سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نبض و نفس تئاتر همدان در اختیار کرونا

این روزها زندگی بازیگران تئاتر همدان از دور ایفای نقش گذشته است و این افراد تحت تاثیر زندگی واقعی، در نبردی نابرابر با کرونا قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، روند بی رحمی های کرونا همچنان ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده اما شمعی در این بین خاموش شده که مدت ها زمان می برد تا روشنایی گذشته خود را به دست آورد. شمع تئاتر همدان خاموش است؛ دیگر آن هیاهوی گذشته وجود ندارد، غلغله های بلیت فروشی از یاد رفته ؛ گویی به دست فراموشی سپرده شده، مثل این می‌ماند که وجود نداشته است و مردم و اهالی هنر از انکار آن واهمه ندارند. همانند سکانس غم انگیزی پیگیری می شود که هیچ نوری در آن پدیدار نیست!

در اوج تاریکی نور پدیدار می شود و شب در اعماق تاریکی به روشنایی می رسد آن هم درست پس از تیرگی.

اهالی تئاتر در اوج نا امیدی همچنان از انگیزه های پساکرونایی صحبت می کنند و همانند عاشقی که نمی‌تواند تنها معشوقه‌اش را رها کند در انتظار آزادی اند.

وضعیت تئاتر خراب است

کیانوش بهروزپور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان با اشاره به اینکه در یک جمله می‌تواند اوضاع و احوال فعلی را توصیف کند گفت: وضعیت تئاتر خراب است! در همین یک کلام می‌توانم بگویم حال خوشی ندارد؛ همانند دیگر مشاغل تحت تاثیر کرونا و محدودیت ها قرار گرفته است.

او در ادامه اظهار کرد: تئاتر در گذشته جزو مشاغل گروه سه بود اما به مشاغل گروه دو انتقال یافت و در حال حاضر با وجود محدودیت ها سالن های تئاتر تعطیل است و هیچ گونه تمرینی انجام نمی‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان با تاکید بر اینکه این موضوع باعث افت کیفی سطح بازیگران می شود، تصریح کرد: این موضوع باعث افت هنر هم می‌شود و فقط بازیگران را شامل نمی‌شود، تئاتر مستلزم این است بازیگران با هم کار کنند، ضمن اینکه تئاتر نمی‌تواند مجازی باشد از حالت زنده بودن خارج می‌شود و اگر دوستانی دست به این کارها می‌زنند برای این است که این رشته قطع نشود.

کیانوش بهروزپور در ادامه با اشاره به این که در وضعیت فعلی هیچ امرار معاشی برای تئاتری ها از طریق حرفه بازیگری صورت نمی گیرد، گفت: آموزشگاه ها به علت محدودیت های کرونایی فعالیت ندارند. می توانم به شما بگویم یک پنجم اهالی تئاتر ما شغل اصلی‌شان حرفه تئاتر است و این تعداد چشمگیر است. اعلامیه هایی جهت ارائه تسهیلات برای ما ارسال شده و ممکن است گروه های مختلف برای این کار اقدام کرده باشند اما خود من به شخصه چیزی ندیده ام و از دوستان نشنیده ام اما به شما می‌گویم که این تسهیلات دردی را دوا نمی‌کند زیرا این وام بهره دار است و درصد آن بالا است.

بهروزپور می‌گوید: مباحث استعدادیابی در رابطه با کشف بازیگران مستعد از چند طریق صورت می‌گیرد.

او اشاره می‌کند: بازیگران مستعد توسط کارگردان ها شناخته می‌شوند و حتی انجمن هنرهای نمایشی هم در این امور نقش دارد. در آموزشگاه ها نیز بر اساس مدارکی که به آن ها داده می‌شود و شناختی که از آن ها پیدا می‌کنند شناسایی می‌شوند.

او با تاکید بر این موضوع که نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد هنرمندان استان ارائه کرد گفت: بر اساس آیین نامه های جدیدی که برای انجمن هنرهای نمایشی تنظیم شده نمی‌توانیم به راحتی افراد را عضو انجمن کنیم. افرادی که در حوزه اجرا و تئاترهای ما فعالیت داشتند تعدادی در حدود دویست نفر هستند که قشر تقریبا حرفه ای محسوب می‌شوند اما با این وجود ممکن است خیلی از آن ها از دور خارج شده باشند یا به استان دیگری مهاجرت کرده باشند و علاوه بر این آموزشگاه های استان سالانه افرادی را در حوزه تئاتر فارغ التحصیل می‌کنند و هر کدام از این افراد می توانند در این حوزه ورود کنند که این مورد در حال حاضر قابل محاسبه نیست؛ اسامی ثبت شده در انجمن ها طی سال های گذشته بر اساس آیین نامه های قبلی بودند که نمی‌توان آن ها را به سادگی وارد آمار رسمی کرد.

