیرا این کار شاید درمقطعی گره گشا باشد ولی قانون فقط یک چیز مشخص وبدون شائبه است وتحمیل تفاسیر برقانون نقض قانون است بنابراین هم مجلس وهم دولت وهم ستاد انتخاباتی وهم شورای نگهبان وهم رهبری باید به قانون قبلی رجوع کنند وبعدازاتمام انتخابات دراولین فرصت قانون گذاران دست به کارشوند واگر تغییراتی اعمال شد ازطریق مصوبات همه جانبه وحتی رفراندم عمومی مساله برای همیشه حل وفصل شود گرچه مسئولان توجه ندارند که تغییرات قانونی وتفاوت فاحش قوانین قبلی با قوانین جدید یک ضربه معنوی بزرگی رابه قانون و حیثیت کشور می زند ومردم فکرمی کنند بازیچه شده اند و درقوانین،همه جوانب مادی ومعنوی باید سنجیده شود وساده انگاری مساله کاربی نهایت خطرناکی است که باعث افزایش ایده های ضد کشوری وضدحاکمیتی ودرنتیجه قطورشدن جبهه منافقان ودشمنان داخلی وبه تبع آن دشمن خارجی می شود یعنی مساله انتخابات باهیچ مساله ای درقانون قابل قیاس نیست وامروز وقتی ناهماهنگی بین دولت وشورای نگهبان اتفاق افتاده باید مجریان انتخاباتی به قوانین قبل از سال ۹۲ مراجعه کنند تا وضع بدترازاینی که هست نشودو رئیس جمهور هم ورود قانونی موجه ولی باتاخیر زیاد و بدجا درمساله انتخابات داشتند وبه عواقب وبازخورد رفتارخود بین مردم زیادتوجه نکردند.به هرجهت برای این رفتاردوگانه باید فکراساسی کرد ونباید برای برخی معاندین بهانه ساخت بعبارتی برگشت اولیه درثبت نام انتخابات به قانون قبلی پیامدش برگشت به قوانین سابق درتمام مراحل انتخابات است واگرغیرازاین کاری صورت گیرد مانند آتش به بنزین گرفتن کشور را به انفجار می کشاندیا مقدمات فتنه های آینده را پایه گذاری می کند.مسئولان درتصمیمات باید همه جانبه نگرباشند و با دست خود خودشان را ترور نکنند این که نمی شود کشورداری که دریک مساله ساده قانونی ، رهبر وریاست جمهوری ومجلس وشورای نگهبان ودولت و وزارت کشور هرکدام موضع ویژه داشته باشند چرا برخی ها نمی خواهند اشتباه رابپذیرند وراه را اصلاح کنند و به اشتباه خود متمم وتبصره اضافه می کنند کارحقوقی وقانونی متخصص خودش را می خواهد وهمه حقوقدانان کارکشته ومجرب می دانند که درقانون هیچ احدی باهیچ قدرتی نمی تواند دخالت کند واگر دخالت کرد این باعث می شود آن ماده یا تبصره قانونی به ضدقانون وبه آفت امنیت ملی کشور تبدیل شود و اگرهمه پیچ ها دست همه باشد پیچ قانون فقط در دست قانون است و احدالناسی نمی تواند ازقانون چیزی کم کند یا چیزی اضافه کند وکسانیکه درقانونگذاری تخصصی ندارند اصلاً نباید به مفادقانون نزدیک شوند یا تغییری ایجادکنند زیرا قانون تغییربردارنیست یعنی خشت اول چون نهد معمارکج تا ثریا می رود دیوارکج.بنابراین در قانون معضلات راباید کامل حذف نمود و ازنو قانون ساخت آن هم درچارچوب رضایت ورفراندم ملی وچون قانونگذاری یک کارملی است بانظر شخصی نمی توان به یک ملت توهین کرد وقانون راتغییر داد اینگونه مدیریت کردن کشور بذر دشمنی وکینه را گسترده می سازد وهمه وحدت وتعلقات ملی مردم نسبت به هم را نابود می کند وهمیشه کارها راباید ازراه اصولی آن انجام داد واینهمه برای مردم توضیح وطول وتفسیرنداد که کارغلط ، غلط است وتوجیه آن عذربدترازگناه است و ندانستن عیب نیست نپرسیدن ومتوجه نبودن عیب بزرگ ونابخشودنیست.
