سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روسیه واکسن «تک دوز» ساخت

بر اساس اعلام مقامات روسی و با توجه به امکان آلودگی زودهنگام واکسن در برخی کشورها، روسیه اقدام به تولید واکسن کرونای تک دوز با نام «اسپوتنیک لایت» کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ان دی تی وی، صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) که به تامین مالی واکسن کرونا کمک می‌کند، در بیانیه‌ای از اثربخشی ۷۹.۴ درصدی «اسپوتنیک لایت» در مقایسه با کارآیی ۹۱.۶ درصدی «اسپوتنیک وی» خبر داد. «اسپوتنیک لایت» واکسن تک دوزی است که روسیه به تازگی آن را تولید کرده است. 

مقامات بهداشتی روسیه و توسعه دهندگان امروز یک نسخه تک دوز واکسن «اسپوتنیک وی» کرونا را تایید کردند. در واقع این نتایح حاصل بررسی داده‌ها ۲۸ روز پس از تزریق واکسن به عنوان بخشی از برنامه واکسیناسیون عمومی روسیه بین ۵ دسامبر ۲۰۲۰ و ۱۵ آوریل ۲۰۲۱ است.

واکسن روسی برای استفاده در بیش از ۶۰ کشور جهان تایید شده است، اما هنوز از سوی آژانس دارویی اروپا (EMA) یا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده است.

برخی از کشور‌های غربی نسبت به اینکه کرملین از آن به عنوان ابزاری با قدرت نرم برای پیشبرد منافع خود استفاده کند، نسبت به استفاده از واکسن «اسپوتنیک وی» محتاط بوده‌اند.

مسکو در ماه آگوست قبل از انجام آزمایش‌های بالینی گسترده، این واکسن را ثبت کرد و مجله پزشکی برجسته The Lancet از آن زمان گفته است که واکسن روسی ایمن بوده و با دو دوز دارو بیش از ۹۰ درصد موثر است.

در بیانیه‌ای آمده است که موسسه دولتی تحقیقاتی Gamaleya واکسن اسپوتنیک وی را تولید کرده و RDIF آزمایش‌های مرحله سوم اسپوتنیک را در چندین کشور از جمله روسیه، امارات و غنا در ماه فوریه با حضور ۷۰۰۰ نفر با نتایج موقت آغاز کرده است؛ در این گزارش آمده است که بیش از ۲۰ میلیون نفر در جهان اولین دوز واکسن کرونای خود را از اسپوتنیک وی دریافت کرده‌اند.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا شرکت های واکسن سازی رازی یا برکت و ... ، مجوز تولید یا فرمول واکسن کرونا رو در اختیار کشورهایی مانند هند و کشورهای آفریقایی که دچار فاجعه ی بزرگ انسانی شده اند بگذارند ، یا در آن کشورها تولید مشترک راه بیاندازن ، شاید موثر واقع بشه . جان انسانها از مسایل مالی و پول مهمتره ، بر طبق قرآن هرکس جان انسانی را نجات دهد انگار جان کل انسانها را نجات داده.
باران
۰۵:۴۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
مادرم تو رده سنی بالای 80 ساله بهش واکسن سینو فارم زدن

نگرانم واقعا

ک پشیمون شم از کرده خودم ای بابام
اگه عارضه یی داشته باشه از وزارت بهداشت دس بردار نخواهم بود این مدت با هزار مصیبت سلامتی شو مراقب بودم نمیتونم تحمل کنم با یک واکسن وارداتی اتفاقی برا سلامتی ش پیش بیاد