به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا گنجی دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «توسعه سامانه برداشت و تحلیل بافت درشت روسازی های آسفالتی از طریق پردازش صوت اندرکنش سطح جاده/لاستیک» گفت: اصطکاک سطح جاده ها، یکی از پارامترهای مهم در ایمنی جاده ها و بافت درشت یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر آن است.
او با بیان اینکه روشهای دستی و استاتیک برداشت دادههای بافت درشت روسازی در سالهای اخیر در کشورهای پیشرفته بهندرت مورداستفاده قرار گرفته اند، گفت: این روش ها معایب فراوانی همچون سرعت کم برداشت دادهها، به خطر افتادن جان نیروی انسانی برداشت کننده اطلاعات، هزینه فراوان، برداشت اطلاعات از قسمت محدودی از شبکه و عدم یکپارچگی داده ها دارند.
گنجی ادامه داد: در مقابل روشهای نوینی که برداشت داده ها را بهصورت مکانیزه و دینامیک انجام میدهند، اغلب این مشکلات را مرتفع میسازند.
او بیان کرد که عمده روش های دینامیک توسعه داده شده برای برداشت بافت درشت روسازی ها مبتنی بر لیزر هستند که جزو ابزارهای گران قیمت برداشت به شمار می روند.
به گفته او، توسعه روش مکانیزه و دینامیکی که این هزینهها را کاهش دهد و درعینحال با دقت و صحت قابل قبولی در برداشت داده ها، بسیار ارزشمند است.
او افزود: از این رو توسعه روش مکانیزه و دینامیک ارزانقیمت برای پایش بافت درشت روسازی های آسفالتی مدنظر قرار گرفته است. این سامانه شامل استفاده از یک وسیله نقلیه مجهز به میکروفن های با دقت بالا است و قابلیت این را دارد تا با استفاده از صدای برداشتشده و سپس پردازش آن ها توسط روش های پردازش سیگنال و با استفاده از مدل های توسعه داده شده، شاخص مربوط به بافت درشت سطح برای رویه های نزدیک به هم را ارائه دهد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این روش، روشی ارزانقیمت مبتنی بر صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده و با دقت بالا برای پایش بافت درشت است که خود مشتمل بر سه فاز توسعه سختافزاری (تعیین و جانمایی سنسورها، ساخت قطعات مکانیکی)، توسعه نرمافزاری و پردازشی (شاخص بندی بافت درشت، پردازش سیگنال صدای اندرکنش) و نیز مدلسازی است.
به گفته او، در این پژوهش برای ارائه مدل تعیین بافت درشت روسازی با استفاده از صدای اندرکنش لاستیک/سطح جاده، ابتدا بهطور دقیق مکانیسم های تولید صدای اندرکنش، اثر مکانیسمها بر مشخصه های صدای اندرکنش، روش های اندازه گیری صدای اندرکنش بررسیشده و سامانه های پایش بافت درشت توسعه داده شده است.
او ادامه داد: این پژوهش در نهایت منجر به توسعه دو سامانه سرعت کم (کمتر از ۴۰ کیلومتر بر ساعت) و سامانه سرعت زیاد (بالای ۴۰ کیلومتر بر ساعت) شده است.
گنجی با تاکید بر اینکه نتایج این طرح در حوزه راهسازی و راهداری قابل استفاده است، بیان کرد: در این پژوهش از خرابی های روسازی فقط وجود ترک خوردگی در سطح روسازی آسفالتی ارزیابی شده است که از جمله محدودیت های کاربردی جهت استفاده عملیاتی این سامانه در سطح تجاری است.
او ادامه داد: از این رو استفاده از این سامانه در شرایط میدانی نیاز به تحقیقات جامع تر و روش های پردازشی و مدلسازی بدیع تر برای نیل به این مهم دارند تا بتوان در شرایط میدانی و با وجود خرابی های مختلف، مشخصه بافت درشت را از طریق صوت اندرکنش استخراج کرد.
او در رابطه با برتری این سامانه در مقایسه با نمونه های خارجی موجود گفت: نمونه های خارجی موجود قادر به تفکیک بافت های درشت نزدیک به هم با دقت قابلقبول نیستند که در این پژوهش با اصلاح روش برداشت و نیز استفاده از روش های تحلیلی و مدلسازی قدرتمندتر، مرتفع شده است.
به گفته او از آنجا که میکروفن های استفاده شده در این پژوهش جزو ابزارهای اندازه گیری ارزانقیمت در مقایسه با لیزرها (ابزار متداول برداشت بافت درشت) هستند، لذا کاهش هزینه در توسعه چنین سامانه ای را به عنوان مزیت مهم این طرح برشمرد.
انتهای پیام/