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
شرمنده منفی دادم چون یه مقاله کامل نوشتی
عزیز جان کامنت، خلاصه باید باشه نه یه مقاله کامل.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
بازیه سیاسی
علیاری
۱۲:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
استغفرالله مگر می شود آقایان جنتی ، خاتمی و دیگر اعضای محترم شورای نگهبان حرفی بزنند و یا عمل انجام دهند که خلاف قانون اساسی باشد
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگه تیکه انداختی که موافقم و گرنه مخالف
مصطفی
۱۴:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه پس چپها و ضد انقلاب کار خلاف قانون میکنند
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
صد در صد خلاف قانون اساسی است
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
رئیس جمهور اگه راست میگه وظایف قانونی خودش رو انجام بده نه اینکه به خاطر قدرت کشور رو به آشوب بکشونه .
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر انتخابات پرشور میخوان نامزد مورد قبول مردم رو تایید کنین
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کجایی دوست عزیز. شهرداریها از همین راه در سطح کشور. با شرکتهای صوری دلالی خیلی. بیش از انچه که. میگویید ،،، به کجا کشیده شده اند ؟... خدا وند. این پولهای حرام را میبیند. که کرونا را و ... هم ؟
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه شهر هِرته
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تفسیر قانون اساسی طبق قانون اساسی با شورای نگهبان قانون اساسی است. این کارهای دولت خلاف قانون اساسی است و سیاسی کاریست برای این جوانان و نسل های جدید که نمی دانند انجام می شود.
رضا
۱۱:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ،منی که با ۵۸ سال سن و۳۵ سال خدمت در آموزش وپرورش با کل پس انداز ووام و،،،فقط در این زمان میتوانم یک قبر برای خودم بخرم وخریدن خانه جزو،آرزوهای محال شده است ،دیگر چه فرقی میکند،،که. شورای نگهبان قانون وضع میکند یا نمیکند،ویا اینکه ریس جمهور چه نظری دارد،،وچه میگوید
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چرا باید انتخاب مردم بیفته دست چند نفر شورای نگهبان
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هرکسی رو انگار خودشون بخوان فقط تایید می کنن نظر مردم براشون متاسفانه مهم نیست
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
طبق قانونی که مردم تایید کردند . شما مخالفی دلیل بر رد قانون نیست
کامبیز
۱۲:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
چی میگی مگه اونا چیکار کردن جز اینکه قانونو به دولت ابلاغ میکنن شورای نگهبان شورایی کاملا به نفع جمهوریت و به صلاح مردمه چرا نقدر قانون گریز شدیم هرجا قانون و مردان قانون خواستند قانون اجرا بشه بوقچی های یه عده نامزدهای افراطی وارد میدان میشن و الکی شلوغش میکنن
میثم
۱۳:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا یه فرد واقعا اصلح بر اساس سابقه‌ای که در دست شورای نگهبان بیاد برای ریاست جمهوری
رسول
۱۳:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
این چه حرفی هست؟یعنی شورای نگهبان جای شما انتخاب میکند؟ عقل حکم میکند تو یک شرکت کوچک هم که میخواهند استخدام بکنند گزینش داشته باشند که افراد بی صلاحیت وارد نشوند چه برسد به یک کشور
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا همینه شورای نگهبان با قلدری میگه کی بیاد و کی نیاد و نظر مردم هم اصلا براش مهم نیست
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام صبح بخیر
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سوال چطور بعضی از کاندید ها تایید نمی شوند ولی معاون هستن، مدیر هستن، و.....؟؟؟
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ریاست جمهوری رو با معاونت و مدیر مقایسه میکنی؟؟؟!!!!!
