سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بوی عطرآتشین گل محمدی درگلستان‌های نیشابور

برداشت گل محمدی از سطح ۳۰ هکتار از گلستان‌های نیشابور آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمد علی فرهمند راد، مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: در بیش از ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت گل محمدی قرار گرفته است که حدود ۸ هکتار آن غیر بارور و ۲۲ هکتار آن بارور است که انتظار می‌رود از سطح باغات بارور، معادل ۶۶ تن محصول برداشت شود که درآمد ناخالصی معادل ۱ میلیارد ۳۲۰ میلیون تومان را برای کشاورزان به همراه دارد.

اوافزود: از این مقدار تولید گل محمدی شهرستان حدود ۱۶ تن به خارج از نیشابور ارسال می‌شود و ۱۲ تن به صورت غنچه و ۱۸ تن به صورت تازه فروشی به بازار عرضه می‌شود وبا وجود ۱۲ واحد صنعتی وخانگی مقدار ۲۰ تن آن که تولید ۲۰ هزار لیتر گلاب می کند در شهرستان گلاب گیری می‌شود.

معاون سازمان و مدیر جهادکشاورزی نیشابور با اشاره به اینکه وجود آفت و بیماری‌های کمتر، قیمت مناسب، هزینه جاری پایین، مقاوم نسبت به خشکی و سرمازدگی این گیاه از جمله عوامل موثر بر رشد توسعه آن محسوب می‌شود ادامه داد: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی از جمله تهیه اسانس، گلابگیری، مرباسازی و تهیه غنچه خشک از جمله ضروریات فعالیت‌های جانبی در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی این محصول است.

محمد علی فرهمند راد بیان کرد: با توجه به جوان بودن گلستان‌های موجود میانگین برداشت در شهرستان ۳ هزار کیلوگرم در هکتار است و این در حالی است که در سال چهارم بیشترین میزان تولید را دارد که میانگین آن ۴ هزار کیلوگرم در هکتار برآورد می‌ شود.

او با اشاره به اینکه گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذرماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فروردین تا اردیبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود تصریح کرد: این گیاه ١٢ سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی آن از سال سوم چشمگیر است، و بعد از ١٢سال شاخه این گیاه به اندازه ٢٠ سانتی متر بریده و باغستان جدید احداث می‌شود.

انتهای پیام//ر. ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.