سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بدهی صنعت برق به نیروگاه‌های مقیاس کوچک چراغ سبزی برای خاموشی در تابستان

ایفا نشدن تعهدات صنعت برق برای پرداخت معوقات نیروگاه‌های کوچک باعث خاموشی برق در تابستان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه در حال حاضر مطالبات نیروگاه‌های تولید برقِ پراکنده از وزارت نیرو به عدد قابل توجهی رسیده و همین امر باعث آسیب جدی به این بخش از صنعت برق کشور شده است. به طور کلی نیروگاه‌های مقیاس کوچک بازدهی بین ۴۲ درصد تا ۴۸ درصدی دارند و اگر نسبت به بازیافت حرارت در آن‌ها اقدام شود، بازدهی تا ۷۵ درصد خواهند داشت. با توجه به اینکه عمده این نیروگاه‌ها در محل مصرف احداث می‌شوند، لذا ۱۵ درصد از تلفات شبکه توزیع را نیز به همراه ندارند.

در حال حاضر اشتغال نیروگاه‌های مقیاس کوچک ۸ تا ۱۰ برابر نیروگاه‌های بزرگ است و هزینه سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها کمتر از نصف نیروگاه‌های بزرگ بوده و همین امر منجر به اقتصادی شدن آن‌ها می‌شود. براساس قرارداد‌های انجام شده خرید برق از این نیروگاه ها در ۵ سال اول به صورت تضمینی و در ۵ سال دوم از این نیروگاه‌ها با قیمت پایین تری انجام می‌شود. از مجموع ۲۰۰ نیروگاه مقیاس کوچک در کشور ۳۰ نیروگاه آن تعطیل شده است و تعدادی دیگر نیز در آستانه تعطیل شدن هستند که دلیل آن پرداخت نشدن معوقات این نیروگاه ها توسط صنعت برق است.به طوری که که قرار بود این بدهی‌ها قبل سال ۹۹ پرداخت شود که متاسفانه بخش زیادی از آن پرداخت نشده است.

بدهی وزارت نیرو از وزارت اقتصاد

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بدهی وزارت اقتصاد به صنعت برق گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال از وزارت اقتصاد طلبکار بودیم و طبق اطلاع رسانی انجام شده این بدهی از سوی وزارت اقتصاد  از طریق انتشار اوراق در حال پرداخت است.

او ادامه داد: امیدواریم طبق برنامه ریزی انجام شده با وزارت اقتصاد،زمان دقیقی را برای پرداخت این بدهی مشخص کنند چرا که در حال حاضر زمان دقیق پرداخت بدهی مشخص نیست.

قرار بود طلب نیروگاه‌های مقیاس کوچک ماهیانه پرداخت شود که هنوز این پرداختی‌ها انجام نشده است و مشکلات زیادی را برای صنعت برق به وجود آورده است.

در این باره سید احسان صدر، رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک در گفت‌وگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قرارداد خرید تضمینی وزارت نیرو تنها ۵ ساله است و پس از آن برق نیروگاه‌های ما را در بازه زمانی ۴ ماهه پیک مصرف خریداری کرده و در ۸ ماه دیگر نسبت به خرید برق اقدام نمی‌کند.

آماده نبودن نیروگاه های کوچک مقیاس برای تولید برق در تابستان

صدر، ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو نه تنها نسبت به خرید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدام نمی‌کند، بلکه اجازه فروش برق مستقیم، صادرات برق و یا تامین برق رمز ارز‌ها را هم به ما نمی‌دهد.

او تصریح کرد: متاسفانه همچنان نیروگاه‌ها پول برقی که از آخر مردادماه تا امروز را که تولید کردند را به علاوه بدهی‌های سنواتی، دریافت نکرده اند و درگیر مشکلات زیادی هستند.

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک اضافه کرد: متاسفانه بیشتر نیروگاه ها به خاطر مشکلات مالی نتوانسته اند سرویس و تعمیرات سالانه انجام دهند و آمادگی کامل برای تولید برق در پیک تابستان را ندارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.