سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شفیعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

گروه‌های فکری و مشورتی خمیر مایه سیاست خارجی را فراهم می‌کنند

کارشناس سیاست خارجی گفت: مهمترین عنصر در بحث سیاست خارجی، نقش تصمیم‌سازان است یعنی گروه‌های فکری و مشورتی که خمیر مایه سیاست خارجی را فراهم می‌کنند.

نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با جایگاه وزارت امور خارجه در کشور، گفت: سیاست خارجی یعنی مجموعه‌ای از تصمیم‌ها و اقدام‌هایی که در جهت منافع ملی که برای خارج از کشور در نظر گرفته می‌شود. مهمترین عنصر در بحث سیاست خارجی، نقش تصمیم‌سازان است یعنی گروه‌های فکری و مشورتی که خمیر مایه اولیه سیاست خارجی را فراهم می‌کنند، در دومین گام مجموعه‌ای از تصمیم‌گیرندگان وجود دارند و در گام سوم مجریان تصمیم هستند که علاوه بر وزارت خارجه، ممکن است که دیگر وزارت خانه‌ها هم به عنوان بخشی از مجریان سیاست خارجی، عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه وزارت خارجه مهمترین بخش اجرایی تصمیمات سیاست خارجی است، افزود: این وزارت خانه علاوه بر اجرا، در تصمیم سازی و تصمیم گیری هم می‌تواند ایفای نقش کند. این الگو در اغلب کشور‌ها وجود دارد و متاثر از قانون اساسی و دیگری رویه‌های اجرایی کشورهاست، بنابراین بیانات رهبر انقلاب از یک پشتوانه نظری و عملی برخوردار است.


بیشتر بخوانید


شفیعی در پاسخ به اینکه الگوی سیاست خارجی ایران آیا به منوال گذشته ادامه پیدا می‌کند یا خیر، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که الگوی گذشته ادامه پیدا کند، البته در مرحله تصمیم سازی و تصمیم گیری، هر کسی که استدلال‌های بهتری را در راستای منافع ملی مطرح کند، معمولاً آن استدلال، مبنای تصمیم می‌شود. باید توجه داشت که تصمیم گیری محصول یک کل است که وزارت امور خارجه به عنوان یکی از نهاد‌های مهم، مسئولیت اجرای تصمیمات را برعهده می‌گیرد.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: در تامین منافع ملی یک کشور عوامل مختلفی وجود دارد که مجموعه این عوامل را قدرت ملی نامیده می‌شود، این قدرت شامل توانمندی نظامی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اطلاعاتی، ارتباطاتی، تبلیغاتی و ... است که امروزه آن‌ها را به سه بخش قدرت سخت، نیمه سخت و نرم تقسیم بندی می‌کنند،کیفیت به کارگیری این سه مولفه از قدرت و نحوه مدیریت عناصر نظامی، میدان، دیپلماسی یا رسانه توسط سیاستمداران، قدرت هوشمند نامیده می‌شود، بنابراین سیاست خارجی کشور از پشتوانه‌ها و عناصر مختلفی برخوردار است که ارتباط تنگاتنگ، متقابل و پیچیده‌ای بین عناصر مختلف آن وجود دارد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.