سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فریب باران‌ها را نخورید، مازندران همچنان روی خط بحران

مازندران با توجه به تجربه خشک‌ترین فروردین نیم قرن گذشته و گرمترین اسفند شرایط دشواری از نظر تأمین منابع آبی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به کاهش ۲۳ درصدی بارش‌ها در مازندران گفت: مازندرانی‌ها اگرچه چند روزی شاهد بارش‌های پراکنده در استان بودند، اما این استان امسال خشک‌ترین فروردین نیم قرن گذشته و گرم‌ترین زمستان را تجربه کرده است به همین دلیل خطر کم آبی همچنان مازندران را تهدید می‌کند.

او افزایش ۲.۶ درجه‌ای دمای هوای مازندران در فروردین ۱۴۰۰ را نیز یکی از دلایل کاهش منابع آبی استان اعلام کرد و افزود: افزایش دمای هوا سرعت ذوب برف‌ها و میزان تبخیر آب‌های سطحی را افزایش می‌دهد و در نتیجه منابع آبی سطحی زودتر از دسترس خارج می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به مدیریت نادرست بر منابع آبی سطحی و زیرزمینی استان گفت:آب‌های حاصل از ذوب شدن برف‌ها به دلیل کافی نبودن زیرساخت‌های مهار این آب‌ها زودتر از زمانی که به آن‌ها نیاز داشتیم از دسترس خارج شدند.

رضوی گفت: متاسفانه برخی مردم نیز هر جایی که دلشان خواست با حفر چاه‌ها آب‌های زیرزمینی را خارج کردند و این عامل نیز زنگ خطر کم آبی در فصل گرم سال را به صدا درآورده است.

او افزود: بارش‌های اخیر و روان آب‌ها سبب شده است برخی‌ها تصور کنند منابع آبی همچنان در دسترس است و نشانه‌های ظاهری خشکسالی را نبینند، اما با افزایش دمای هوا به ویژه از خرداد ماه، اثرات خشکسالی به چشم خواهد آمد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با ابراز تاسف از تبدیل برخی آب بندان‌ها به شالیزار در دهه‌های اخیر، ادامه داد: اگر همانند سال‌های گذشته کشت دوم برنج با استفاده از آب‌های زیرزمینی در سطح وسیعی انجام شود سطح آب‌های زیرزمینی استان پایین‌تر می‌رود و زمین‌هایی که به دریا نزدیک هستند تا چند سال آینده آب شور از چاه‌ها بالا خواهند کشید.

انتهای پیام / ک

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.