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مصوبه شورای نگهبان کاملا درست است دیگه هر کی ازراه مبرسید نمیامد ثبت نام کنه....که مضحکه خاص عام باشیم ماتوروستا مون یه بنده خدایی بود سواد ابتدایی زورکی داشت هرسال راه میافتاد میرفت تهران ریاست جمهوری ثبت نام میکرد اما امسال دیگه کرونا امونش نداد... اگرنه میرفت براثبت نام.....خدا رحمتش کنه.
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل روز روشنه ،
به لحاظ حقوق که کار شورای نگهبان خلاف قانون اساسی کشوره

عدم احراز صلاحیت ها مخصوصا در افراد نخبه و توانمند بدون دلیل هم از اشتباهات شورای نگهبانه

اگر نگاهی به انتخابات گذشته بیاندازیم و افرادی که ثبت نام کردند و افرادی که تایید صلاحیت شدند رو ببینیم متوجه میشویم که نقدهای بسیاری بر شورای نگهبان وارده
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر کس ردصلاحیت میشه وقتی پیامک ردصلاحیت براش ارسال میشه داخل پیامک دلیلش رو هم می‌نویسن خب اگه کسی ادعا داره که الکی ردصلاحیت شده اگه راست میگه اول پیامکی که براش ارسال شده رو برای عمون منتشر کنه
میثم
۱۳:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تصمیم شورای نگهبان بر اساس سابقه فرد و برخی معیارهاست. پس اگر اینطوره شورا نگهبان باید بیاد سابقه افرادی که رد صلاحیت شده رو فاش کنه تا نقدی روش نباشه؟
رسول
۱۳:۱۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
نخبه؟کدوم نخبه خدا خیرت بدهد یک پیر مرد کفن پوش یا افرادی که برای تفریح و خنده میروند ثبت نام میکنند نخبه اند؟!! ما تو یک کشور با فرهنگی زندگی میکنیم این حرفها را نزنید
محسن
۱۷:۵۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
اقای محترم شما که نظر می دهید واقعا حقوق دان هستید.چرا به خودمان مراجعه نمی کنیم که هنگام رای دادن بر اساس صلاحیت افراد گزینش نمی کنیم .چرا گناه خودمان را به شورای نگهبان نسبت می دهیم.اگر مسلمان هستیم .که واویلا .وگرنه ازاد مرد باشیم .وگناه خودمان قبول کنیم.
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کدخدایی چی کارست که به یکی بگه نیا
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان بهتر کار رو کرده،یعنی چی که هر کسی دلش خواست بر ثبت نام کنه،همینطوری که ۸ ساله وقت و سرمایه این مردم رو به هدر دادن،تا یکی هم میاد کار ها رو درست کنه خادمین!ملت ناراحت میشن!
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشورای نگهبان تفسیرقانون هست واطلاعیه شورای نگبان درحقیقت تفسیروتوضیح مصایق رجل سیاسی هست .این خیلی روشن هست وتفسیررجل فقط درصلاحیت شورای نگهبان هست.پس این قانون گزاری نیست.تفسیرقانون هست که تابحال انجام نشده بودمتاسفانه
مهدی
۱۰:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وظیفه شورای نگهبان طبق قانون نظارت بر انتخابات است نه تایید صلاحیت با آنان است نه دخالت در اجرا
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از اهداف مخالفت دولت روحانی با شرایط لازم برای ثبت نامها این است که با ثبت نام دلقکها و گرفتن خنده زورکی از مردم حواس آنها را از افتضاحات 8 ساله خودش پرت کند!
