سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران آب تهدید جدی برای پاوه

مدیر امور آب و فاضلاب پاوه گفت : وضعیت منابع تامین آب هم در شهر هم در روستا‌های شهرستان به حد یک‌سوم آبدهی خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سالم مرادی مدیر امور آب و فاضلاب پاوه گفت : امسال در مقایسه با پارسال حدود ۲۷۰ میلی‌متر کاهش بارندگی داشتیم.

او گفت : پاوه منطقه‌ای کوهستانی است که معمولا طی سال‌های گذشته بارش‌ها بیشتر به صورت برف بوده که به تدریج به داخل زمین نفوذ و روی تأمین منابع آب تاثیر بسزایی می‌گذاشت، اما حالا با توجه به گرمایش زمین و تغییری که روی بارش گذاشته در زمان کوتاهی بارش زیادی داریم که سرازیر و از دسترس خارج می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب پاوه افزود: با وجود این عوامل وضعیت منابع تامین آب هم در شهر هم در روستا‌های شهرستان به حد یک‌سوم آبدهی خود رسیده است.

او افزود: وضعیت شهر‌ها و روستا‌ها را به چهار گروه تقسیم کرده‌ایم، یک‌دسته را در قالب گروهی قرار داده‌ایم که تنش آبی کمی دارند و می‌توان با مدیریت معمولی مدیریت شوند.

مرادی ادامه داد: تعدادی شهر و روستا را در گروهی قرار داده‌ایم که با نوبت‌بندی فشرده می‌توان وضعیت را مدیریت کرد و شهر‌ها و روستا‌هایی که حتما باید با تانکر آبرسانی شود را در گروم سوم تعریف کرده‌ایم که در این خصوص تانکر‌هایی هم شناسایی شده‌اند.

او در توضیح گروه چهارم، گفت: این گروه شامل شهر‌ها و روستا‌هایی است که باید حتما یک سری فعالیت‌ها برای آن‌ها انجام شود یعنی منبع تامینی برای آن‌ها تعریف شود تا آبرسانی صورت گیرد.

مرادی نقش مردم در بحران کم‌آبی را اساسی دانست و از مردم خواست به دلیل شرایط متفاوت تأمین آب نسبت به پارسال مصرف را مدیریت و نسبت به مصرف آب احساس مسئولیت داشته باشند .

۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه آب و فاضلاب

فرماندار گیلانغرب گفت: ۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای حوزه آب و فاضلاب این شهرستان به منظور مدیریت منابع آبی و بهسازی مجتمع‌های آبرسانی اختصاص یافت.

 کوروش محمودیان افزود: با توجه به کمبود بارندگی و کاهش ذخایر آب سد‌های شهرستان، اجرای برنامه جلوگیری از کشت گیاهان و محصولات پرآب و جایگزینی محصولاتی که نیازمند آب کمی هستند، در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: کشت برنج در اراضی این شهرستان ممنوع است و کشت تابستانه در اراضی زیر پوشش شبکه‌های پایاب سد‌های سراب و مخزنی در دشت گیلان نیز محدود خواهد بود.

فرماندار گیلانغرب بر لزوم نصب کنتور‌های هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی و قطع انشعابات غیرمجاز و برخورد با متخلفانی که از دو منبع آبی به صورت همزمان استفاده می‌کنند، تاکید کرد.

محمودیان گفت: با توجه به کاهش میزان بارندگی ها، در حال حاضر ظرفیت ذخایر آب سه سد سراب، زاگرس و مخزنی این شهرستان از مجموع ۸۷ میلیون متر مکعب به ۴۹ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

او ادامه داد: سد مخزنی و دایک سراب هم‌اکنون حدود ۲ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارند که این موضوع ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش ایجاب می‌کند.

مصرف بالای آب و بحران کم آبی در کنگاور

فرماندار کنگاور گفت: با توجه به میزان مصرف بالای آب و بحران کم آبی، مهمترین راه مقابله با این مشکل اصلاح الگوی مصرف است.

 فرزاد الماسی گفت: کمبود بارش‌ها در سال جاری، به دنبال آن پدیده خشکسالی و آتش سورزی در سطح منابع طبیعی و اراضی ملی را خواهیم داشت.

او ادامه داد: عبور از این بحران‌ها نیازمند به کارگیری همه تجهیزات و مشارکت دستگاه‌های اجرایی و خدماتی شهرستان خواهد بود.

او با بیان اینکه هشدار کم آبی دیگر شعار نیست، افزود: آنچه تهدید کننده امنیت آبی جامعه ماست، این است که منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در شهرستان بسیار پایین آمده بطوری که دشت علی آباد با کاهش ۴۷ درصدی منابع آب زیرزمینی روبه رو شده است.

او افزود: تامین منابع آب و جلوگیری از هدر رفت آن وظیفه دولت و اصلاح الگوی مصرف هم وظیفه مردم و فعالان این حوزه است.

الماسی گفت: بدون شک مدیریت مصرف و مشارکت مردم در مصرف بهینه آب به عنوان راهکاری تاثیرگذار و غیرقابل انکار، ما را بر آن وا می‌دارد که همچون سال‌های گذشته، در حفظ آب این گنجینه و امانت آیندگان، یاری و تعامل بیش از پیش ِشما مردم نجیب و شریف شهرستان کنگاور را بطلبیم.

فرماندار کنگاور با اشاره به اینکه برای گذر از بحران کم آبی باید به کمک شرکت آبفا برویم، گفت: نصب کنتور‌های هوشمند چاه‌های آب، جلوگیری از کشت‌های دوم پرآب، جلوگیری از کشت برنج و اطلاع رسانی وضعیت کم آبی در جهت تنویرافکار عمومی در فضای مجازی از دیگر راهکار‌های مقابله با کم آبی است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.