همچنین انجمن هنرهای نمایشی در استان هایی که دارای آموزشگاه هستند حق برگزاری کلاس های طولانی مدت ندارند و موضوعات دیگری که در این امر دخیل است موجب شده است که آمار دقیقی از این موضوعات ثبت نشود و یا نتوان از سال های گذشته آرشیوی تهیه نمود.

کیانوش بهروزپور در رابطه با نقش انجمن هنرهای نمایشی در شهرستان های استان گفت: انجمن هنرهای نمایشی استان همدان در حال حاضر در شهرستان های استان نماینده دارد و در شهرستان های بزرگ همانند ملایر و تویسرکان و سایر آن ها دفتر دارد اما از انجمن اختصاصی برخوردار نیستند زیرا برای هر انجمن نیاز به تعدادی عضو با شرایط مربوطه است که هیئت مدیره آن ها باید تعدادی بین سه نفر الی پنج نفر باشند که در شهرستان های ما این عضوها به حد نصاب نرسیده اند. ما با نمایندگان خود در شهرستان ها در رابطه با اطلاعات هنرمندان و شناسایی استعدادها از سوی آن ها ارتباط مداوم داریم و به اصطلاح از طریق آن ها از جریانات شهرستان های استان مطلع می‌شویم.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان می گوید:آماری دقیق  از فعالان هنر تئاتر دراستان همدان وجود ندارد.

 به زودی تمرینات حضوری بازیگران تئاتر آغاز می‌شود

احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در گیر و دار کرونا هنر و تئاتر را رها نکرده اند، گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۰ جشنواره نمایشنامه نویسی را برگزار کردیم و ۵۰ کار برای ما ارسال شد و رشد و پیشرفت بالایی در این امر وجود داشت. اختتامیه آن با کمتر از بیست نفر در سالن برگزار شد که مراحل پیش از آن مجازی برگزار شده بود.

او در ادامه اضافه کرد: با این موضوع که تئاتر هنر زنده ای است و مجازی بودن از جذابیت های آن کم می کند موافق هستم اما در وضعیت خطرناک کرونا، ما چاره دیگری نداشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در سال ۹۹ کاملا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته بودند اما برنامه‌های خود را به هر طریقی که ممکن بود برگزار کردند گفت: تمامی برنامه های ما برگزار شد، جزو نخستین استان هایی بودیم که برای جشنواره فراخوان زدیم و آن را برگزار کردیم. ما در هفته دفاع مقدس نمایش های خیابانی در پارک مردم و یا میدان امام در فضای باز اجرا کردیم و به علت محدودیت هایی که برای سالن ها داشتیم برخی از اجراها را به فضای مجازی آوردیم و از طریق شبکه های اجتماعی آن ها را پخش کردیم.

احمدرضا احسانی در ادامه اضافه کرد: با اطلاع‌رسانی که از طریق صداوسيما و دیگر رسانه ها انجام دادیم در آپارات و اینستاگرام کارهای شاخص گذشته را در دو سانس روز و شب به نمایش گذاشتیم.

احسانی اشاره کرد: دو گروه از استان در جشنواره فجر شرکت کردند و می‌توانم به شما بگویم، تقریبا تمامی گروه های ما در جشنواره های مختلف از جمله  جشنواره عروسکی شرکت کردند .

او در ادامه اضافه کرد: امسال و حدودا در  آبان ماه می‌بایست گروه هایی برای جشنوار فجر معرفی کنیم که این مورد مستلزم این است تدابیری اندیشیده شود تا کم کم بازیگران ما تمرینات حضوری خود را آغاز کنند و پس از مدت ها در کنار یکدیگر به تمرینات خود همانند گذشته ادامه دهند تا برای جشنواره هایی مانند جشنواره فجر آمادگی کامل را داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در رابطه با برنامه های تئاتر در آینده اظهار کرد: اکنون بر روی مقدمات جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان دارد کار می‌شود و جشنوار نمایشنامه نویسی و یا نمایشنامه خوانی را در برنامه های پیش‌رو در نظر داریم. همایش تئاتر عاشورائیان و همچنین اجراهای عمومی را برگزار خواهیم کرد. کارگاه ها و کلاس های تخصصی، حضور در جشنواره های فجر، مقاومت و همچنین تئاتر عروسکی جزو برنامه های است که تدوین شده است و انشاالله طی روزهای آتی جدول برنامه های ما آماده خواهد شد و به زودی و در چند روز آینده فراخوان جشنواره استانی چاپ خواهد شد و نوع برگزاری آن بسته به شرایط کرونا ممکن است متفاوت باشد.

