سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مطرح کرد؛

دلیل استقبال نکردن خودرو‌های عمومی از طرح دوگانه سوز شدن رایگان / ۷۵ درصد هزینه تبدیل مسافربر‌های شخصی برعهده دولت است

باقری گفت: به نظر می‌رسد که سهمیه بنزین خودرو‌های عمومی برای رفع نیازشان کافی است و به همین از طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودرو‌ها استقبال نکردند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد حسین باقری مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، بر اساس مصوبه شورای اقتصاد موظف شده که یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودروی عمومی که در کشور وجود دارند و هنوز کارت سوخت آن‌ها به صورت بنزین سوز است را به صورت رایگان، تبدیل به سیستم دوگانه سوز کند.

او افزود: این فرآیند از سال گذشته آغاز شد و با توجه به شرایط کرونا، چند ماهی با تأخیر مواجه شدیم اما از عملاً از خردادماه سال ۹۹ با توجه به قرارداد‌هایی که با پیمانکارانِ تبدیل، بسته شده بود و آن‌ها نیز ۲۸۰ کارگاه را در سراسر کشور مجهز کردند، این عملیات به صورت دوگانه سوز آغاز شد.

باقری ادامه داد: فرآیند آن نیز به این شکل است که مالکان خودرو‌های عمومی مانند تاکسی‌ها و وانت بار‌هایی که بنزینی هستند، با مراجعه به سایت www.gcr.niopdc.ir مشخصات خودروی خود را ثبت می‌کنند و پس از ثبت نامی که انجام می‌دهند، می‌توانند نزدیک‌ترین کارگاه به محل کار یا زندگی خود را برای دوگانه سوز شدن انتخاب کنند، همچنین طبق این فرآیند،  ظرف یک هفته می‌توانند برای تبدیل نوبت بگیرند.

او گفت: تاکنون حدود ۳۰۷ هزار خودروی ثبت نام کرده اند که از این تعداد، ۱۰۰ هزار و ۸۱۴ خودرو دوگانه سوز شده‌اند، ۱۶ و ۳۰۰ خودرو نیز نوبت کارگاه گرفته اند و ۱۵ هزار و ۵۰۰ خودرو دیگر نیز یا در حال نوبت گرفتن هستند یا نوبت گرفته اند و در انتظار تبدیل به سر می‌برند.

مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: این فرآیند تاکنون حدود ۱۰ درصد پیش رفته است، اما مسئله مهم این است که با توجه به محدود بودن بازه زمانی مصوبه و قرارداد‌هایی که با پیمانکاران وجود دارد، مالکان خودرو‌های مذکور باید سریع‌تر ثبت نام و از فرآیندی که دولت پیش بینی کرده استقبال کنند. قرارداد ما با پیمانکاران یک سال و نیم است که تاکنون یک سال آن سپرده شده و شش ماه دیگر مهلت داریم، اما در صورتی که این دسته از خودرو‌ها از طرح دولت استقبال کنند، قرارداد‌ها نیز قابل تمدید است.


بیشتر بخوانید


او در مورد دلیل استقبال نکردن خودرو‌های عمومی از این طرح توضیح داد: به نظر می‌رسد که سهمیه بنزین این خودرو‌ها برای رفع نیازشان کافی است و به همین دلیل سعی می‌کنند که از همین سهمیه استفاده کنند. در حالی که اگر به سیستم cng اعتقاد پیدا کنند و ثبت نام انجام دهند، حدود ۷۰ درصد در همین سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی که دریافت می‌کنند، برای آن‌ها صرفه‌جویی ریالی می‌شود و به نفعشان است، همچنین، این فرآیند به نفع دولت و کاهش آلودگی هوا نیز خواهد بود.

۷۵ درصد هزینه تبدیل مسافربر‌های شخصی برعهده دولت است

باقری همچنین در مورد تبدیل رایگان خودرو‌های شخصی نیز، گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، اولویت بندی ما برای خودرو‌های عمومی و در مرحله بعد مسافربر‌های شخصی است؛ یعنی خودرو‌های مسافربر اینترنتی مثل اسنپ و تپسی و آژانس‌های ساماندهی شده که تحت نظارت وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های کشور  فعالیت می‌کنند است.

او گفت: با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌های در ارتباط هستیم و بحث تبدیل خودرو‌های مسافربر شخصی را نیز مطرح و لیست اولیه خودرو ها را برای دوگانه سوز کردن از این دو نهاد دریافت کرده ایم. این لیست در سامانه بارگذاری شده به مالکان خودروها پیامک مراجعه به سایت ارسال می‌شود.از مالکان خودروها درخواست داریم که سریعتر به سایت www.gcr.niopdc.ir مراجعه کنند و کار نوبت گیری را انجام دهند تا  تبدیل وضعیت خودروها انجام شود.

این مقام مسئول در ادامه گفت: تا کنون حدود ۲۰ هزار و ۸۲۶ خودرو مسافربر شخصی ثبت نام کرده اند که برای آن‌ها، ۷۵ درصد هزینه را دولت پرداخت می‌کند و ۲۵ درصد دیگر نیز بر عهده مالک خودرو است.

او در پایان در مورد شایعه آسیب دیدگی خودرو در اثر دوگانه سوز شدن، بیان کرد: عامل اصلی که می‌تواند این مسائل را توضیح دهد، مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو است که بار‌ها با آن‌ها جلسه داشتیم و آن‌ها نیز بار‌ها تایید کردند که تبدیل خودرو به صورت استاندارد انجام می‌شود و تحت نظارت سازمان ملی استاندارد است. بنابراین، این طرح هیچ مشکلی ایجاد نکرده و نمونه آن خودرو‌هایی است که اکنون فرآیند تبدیل برای آن‌ها انجام شده و مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سعید
۱۶:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من برای خودروی تاکسی مدل 87 خود در این طرح ثبت نام کردم در مرحله اول برای تبدیل وضعیت زمان و نمایندگی تعیین شد که متاسفانه هنگام مراجعه مجدد نمایندگی اعلام کرد کپسول نداریم
مجدداً برای ثبت نام اقدام کردم اعلام گردید شما شامل این طرح نمی شوید؟؟؟؟؟؟