حقگو
۱۱:۲۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاضرم با مدرک وسند اثبات کنم دولت روحانی مصوبات قانونی فرهنگی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به امضای خود روحانی رسیده است را اجرا نکرده است انوقت حرف از قانون میزنند ؟ به راحتی مصوبات ان شورا در فضای مجازی وجود دارد و هرکسی میتواند قضاوت کند چند درصد از پول های وزارت ارشاد خرج این اهداف شده یا در حمایت از اهداف ضد انقلاب هزینه شده است ؟ نه تنها دولت شهرداری ها هم از این قوانین سرپیجی میکنند وبعضا از هنرمندان فاسد و ضد انقلاب حمایت میکنند. کجاست گوش شنوا ؟کجاست چشم بینا ؟ با بودجه خودمان بر علیه ملت خودمان تهاجم فرهنگی میکنیم.
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این رویه ای که شورای نگهبان برای یک دست کردن مسئولان مورد نظر خود در پیش گرفته در طولانی مدت به ضرر کل سیستم خواهد بود.البته این مجلس که با شورای نگهبان هماهنگ هست کافی بود چند وقت پیش در مجلس ارایه می شد تا سریعا خواسته شان قانونی شود.
میثم
۱۳:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
کار شورا‌نگهبان بر اساس سابقس. پس حتما اون افرادی که رد صلاحیت شدن سابقه خوبی نداشتن...:)
موسی
۱۰:۰۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
متاسفانه کشور ما و نظام سیاسی آن به سمتی رفته و می رود که در آن تکلیف هیچ کس مشخص نیست رئیس قوه قضائیه حرف از حل مشکل آب کشاورزان و عدم تعطیلی کارخانه ها می زند رئیس جمهور دنبال حقوق شهروندی است نمایندگان مجلس به دنبال گرفتن فلان و بهمان امتیاز برای شهر و روستای خودشان هستند و شورای نگهبان قانونگذاری می کند
بنی صدر که می شود خائن و با چادر زنانه فرار می کند. میرحسین موسوی در حصر خانگی است. رفسنجانی و خاتمی مغضوب نظام و صدا وسیما بوده و هستند. احمدی نژاد هم شده رئیس فعلی اپوزسیون داخلی نظام. روحانی هم که عامل همه مشکلات است و زمزمه خیانت او به نظام شنیده می شود. پس این گزینش شورای نگهبان کی نتیجه درستی داده است ؟ آیا این سیستم نیاز به اصلاح ندارد؟؟
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی درست فرمایش فرمودی شما، اما اصل مطلب این نیست که همه این تشکیلات برای انتخاب فرد صالح باشد!! بلکه برای این است که همه بدانند اگر با ما نباشند، یا چیزی بگویند خارج از خواسته ما، حذف خواهند شد!! همین، تا به امروز هم جواب داده است!!!!!!
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشکل شورای نگهبان نیست مشکل بعضی از ما مردم هستیم که عاقلانه تصمیم نمی گیریم بلکه گوشمان به دهان سلبریتی و شعارهای نادرست و بعضا احمقانه است و...نهایتا این می شود.
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینا خیانت کار مردم چرا رای دادن
کامبیز
۱۳:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مشکل شورای نگهبان نیست که بعضیا تا به قدرت میرسن پشت به قانون میکنن و فساد ایجاد میکنن مشکل از خود خانواده و تربیت خانوادگی هاست که از قران و خدا فاصله گرفتیم شورای نکهبان نگهبان تک تک افراد نیست جناب
رسول
۱۳:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
وظیفه ما درست انتخاب کردن است کسی که با ارزش های انقلاب و اصول مخالفت کند و بخواهد کشور را به بیگانه بفروشد نمیتواند به اهدافش برسد.مگر شورای نگهبان جز بررسی دزد نبودن وسوئ سابقه نداشتن کار دیگه ای میکند یا مثلا ثبت نام کنندها رو ضمانت میکنه؟
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
توضیحات آقای ره پیک مبین قانونی بودن اقدام اخیر شورای نگهبان است !
