سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غذا و سنت مخصوص گرگانی ها در شب ۲۷ ماه رمضان

گرگانی‌ها در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان یک غذا و آیین مخصوص دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، امروز روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان و امشب شب بیست و هفتم این ماه است ، در این شب در برخی مناطق گلستان از جمله گرگان سنتی ویژه برپا می‌شود و معمولاً به این صورت است که فرزندان به خانه پدر و مادر می‌روند و  شام مخصوص را که کله پاچه است، بعد از خوردن یک افطار سبک میل می کنند.

گفته می‌شود فلسفه خوردن کله پاچه در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان به نیت شادی از قصاص ابن ملجم مرادی، قاتل حضرت علی علیه السلام است و علت این تاخیر در شادی هم، گذشت ۷ روز پس از ضربت خوردن حضرت علی (ع) و نگهداشتن حرمت ایام عزاداری مولای متقیان است.

کله پاچه شب ۲۷ ماه مبارک رمضان در گرگان با پیاز و ادویه فراوان پخته می‌شود و به نسبت کله پاچه‌هایی که در طباخی طبخ می‌شوند، آب کمتری دارد.

محبوبه شهیدی یکی از اهالی شهر گرگان می گوید: امسال به دلیل شیوع کرونا خانواده ها تصمیم گرفته اند این رسم را هر کسی در خانه خود برپا کند، اما  با تماس تلفنی از بزرگترها دلجویی می کنیم و بنا بر همین سنت قدیمی قصاص قاتل امیرالمومنین علیه السلام را به یکدیگر خبر می دهیم.

آیین  کله پاچه خوران در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در شهر و روستاهای گرگان بیش از دیگر مناطق گلستان و با اهتمام بیشتری اجرا می شود.

انتهای پیام / ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.