او در رابطه با بحث تسهیلات برای قشر آسیب دیده تئاتر تصریح کرد: از گروه های که نمایش های آماده برای اجرا داشتند و یا آماده اجرا بودند کمک هزینه هایی برای آن ها پرداخت شد و در مرحله بعدی از کارت هنر استفاده کردیم که از طریق صندوق اعتباری هنر دو مرحله پرداخت هنر داشتیم و هنرمندان تئاتر هم جزو این موضوع بودند.

احسانی گفت: بخشی از مباحث استعدادیابی ما از طریق آموزشگاه ها صورت می‌گیرد و اگر افراد تحصیل کرده و مجرب تمایل به تأسیس آموزشگاه داشته باشند؛ ما حتما از آن ها استقبال می کنیم و به آن ها کمک خواهیم کرد و می‌بایست مراحل دریافت مجوزهای مربوطه از اداره ارشاد را طی کنند.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر یک آموزشگاه تئاتر در استان همدان فعالیت می‌کند، گفت: تنها یک آموزشگاه در استان فعال است که آن ها هم سابقه بالایی دارند و زیر نظر اداره ارشاد مشغول به فعالیت هستند، ممکن است آموزشگاه های دیگری هم در نقش آموزش فعالیت داشته باشند اما فقط یک آموزشگاه که دارای مجوز اداره ارشاد باشد می‌شناسیم و تعداد آموزشگاه های ما در این حوزه محدود است اما در حوزه های دیگر همچون موسیقی تعداد بالایی آموزشگاه مشغول به فعالیت هستند.

بیشتر بخوانید:



 تاثیرات منفی کرونا در تئاتر پس از پایان بیماری مشخص می‌شود

سید مهرداد کاووسی حسینی، بازیگر همدانی که مشخص بود صحبت هایش بوی ناامیدی می دهد با اشاره به اینکه محدودیت های کرونایی باعث تعطیلی تمرینات تئاتر شده بود، گفت: تعطیلی تئاتر موجب شد اهالی تئاتر وقت بیشتری صرف خواندن کتاب کنند و در این مورد پیشرفت حاصل شد و چه در بخش های تئوری و چه در موضوعات دیگر اطلاعات خود را غنی تر کردند اما در مباحث تمرینات  بعد از کرونا افت مشهود بازیگرانمان را شاهد خواهیم بود.

این بازیگر همدانی تصریح کرد: تئاتر در فضای مجازی جذابیتی ندارد اما کارهایی که در این فضاها تولید شد باعث شد تمریناتی صورت بگیرد و سودهای خود را داشت.

کاووسی حسینی اشاره کرد: با تعداد محدودی از جشنواره ها و اجراها در فضای مجازی دردی دوا نمی شود و بسیاری از اهالی تئاتر تک شغله هستند یعنی به اصطلاح فقط از این راه کسب درآمد دارند اما بسیاری از آن ها به دلیل بی‌کاری به سمت شغل هایی همانند اسنپ، حمل و نقل یا کار در فروشگاه های زنجیره ای رفته اند یا درجایی آشنا داشته اند و در شغل دیگری مشغول اند.

او با حالت خاصی تصریح کرد: بسیاری از بازیگران ما در اثر این اتفاقات چرخه زندگی‌شان نابود شد و برای ادامه امور زندگی‌شان نیاز به کار داشتند و اصلا دیگر نمی توانند در شرایط فعلی به تئاتر فکر کنند زیرا زیر بار مشکلات مالی و اقتصادی قرار گرفته اند. می توانم حتی به شما بگویم که از این حرفه قهر کرده اند و به اصطلاح زیر بار مصیبت ها زده شده اند که البته اکثر آن ها هنرمندان شایسته ای بودند و من نمی دانم پس از کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد اما افت مشهودی در کیفیت اهالی این حرفه شاهد خواهیم بود.

کاووسی حسینی ادامه داد: در حد مبلغی بین ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومان در کل سال به هنرمندان ما هدیه داده شده است که اصلا این مبلغ به چشم نمی‌آید.

او در رابطه با سطح تئاتر استان همدان در کشور می گوید: جدای از بحث تهران که پایتخت است تئاتر همدان تفاوت آنچنانی با دیگر استان ها ندارد اما می توانم به شما بگویم توجهی که به ما می شود نسبت به برخی از استان ها بسیار پایین تر است و بازیگران ما ناچار به مهاجرت می شوند زیرا تنها راهی که برای پیشرفت می‌بینند به سمت تهران است. خود من کاملا در جریان این توجهات پایین هستم و همت بچه هایی که با عشق کار می کنند باعث شده تئاتر در استان زنده باقی بماند وگرنه حمایت از سوی مسئولان به آن شکل که چشمگیر باشد در جشنواره ها رخ نداده است.

