سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخن روز؛

نوید دهندگان آغاز زندگی

نوزاد اولین نگاه معصومانه اش را به تو تقدیم می‌کند و تو اولین کسی هستی که گریه اش را صبوری می‌کنی، صبوری و معصومیت بدرقه راهت...

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  اولین گریه‌ هر نوزاد دلنوازترین آهنگ حیات است و دستان مقدس تو خالق این زیبایی است.یقینا روزی که به دنیا آمدی نمی‌دانستی روزی فرا می‌رسد که آرامش بخش روح و روان دیگران خواهی شد.

خوشبختی یعنی خدا خلق کند و تو به دنیا بیاوری و این یعنی لمس دستان خدا؛ اولین دستی که دست به دست فرشته‌های آسمانی، فرشته‌های زمینی را به ودیعه می‌ستاند.

می‌خواهم از تو بگویم از تو که فروزنده عشقی، از تو که مادر مهری، تو که همواره با راز خلقت آدمی عجین شده‌ای و همواره شکفتن نو غنچه‌های امید را نظاره‌گری.‌ای فرشته مهربان و کلید سلامت خانواده، امروز روز تازه‌ای است. روزی که سپاس از عمق قلب‌ها بر می‌خیزد و می‌کوشد تا راه خود را بیابد و بر زبان آید.

‌سلام به تو که هر لحظه حیاتی را امید می‌بخشی، سلام به تو که زیبایی زندگی را نوید می‌دهی. به تو که نخستین نفس، نخستین نگاه، نخستین فریاد، نخستین اشک و نخستین عشق را می‌بینی.

روز ماما چه روزی است؟ تاریخچه و علت نامگذاری روز ماما چیست؟

مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد، اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه، همراه با دانش امروز تبدیل شده است.

ارائه مراقبت‌های مامایی با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن، عامل مهمی‌در کاهش مرگ و میر مادران است.

زایمان که یک تجربه حساس و مهیج برای هر خانمی‌است و با هیچ فرآیند دیگری قابل مقایسه نیست. مادر باید قبل از بارداری، در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان باشد.

همه این مراقبت‌ها برای تولدی سالم و طبیعی انجام می‌شود و همه تلاش‌ها برای سلامت مادر هنگام زایمان و سلامت نوزاد هنگام تولد است و مسئولیت این دو، یعنی سلامت مادر و نوزاد به عهده ماماست که شاید لازم باشد برای کمک به مادر یک شب تا صبح بیدار بماند و چشم بر هم نگذارد تا مادر طبیعی زایمان کند.

پنجم ماه می‌مصادف با ۱۵ اردیبهشت، روز جهانی ماما نامگذاری شده است. برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ این روز به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد گردید و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی‌اعلام شد. هدف از بزرگداشت روز جهانی ماما افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات ما بین ایشان در راستای سلامتی مادر و نوزاد است.

هرسال ۳۴۰ هزار زن در دنیا می‌میرند و میلیون‌ها نفر از عفونت‌ها و ناتوانایی‌های که به خاطر پیشگیری از مادرشدن به وجود می‌آیند رنج می‌برند. کنفدراسیون بین المللی مامایی همراه با نمایندگان سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی و همراه با تعداد وسیعی از دیگر شرکای بین المللی متعهد می‌شود تا مرگ و میر و امراض ناشی از زایمان مادران را از راه دسترسی به مراقبت‌های لازم مامایی در سراسر جهان نشان دهد به خصوص در کشور‌های درحال توسعه که ۹۰ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از زایمان در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

کار ماما شامل آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری بوده و به تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک و بعضی از موارد بیماری‌های زنان گسترش می‌یابد. او می‌تواند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، واحد‌های بهداشتی، منازل و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامایی کار کند.

اما طبق نظر عموم، ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است، در حالی که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می‌شود. این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است.

مامایی در ایران

اولین آموزشگاه مامایی به نام «مدرسه قابلگی» با ۱۰ نفر شاگرد سال ۱۲۹۸ در بیمارستان بانوان (زنان) سابق شهر تهران تاسیس شد. پس از گذشت ۱۰ سال، اولین آموزشگاه عالی مامایی سال ۱۳۰۸ و با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کار کرد.

در سال ۱۳۱۳ دانشگاه تهران تاسیس شد و سپس دانشکده پزشکی آن نیز افتتاح شد. چند سال بعد در سال ۱۳۱۹ بیمارستان زنان به دانشکده پزشکی ملحق شد. از این آموزشگاه تا سال ۱۳۳۱ در مجموع ۴۶۲ نفر فارغ‌التحصیل شدند. از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۸ برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه یک و نیم ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسیه‌های پرستاری تغییر یافت.

پس از آن به‌دنبال ۳ سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال ۱۳۶۲ با نام مدرسه عالی مامایی شروع به کار کرد و مجدد از ورودی دیپلم به تربیت کاردان و کارشناس مامایی اختصاص یافت. در سال ۱۳۶۵ پس از انتقال آموزش گروه‌های پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت، دانشکده‌های پرستاری و مامایی تاسیس گردید که در بهمن ۶۸ مصوب شد و هم‌اکنون در تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد مامایی ارائه خدمت می‌کنند.

