سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا جشنواره بین المللی دینی اسلامی نداریم؟

در سینمای جهان شاهد جشنواره هایی با موضوع ملی مذهبی هستیم اما این نوع از جشنواره در ایران جایی نداریم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نگاه اسلامی و دینی در سینمای ایران در عصر حاضر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در این حوزه آن طور که باید و شاید نتوانستیم جشنواره بین المللی مذهبی برگزار کنیم. پیش از این گفته می‌شد قرار است، جشنواره فیلم‌های مذهبی برپا شود، اما چنین اتفاقی رخ نداد. برای بررسی این موضوع با کارشناسان این حوزه به گفتگو پرداختیم.

محمدرضا عباسیان تهیه کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص لزوم برگزاری این نوع از جشنواره‌ها گفت: ما الان جشنواره‌هایی داریم که بی خاصیت هستند و هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند.

عباسیان اظهار کرد: در حال حاضر فیلمسازی را برای این موضاعات تربیت نکردیم و سیستم مدیریتی ما در این زمینه منفعل عمل کرده است. بزرگترین مشکل استراتژی و طراحی نادرست نهاد هاست که ما چنین جشنواره‌ای نداریم.

این تهیه کننده بیان کرد: سریال‌های قرآنی که ما ساختیم هنوز به کشور‌های اسلامی فروخته می‌شود؛ مانند سریال «یوسف پیامبر» یا «مریم مقدس»، اما ما این موفقیت‌ها را ادامه ندادیم.

وی در پایان گفت: متاسفانه نه تنها جشنواره مذهبی و اسلامی نداریم، حتی ما درباره اسطوره‌های عصر حاضرمان هم هیچ فیلمی نساختیم.

سید محمد حسینی، منتقد و کارشناس در گفت‌وگو با خبرنگار در خصوص جشنواره فیلم‌های دینی گفت: ما در حوزه هنری جشنواره رویش را با موضوعات مدینی و مذهبی برگزار کردیم که این جشنواره مختص فیلم‌های کوتاه بود، اما در بخش فیلم‌های بلند این امر محقق نمی‌شود.

این کارشناس سینما اظهار کرد: فیلم‌هایی که در سینمای ایران ساخته می‌شود جزیره‌ای شده است؛ یعنی فقط مختص داخل است و قابلیت بین المللی شدن را ندارد. همچنین ما با کشور‌های اسلامی که با آن‌ها مجاورت دینی داریم تولید مشترک هم نداشتیم و به آن اهمیت نداده ایم.

وی در ادامه افزود: کشور‌های دیگر با توجه به نزدیکی فرهنگی خود تولید مشترک دارند مانند جشنواره دینی ایتالیا که سال هاست برگزار می‌شود.

حسینی تصریح کرد: در حوزه دینی ما فیلم‌های خوبی نمی‌سازیم و آنچه که الزام گفتمان جهانی داشته باشد در آن وجود ندارد. در گذشته فیلم‌هایی مانند «بچه‌های آسمان»، «زیر نور ماه»، «رنگ خدا» را به عنوان مثال داشتیم که گرچه فیلم مذهبی نبودند، اما عنصر دینی بودن در آن وجود داشت. در حال حاضر مضامین دینی هم در فیلم هایمان دیگر به آن صورت دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.