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظرمن این برنامه شورای نگهبان برای این بوده که رقبای اصولگرایان روکم کنه تاحتما رای بیارن
خخخ
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر من مشکل همین کلمه رجال لعنتیه
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هر قانونی یک شبه و بدون اطلاع بقیه وضع بشه خلاف همه چیزه
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
هدف دولت اینست که این پالایش اولیه حذف شود و هر کس با بیل و کلنگ و کفن و.....آمد ثبت نام کنند بعد که رد صلاحیت شدند دو باره توی بوق و کرنا کنند که ای داد و ای هوار رد صلاحیت گسترده شد!!!! این نقشه های نخ نمای اصلاح طلبان دیگر فایده‌ای ندارد......
سینا
۰۹:۴۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مثل اینه که بگیم ستاد کرونا حق نداره قانونی وضع کنه چون قانونگذاری کار مجلسه! این حرف خنده دار نیست؟
هر کسی در حیطه ی وظایفش میتونه دستورالعمل یا ضوابط رو تغییر بده همونکاری که شورای نگهبان انجام داد، این وسط روحانی برای اینکه خودی نشون بده باهاش مخالفت کرد
مهدی
۱۰:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
ستاد کرونا هم اگر قانونی میدهد طبق قانونی است که قبلا مجلس تصویب کرده و به او اختیار داده شورای نگهبان طبق قانون اساسی فقط حق نظارت دارد
ناشناس
۱۲:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
آقا مهدی لطفا دو خط قانون بخون بعد نظر بده
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
مصوبه شورای نگهبان قانونگذاری بود و دخالت در امور مجلس
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت با قوانین مجلس مخالفت‌ می کند، چه برسد به نامه شو ای نگهبان
این نامه شورای نگهبان تفسیر قانون است که وظیفه شورای نگهبان است
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
دولت کنونی باهرمصوبه ای که نهادهای تصمیم بگییرکشور ابلاغ میکنند هرچند به نفع مصالح نظام ومردم باشد مخالفت میکند نمیدانم شاید کار ریاست جمهور همینست
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شورای نگهبان متاسفانه از همان اول طبق قاعده مشخصی صلاحیت تایید نمیکرده یعنی قاعده داشته اما صرفا یک کلمه استصوابی بوده در نتیجه الان هم هر کاری بخواد میتونه بکنه دست خودشه که طبق نظر خودش بره جلو اصلا چه این حرفشون قانون باشه چه نباشه خودشون هر کاری بخوان میتونن بکنن
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما طرفدار این دولت نیستی؟؟؟؟حتما میخوای شورای نگهبان بشینه هیچ کاری نکنه دولت هم همینجور واسه خودش بتازونه. به نظر من شما رو باید پیدا کرد اگه واقعا نادونید ادمتون کرد اگر هم از روی نفاق این حرف رو میزنید سمتی که دارید رو ازتون گرفت.چون این حرفات بیشتر بوی خیانت میداد تا دلسوزی مردم. باشگاه خبرنگاران چرا پیام من رو نشون نمیدی.
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف شورای نگهبان خلاف قانون هست. هرچند کار درستیه ولی قانونی نیست. بهتر هست روند قانونی طی شود.
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس بیاره این بار هم دولت به یک روشی گول مردم بزنه.
ناشناس
۰۷:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
قطعا این حرکت دولت انتخاباتی است
ناشناس
۰۷:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام متاسفم که حتی شورای نگهبان که باید نگهبان قانون اساسی باشد به ان عمل نمیکند وقتی با ملاک های من دراوردی اقدام به حذف میکنن واجازه حضور شایسته ترین ها رو نمیدن امثال روحانی ورییسی میشن ریس جمهور وپدر مردم رو درمیارن
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما از حزب اعتدال نیستی؟؟؟؟؟میخوای شورای نگهبان چشمش رو روی هر چی بدی بلنده تا امسال شما ها پدر مردم رو در بیارید .
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا از سر تعصب روحانی رو با رئیسی مقایسه نکن
مهدی بن حسن
۱۱:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما هنوز اطلاع نداری رئیسی رئیس جمهور نشده؟؟؟