سید مهرداد کاووسی حسینی تاکید می‌کند: البته این را همیشه به افرادی که می‌خواهند به تهران بروند می گویم که می‌بایست اساس و پایه خود را در همین همدان بسازند و تحت آموزش های حرفه ای و دوره ای مختلف قرار بگیرند سپس با اجراهای مختلف و ایفای نقش با رزومه ای پر به سمت تهران بروند. یعنی دیگر بدانند سقف رویاها و عملکردشان از استان بالاتر است، نمی‌شود همین طور دست خالی به سمت تهران بروند زیرا آن جا به دنبال افراد قوی و با سابقه هستند.

بازیگر همدانی در رابطه با مباحث سینمایی اظهار کرد: در مباحث تئاتر تقریبا در سطح خوبی قرار داریم اما در همدان زیر ساخت های لازم، صنعت تصویر و حتی امکانات اولیه مهم برای ساخت سریال و فیلم های حرفه ای وجود ندارد و اگر کاری هم ساخته شود دردی از استان و افراد مستعد این شهر دوا نمی کند و فقط هزینه ای صرف می کنند و تاثیر آنچنانی هم ندارد. در نهایت راه سعادت و پیشرفت های بالاتر در تهران ممکن است و اکثر شهرستان ها این شرایط نامناسب را دارند.

 سقف پیشرفت بازیگران در شهرستان ها کوتاه است

سید محمد جواد کبودرآهنگی، کارگردان همدانی با بیان اینکه در طی دوران ویروس منحوس کرونا بازیگران تئاتر تمریناتی نداشتند، می‌گوید: بازیگران از آمادگی دور شدند و به اصطلاح ضرر کردند چون اجرایی نداشتند و آموزشی در کنار آن نبود. تمرین بیان، تمرین بدن و همه این موضوعات تعطیل بود.

کارگردان همدانی در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در رابطه با کلاس های مجازی بیان کرد: من فکر نمی کنم بازیگری حرفه ای باشد که از طریق فضای مجازی دنبال شود و مثلا نمایشنامه نویسی را می شود در آن جا اجرا کرد اما بسیاری از کارهای عملی و یا حتی کارگردانی در آن فضا مقدور نیست.

سید محمد جواد کبودرآهنگی در رابطه با امرار معاش اهالی تئاتر گفت: تئاتر از اول همین شرایط را داشته است و افراد کمی بوده اند که صرفا از طریق تئاتر امرار معاش داشته باشند اما به هرحال این افراد دچار ضرر های بالایی در زندگی شده اند. برای بیشتر افراد جنبه کمکی داشت از طریق همان بلیت فروشی ها؛ کمک های دولتی هم که خیلی انجام نشد و حتی اجراهای سال گذشته درصدی از آن پرداخت نشده است و من هیچ کمک مالی را ندیده ام و فکر نکنم به کسی تعلق گرفته باشد با این که اعلام کرده بودند.

او در ادامه اضافه کرد: تئاتر ما تقریبا حرفه ای است و سطح خوبی داریم، نمایش و مخاطب و بلیت فروشی داریم؛ منهای جشنوار فجر که خیلی در این سال ها عملکرد خوبی نداشتیم در باقی جشنواره ها عملکردمان مطلوب بوده است.

کبودرآهنگی در رابطه با مهاجرت بازیگران به پایتخت برای پیشرفت بیشتر خاطرنشان کرد: این موضوع صد در صد رخ خواهد داد؛ حتی خود ما به بازیگرانی که ببینیم توانایی بالایی دارند این موضوع را خواهیم گفت زیرا سقف پیشرفت بازیگران در شهرستان ها کوتاه است و بازیگر به یک سطحی که برسد می تواند برای کسب درجات بالاتر به تهران برود.

یادداشت پایانی خبرنگار

نهایتا و در پایان صحبت های اهالی تئاتر استان همدان می‌توانیم بگوییم کرونا ضررهای شدید خود را به اهالی تئاتر همدان وارد کرد اما قطعا بعد از هر سختی، آسانی است همانطور که در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده است.

فَإِنَّ مَعَ الْعُسرِ یُسراً
به یقین با (هر) سختی آسانی است
[سوره انشراح آیه ۵]

موضوعی که حائز اهمیت است توجه و نگرش مردم به هنر است که پس از کرونا می تواند به حالت گذشته خود بازگردد و هنردوستان همدانی همانند همیشه به سمت بازدید از هنرهای نمایشی بروند و اوقات فراغت خود را در محیط های فرهنگی و اجراهای جدید صرف کنند.

گزارش از سینا بیدمشکی

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سیاوش
۰۹:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
تئاتر در شرایط عادی هم حال و روز خوبی در کشور به ویژه در استان ها نداره چه رسد به الان که کرونا دیگه حال و روزی برای تئاتر و بسیاری از مشاغل و حرفه ها نگذاشته