فعالیت  ۶۵۰ نفر ماما در مراکز بهداشتی و درمانی وآموزشی استان چهارمحال و بختیاری

منیژه رخشان مسئول امور مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از فعالیت نزدیک به ۶۵۰ ماما در مراکز اموزشی بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

او افزود: از این تعداد حدود ۳۵۰ ماما در حوزه بهداشت و مراکز جامع سلامت وپایگاه‌های سلامت مراقبت مادران باردار بالاخص شناسایی و ارجاع بارداری‌های پرخطر مشکوک و مبتلا به کووید۱۹ و حدود ۲۷۰ نفر در مراکز آموزشی درمانی و بلوک‌های زایمانی مشغول ارائه خدمت به مادران باردار بالاخص موارد پرخطر و مبتلا به کووید۱۹ هستند.به گفته وی، حدود ۳۰ ماما نیز در بخش‌های آموزشی و پژوهشی مشغول به خدمت درامرآموزش وپژوهش وتربیت دانش آموختگان گروه مامایی هستند.


بیشتر بخوانید


پریسا رفیعی در جمع شهدای مدافع سلامت چهارمحال و بختیاری

بارداری زمانی خاص و پر از هیجان و انتظار است. ولی برای مادران باردار شیوع بیماری کرونا، باعث شد که ترس، اضطراب و عدم اطمینان بر این اوقات خوش سایه بیافکند، اما باز ماما مراقب سلامتی مادران است و از وضعیت نیاز‌های آنان کاملاً آگاه است. اوست که با شوق و رنج می‌آموزد تا رنج انسان را به شوق و آرامش برساند.

‌اوست که قلب‌های پر اضطراب هر مادری با نگاه‌های دوست داشتنی‌اش آرام می‌گیرد و آمدن عزیزترین موجود زندگی را نوید می‌بخشد.

پارسال پریسا رفیعی مامای مرکز خدمات جامع سلامت سفید دشت به جمع شهدای مدافع سلامت چهارمحال و بختیاری پیوست.
شهیده پریسا رفیعی سومین شهید مدافع سلامت استان چهارمحال و بختیاری در مسیر مقابله با کرونا بود که در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان سومین شهید مدافع سلامت استان چهارمحال و بختیاری نام گرفت.

تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به مناسبت روز جهانی ماما

دکتر مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری در پیامی روز جهانی ماما را به تلاشگران این رشته، اساتید فن مامایی و دانشجویان این رشته تحصیلی تبریک گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: جامعه مامایی به عنوان یکی از اعضای خانواده بزرگ پزشکی کشور، ضمن کمک به حفظ سلامت نوزاد و مادر موجب کسب توفیقات چشمگیر نظام سلامت در ارائه خدمات هرچه بهتر و ارتقاء سطح سلامت جامعه می‌گردد.

او در ادامه آورده است: ماما‌های گرانقدر نه تنها در شرایط عادی جامعه کوله باری از مسئولیت را به دوش می‌کشند بلکه در شرایط پاندمی کووید ۱۹ دوشادوش سایر مدافعان سلامت، برای سلامت مادر باردار و نوزاد تلاش می‌کنند و مراقبت‌های بارداری مادران مشکوک یا مبتلا به کرونا و آموزش به مادران باردار و خانواده‌های آنان در خصوص نحوه زایمان در شرایط کنونی با کمترین آسیب برای مادر و نوزادان به ثمر رسانده اند.

دکتر شیرانی در این پیام یادآور شده است: همچنین ماما‌ها بعنوان نخستین افرادی که شاهد رخداد بزرگ آفرینش هستند از مقام و جایگاه والایی نزد خداوند متعال برخوردارند.

او در بخش دیگری از پیام خود آورده است:  پنجم ماه می‌میلادی از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، "روز جهانی ماما " نام گذاری شده است تا یادآور نقش بی بدیل و ارزنده این قشر پرتلاش و پرتوان در حفظ سلامت خانواده باشد.

او هـدف از نامگذاری این روز را بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی بیان کرده و افزوده است: بدیهی است آنچه به جایگاه و نقش ماما‌های توانمند قداست می‌بخشد کردار نیک و نیت الهی آنان در شرایط خاص خدمتیشان است، چرا که در لحظات تولد یک انسان، لحظه به لحظه از لطف خداوند مدد می‌جویند تا نعمت حیات دنیوی جاری و ساری گردد.

دکتر شیرانی در پایان ضمن ارج نهادن به تمام تلاش‌های صادقانه و بی وقفه این فعالان در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان و آموزش گرامیداشت مقام والای ماما، برای این فرشتگان سختکوش آرزوی توفیق روز افزون و سلامتی نمود.

نکته پایانی اینکه: ای که باقداست دستانت، فرزندان دلبندما را، به عرصه گیتی رهنمون می شوی، نوزاد اولین نگاه معصومانه اش را به تو تقدیم می‌کند و تو اولین کسی هستی که گریه اش را صبوری می‌کنی، صبوری و معصومیت بدرقه راهت... روزت مبارک.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.