سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاثیرات بی نظیر شعرخوانی و شعرگویی در يادگيري

شعر به لحاظ لطافت و جذابیت، می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.

زهرا نادری شاعر، در گفت و گو با خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شعر، اشک‌های دل شاعر است که گاه از غم و گاه از شوق، بر زبان جاری می‌شود. اشک دیده، احساسات را از طریق چشم بروز می‌دهد؛ اما شعر، شیوه‌ ابراز احساسات از طریق زبان است.

مولف پنج جلد کتاب «شعر پریسکه» ادامه داد: شعر نوعی تخلیه روانی است که در هر زمان و هر مکان قابل اجرا است. شاعر می‌تواند با استفاده از هنر شعرگویی، حرف دل خود را با کمک آرایه‌های ادبی مانند تشبیه و تلمیح بیان کند و با این هنر، عقده گشایی کند. شعر مانند بسیاری از کار‌های هنری دیگر میتواند تاثیرات مثبتی بر سلامت روان و هوش معنوی داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

جرقه کوچک آتش در ذهن شاعران امروز/ پریسکه چیست؟

فقر فرهنگ کتابخوانی معضلی که همچنان ادامه دارد

کدام کتاب‌های ترجمه و تألیفی را بخریم و بخوانیم؟


این شاعر بیان کرد: گاهی چشم با نگاهی و بدون هیچ کلامی، حرف دل را میزند. شعر نیز به همین شیوه، اما از طریق قلم، حرف دل را بیان می‌کند. گاهی فرد غمگین و دردمند با نوشتن شعر درد‌های نهفته دلش را روی ورق تخلیه می‌کند.گاهی افرادی که قدرت بیان کافی ندارند؛ با خواندن شعر، احساس می‌کنند شاعر حرف دل آن‌ها را زده است و این امر باعث آرامش آن‌ها می‌شود.

وی با بیان استفاده از شعر به عنوان ابزاری برای یادگیری افزود: شعر به لحاظ لطافت وجذابیت، می‌تواند به عنوان ابزاری موثر در یادگیری مورد استفاده قرار گیرد. کودکان از طریق شعر مطالب را بهتر یاد می‌گیرند و به مدت طولانی تری، آن مطلب را به خاطر می‌سپارند. شعر در روند آموزش، ابزاری مناسب برای تفهیم مطالب درسی، احکام دین، آشنایی با امامان معصوم، صفات خداوند، بهداشت، احترام به والدین و ... به شمار می‌رود. همچنین رسانه‌ها نیز برای رساندن پیام‌های خود، بیشتر از شعر استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.